صنعتی سازی ساختمان به 5 درصد هم نرسید

پنجره ایرانیان:مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران با تاکید بر ارتقا و استانداردسازی مصالح ساختمانی گفت: در صنعتی سازی ساختمان که گفته می شود به 40 درصد رسیده است، حتی به 5 درصد نرسیده ایم .
  • چهارشنبه 26 آذر 1393 ساعت 16:32

فریبرز واحدی اظهار داشت : در مسکن مهر نیز نه صنعتی سازی، بلکه سری سازی شد و کاردان ها می توانند نقش کلیدی در گسترش صنعتی سازی داشته باشند.واحدی نظام مند شدن بکارگیری کاردان ها در فرآیند ساخت و ساز کشور را اتفاق بزرگی دانست و گفت: با توجه به وجود 72 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور، می توان از ظرفیت کاردان ها برای احیای این بافت ها استفاده کرد.
وی با تاکید بر ضرورت رفع مشکلات و دغدغه های کاردان ها گفت: نخستین موضوع ، اختصاص مکانی برای استقرار سازمان نظام کاردانی تهران برای امور اداری 8 هزار عضو این سازمان است که به جهت پویایی این مجموعه و تبدیل عنوان آن از کانون به سازمان باید مکانی مناسب برای آن فراهم شود.واحدی افزود: هرچند به دخالت در سامان های مردم نهاد اعتقادی ندارم، اما تکالیف قانونی ما را مکلف کرده است که نظارت عالیه بر فعالیت های تشکل های حرفه ای و سازمان های مهندسی به خصوص در شهر تهران داشته باشیم.
وی با بیان اینکه چرخه ساخت و ساز در کشور معیوب است ، تصریح کرد: جدا از اینکه حلقه مفقوده ساخت و ساز، حضور نداشتن کاردان های فنی است ، درهمه حوزه های ساخت و ساز ایراداتی وجود دارد که فارغ از نگاه بخشی، باید ایرادات اساسی ساخت و ساز در کلان شهر تهران را بپذیریم.
واحدی با اشاره به نقش موثر و وظایف تشکل های حرفه ای، کاردان های فنی و دیگر عوامل اجرایی در قبال ساخت و ساز بیان کرد: متاسفانه ساخت و سازها را افراد غیرمتخصص انجام می دهند و هرچند در حوزه عملکرد و بهبود ساخت و سازهای شهری استان تهران و کشور، میزان قابل توجهی از پروانه ساختمانی در تهران صادر می شود، اما اوضاع موجود راضی کننده نیست.این مسئول ادامه داد : هرچند نظام مهندسی و شهرداری پروتکلی برای جلوگیری از گودبرداری های غیر اصولی امضا کرده اند، اما در این زمینه هیچ اتفاقی نیفتاده است و در صنعت ساختمان افرادی از سایر حرفه ها فعالیت می کنند. 
واحدی وجود یک حلقه واسطه در همه بخش ها را الزامی دانست و افزود: این حلقه واسطه باید دانش را به عوامل اجرایی منتقل کند که کاردان های فنی به عنوان این حلقه واسطه باید در ساخت و ساز ها دخالت کنند و در شناسنامه فنی ملکی ساختمان دیده شوند.
مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران همچنین با تاکید بر اینکه سازمان نظام مهندسی و نظام کاردانی نباید در مقابل یکدیگر قرار گیرند، افزود: در برنامه ریزی های جدید نظام نامه ای تدوین شده که بر اساس آن تمام وعده هایی که تاکنون از سوی وزارت راه و شهرسازی و مسئولان مرتبط داده شده است ،به شکل نظام مند از حقوق قانونی خود برخوردار شوند.
وی در این حال با انتقاد از سیما و منظر شهری و با ابراز نگرانی شدید از کاهش کیفیت زندگی مردم گفت: متاسفانه به دلیل تراکم فراموشی، آلودگی هوا، بحران آب، احداث ساختمان های بلند مرتبه و... کیفیت زندگی مردم کاهش یافته است و باید بیشتر به حقوق شهروندی توجه شود.واحدی تاکید کرد: باید سیاست انقباضی برای کنترل و جلوگیری از ساخت و سازهای بی رویه در پیش بگیریم و پاسخگوی مطالبات اجتماعی باشیم.


ثبت نظر

ارسال