ضرورت ساماندهی بلندمرتبه سازی ها در کلانشهرها

پنجره ایرانیان:کارشناس ارشد ساخت و ساز با تاکید بر ضرورت ساماندهی بلندمرتبه سازی ها در کلانشهرها گفت : در خیلی از شهرهای بزرگ دنیا ساخت ساختمان بیش از ارتفاع مشخصی ، ممنوع است.
  • دوشنبه 15 دی 1393 ساعت 15:56

به گزارش واحد مرکزی خبر ؛ دکتر بهمنیار افزود : در پاریس فقط یک محله مخصوص به ساخت بناهای بلندمرتبه اختصاص دارد و در همه جای شهر ساختمان بلندمرتبه نمی سازند چون خدمات رسانی به آن دشوار است و محله از بین می رود.وی گفت : همچنین ساخت بنای بلندمرتبه گران است و هزینه ها را بالا می برد ، شما بلندمرتبه سازی می کنید به مردم اسکان بدهید ، اما کدام گروه از مردم امکان مالی لازم برای استفاده از چنین ساختمان هایی را ندارند.

بهمنیار اظهار داشت : بیشتر مردم امکان مالی لازم برای استفاده از چنین ساختمان هایی را ندارند و بلندمرتبه هزینه دارد و شارژ نگهداری از یک ساختمان 30 طبقه بسیار بیش تر از یک ساختمان 7 طبقه است.

این متخصص ساخت و ساز گفت : بلندمرتبه سازی می تواند راهی برای جلوگیری از توسعه بیش از اندازه شهری باشد ؛ البته تحت شرایط خاص. برای نمونه می توان بخش هایی از بافت فرسوده شهر تهران را به صورت جزیره جزیره با استفاده از بلندمرتبه سازی نوسازی کرد. وی افزود : البته در تهران بخش های تاریخی هم داریم که نباید آنها را از بین ببریم و باید کاربری های دیگری در نظر بگیریم.

بهمنیار گفت : یک کلان شهر احتیاج به نقاط اجتماع مردمی دارد و محله های خرید ، تفریح ، بوستان ، سالن سینما و تئاتر باید در آنها قرار داشته باشد.وی افزود : در منطقه عباس آباد از این نوع محل های تجمع داریم. این مکان ها به اندازه ای برای مردم جذاب است که از دیگر نقاط شهر به آن جا می روند.

بهمنیار گفت : در یک کلان شهر اگر محله هایش خودکفا باشند ، مشکلات ترافیکی کمتری خواهیم داشت چون مردم به محله های دیگر نمی روند.وی اظهار داشت : خیلی از کشورهای جهان در دهه 60 میلادی برای مردم کم درآمد و طبقه متوسط برج سازی کردند و چند سال اخیر تعدادی از این ساختمان ها را تخریب کرده اند چون این الگو به جز مشکل ارمغان دیگری برای این افراد در پی ندارد.

بهمنیار گفت : آسانسور بیش تر این ساختمان ها کار نمی کند ، چون این مناطق پس از مدتی به محل زندگی افراد فقیر تبدیل می شوند ، افراد کم درآمد هم پول کافی ندارند تا بتوانند آسانسور را درست کنند.

همچنین به خاطر دالان ها ، راهروها و زیرزمین های طولانی ، این برج ها تبدیل شده اند به محلی برای قاچاق مواد مخدر و ما باید از تجربه سایر کشورها در زمینه بلندمرتبه سازی استفاده کنیم.بنابراین گزارش همایش بلندمرتبه‌سازی در نوزدهم، بیستم و بیست‌ویکم دی ماه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می شود.


ثبت نظر

ارسال