استفاده از انرژی باد با تکنولوژی Windpod

پنجره ایرانیان:بزرگ‌ترین سیستم Windpod نیم‌کره جنوبی، به‌عنوان بخشی از یک مطالعه تحقیقاتی مشترک با Windpods International، در ساختمان اداری City of Cockburn واقع در اسپیروود در استرالیا نصب شده است.
  • شنبه 24 آبان 1393 ساعت 1:32

بیست توربین Windpod در ساختمان‌های رو به جنوب غرب، به‌منظور دسترسی به باد بیش‌تر نصب شده و انتظار می‌رود 5.4 مگاوات ساعت برق در هر سال تولید کنند. نصب و راه‌اندازی تجاری این توربین‌ها برای نخستین بار بر روی پشت بام تالارهای انجمن City of Fremantle پس از توسعه اخیر در داخل و اطراف فرمانتل و تست در تونل باد دانشگاه WA انجام شده است.

در واقع Windpod‌ها توربین‌های بادی در مقیاس کوچک و به‌شکل استوانه‌ای می‌باشند که مناسب برای محیط‌های شهری طراحی شده‌اند. مبتکر این توربین‌ها یک شهروند فرمانتلی به نام Graeme Attey می‌باشد. طبق اظهارات جنیفر هریسون، مامور تغییرات آب و هوایی City of Cockburn، توربین‌های بادی انرژی جنبشی باد را به انرژی مکانیکی تبدیل کرده و Windpod‌ها از این نیرو برای به حرکت درآوردن ژنراتور واقع در انتهای هر توربین استفاده می‌کنند.

برق تولید شده از ژنراتور از میان یک کابل به یک اینورتر تغذیه می‌شود که آن را از برق DC به AC تبدیل می‌کند تا بتواند در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار گیرد. تولید سر و صدا و ارتعاش در Windpod‌ها نسبت به توربین‌های بادی معمولی متداول کم‌تر و در محیط‌های آشفته، نظیر نزدیک ساختمان‌ها کارآمدتر می‌باشند. هر توربین Windpod به سه بخش با دو تیغه آیرودینامیکی طولی در هر بخش تقسیم و درون یک قاب بیرونی جانمایی شده است که باعث می‌شود مشاهده ساختار آن آسان‌تر و برای پرندگان ایمن‌تر باشد. این توربین‌ها قابل نصب به‌صورت افقی، عمودی و یا در هر زاویه‌ای می‌باشند که در میان یک قاب فلزی ساخته می‌شوند. در مورد پروژه City of Cockburn، توربین‌ها به‌صورت افقی و در چهار لبه با یک هدف خاص نصب شده است.

خانم هریسون اعلام کرد: هر Windpod نیم کیلووات بوده و به‌طور ترکیبی ۱۰ کیلووات برق در خروجی تحویل می‌دهند که معادل حدود ۶۰ پنل فتوولتائیک می‌باشد. شهردار کوک برن اظهار داشت: سیستم Windpod نصب شده بر روی ساختمان اداری شورا به ۱۳ درصد ظرفیت انرژی‌های تجدید‌پذیر که در حال حاضر برای دو ساختمان دیگر در همان محل برق تولید می‌کنند اضافه شده است. همچنین در این پروژه تجهیزات نظارت بر انرژی در شهر نصب شده و اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند تا سرمایه دانش رو به رشد خود را در رابطه با پایداری افزایش دهند.

این سیستم‌ها جدیدترین برنامه انرژی تجدید‌پذیر در شهر کوک برن می‌باشند که به مجموعه ۵۹۹ پانل خورشیدی فتوولتائیک نصب شده بر روی ۱۰ ساختمان در سراسر منطقه کوک برن اضافه شده است.


ثبت نظر

ارسال