شناسنامه فنی ملکی با گذر زمان به روز شود

پنجره ایرانیان:اجرا و صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان همانند بسیاری از مواد این قانون با بی توجهی مسئولان روبرو بوده است. به طوری که در 19 سال اخیر اجرا و صدور واقعی این سند مهم به شدت از سوی سازمان های نظام مهندسی و شهرداری ها مورد غفلت قرار گرفته است.
  • یکشنبه 2 آذر 1393 ساعت 14:35

حال در شرایطی که اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در مجلس شورای اسلامی در جریان است، موضوع اجرا و صدور واقعی شناسنامه فنی ملکی ساختمان نیز بیش از هر زمانی مطرح است. زیرا به اعتقاد کارشناسان تاکنون این سند اجرا نشده و در موارد معدودی هم که در مورد برخی از ساختمان ها به اجرا درآمده شکل صوری و  غیرواقعی داشته است.در این میان برخی از صاحبنظران بر این باور هستند که شناسنامه فنی ملکی ساختمان باید به روزرسانی شود و مطابق با تغییرات اعمال شده در ساختمان، مندرجات آن نیز تغییر کند و حتی تعمیرات انجام شده در ساختمان پس از بهره برداری و چگونگی نگهداری از ساختمان در این سند لحاظ شود.

در این شرایط وزیر راه و شهرسازی نیز معتقد است که در حال حاضر تعریف درستی از شناسنامه فنی ملکی وجود ندارد و باید تعریف مشخصی از آن ارائه شود. به گفته عباس آخوندی یک ساختمان از اجزای مختلفی تشکیل شده و در زمان بهره برداری به تدریج فرسوده و مستهلک می شود و در نتیجه استناد به کیفیت آن پس از گذشت سالیان متمادی، یک امر منطقی و تخصصی نخواهد بود.

به اعتقاد وزیر راه و شهرسازی، شناسنامه های فنی ملکی که در سنوات گذشته صادر شده است، در حال حاضر برای خریداران مفید فایده نیست و این شناسنامه ها مسئولیت و تعهدی برای فروشنده ایجاد نمی کند.آخوندی معتقد است باید به دنبال شناسنامه فنی ملکی واقعی بود که ضامن کیفیت ساختمان و تعهد فروشنده تلقی شود. به گفته وی اطلاعات شناسنامه فنی ملکی که از سالیان گذشته منظور شده کاربرد ندارد، در حالی که باید به دنبال اطلاعات به روز باشیم.

با توجه به اهمیت نقطه نظرات وزیر را ه و شهرسازی در مورد این موضوع، سایت «صما» اقدام به برگزاری یک نظرسنجی در این رابطه کرد. پرسش مطرح شده در نظرسنجی مذکور این بود که «آیا با نظر وزیر راه که معتقد است شناسنامه فنی ملکی باید با گذر زمان به روز شود، موافق هستید؟»در این نظرسنجی گزینه اول بلی، گزینه دوم خیر، گزینه سوم «شناسنامه فنی می تواند اطلاعات پایه باشد و به مرور زمان به روز شود» و گزینه چهارم «صدور دفترچه شناسنامه فنی صرفا کفایت می کند»، بود.

گفتنی است در نظرسنجی مذکور 37.5 درصد به گزینه بلی، 36.4 درصد به گزینه شناسنامه فنی می تواند اطلاعات پایه باشد و به مرور زمان به روز شود، 17 درصد به گزینه خیر و 8 درصد گزینه صدور دفترچه شناسنامه فنی صرفا کفایت می کند را برگزیدند.

براساس این نظرسنجی از دیدگاه اکثر شرکت کنندگان باید شناسنامه فنی ملکی با گذر زمان به روز شود. البته در عین حال تعداد قابل توجهی از شرکت کنندگان در نظرسنجی مذکور معتقدند که شناسنامه فنی ملکی می تواند اطلاعات پایه باشد و به مرور زمان به روز شود.براساس این نظرسنجی 17 درصد شرکت کنندگان با به روزرسانی شناسنامه فنی ملکی در گذر زمان مخالف هستند و 8 درصد شرکت کنندگان نیز معتقدند که صرفا صدور دفترچه شناسنامه فنی کفایت می کند.

در این شرایط به نظر می رسد انتظار طبیعی این است که شناسنامه فنی ملکی در گذر زمان به روز شود و تغییرات و تحولاتی که در ساختمان رخ می دهد، در این شناسنامه منظور شود تا بتوان به اطلاعات و مندرجات آن استناد کرد.در واقع رویکرد وزیر راه و شهرسازی نیز این است که در صورتی شناسنامه فنی ملکی ضامن کیفیت ساختمان و تعهد فروشنده خواهد بود که به روز شود. از همین رو شناسنامه ای که در سال های گذشته صادر شده اما تغییراتی در آن به وجود نیامده، برای خریداران و بهره برداران هیچ سودی نخواهد داشت.


ثبت نظر

ارسال