صنعت در و پنجره شغل سبز محسوب شود

پنجره ایرانیان:رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور می‌گوید: از مشاغل سبز حمایت می‌کند. سوال پنجره ایرانیان این است که آیا صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران نمی‌تواند جزو مشاغل سبز و دوستدار محیط زیست مطرح شود؟
  • شنبه 17 آبان 1393 ساعت 10:39

به گفته معصومه ابتکار، تمام سعی ما بر این است که این نگاه را از طریق گسترش مشاغل سبز در کشور که از مهم‌ترین محورهای کارآفرینی در دنیای پیشرفته است، پیگیری کنیم. راستی مشاغل سبز چیست؟ مشاغل سبز مشاغلی هستند که به بهبود محیط زیست کمک می‌کنند. با این تعریف ساده و روشن این سوال مطرح است که آیا صنعت تولید در و پنجره‌های دوجداره به واسطه نقش بی‌بدیلی که در کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از انتشار سطح آلاینده‌ها در ساختمان‌ها و بهبود کیفیت زندگی شهروندان دارند، نباید جزو مشاغل سبز قرار گیرند؟

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه مشاغل سبز مهم‌ترین محور کارآفرینی است، گفت: بر این اساس یکی از اولویت‌های این سازمان آموزش‌های علمی و کاربردی در زمینه کارآفرینی پیشرفته و مشاغل سبز است.معصومه ابتکار گفت: تصویب و اختصاص اصل 50 قانون اساسی ایران به محیط زیست نشانه فکری بلند و از اصول مترقی قانون اساسی کشور است.

وی ارجاع و استناد تمام سیاست‌های کلی نظام، قوانین و لوایح زیست محیطی، مباحث حقوقی، حقوق محیط زیست و برنامه‌ها به اصل 50 قانون اساسی را ناشی از تاثیر و اهمیت این اصل در محیط زیست دانست.رییس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری هدف و تلاش دولت تدبیر و امید برای ایجاد رونق اقتصادی و افزایش اشتغال در کشور، توسعه آموزش‌های علمی و کاربردی و اهمیت به دانشگاه علمی و کاربردی را یکی از مباحث بسیار مهم در این زمینه بر شمرد.

ابتکار افزود: در دوره جدید هم تمام سعی ما بر این است که این نگاه را از طریق گسترش مشاغل سبز در کشور که از مهم‌ترین محورهای کارآفرینی در دنیای پیشرفته است، پیگیری کنیم. معاون رییس جمهوری با یادآوری الگوی نادرست مصرف انرژی در کشور و هزینه‌های تحمیلی بر اثر این سوء مصرف انرژی بر اقتصاد و منابع و محیط زیست ایران، گفت: همین چالش می‌تواند با آموزش کاربردی و تربیت نیروهای خاص برای تنظیم انرژی در کشور تا حد بسیار زیادی مرتفع شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست رتبه ایران در تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان را ناراحت کننده خواند و گفت: بهینه‌سازی مصرف انرژی و کارآفرینی در این حوزه می‌تواند بسیاری از کاستی‌ها و مشکلات کنونی را برطرف کند.

وی گزارش انرژی 2014 و نتیجه گیری حاصل از آن مبنی بر ایجاد یا تولید منابع جدید انرژی از محل بهینه‌سازی مصرف انرژی، همچنین درآمد کسب شده از این طریق که منجر به رشد اقتصادی کشورها می‌شود را نقشه راهی برای تدوین و تنظیم آموزش‌هایی کاربردی در این حوزه دانست.ابتکار تاکید کرد: آموزش‌های کاربردی یکی از بهترین روش‌های شناخته شده در دنیا برای پیوند میان دانشگاه، اشتغال، تولید و صنعت و حفاظت از محیط زیست است.

خبر دیگر اینکه، نایب رییس کمیته ملی توسعه پایدار از شناسایی 260 شغل سبز با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد و گفت: ارتقای مشاغل سبز به حفظ محیط زیست کمک می‌کند.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، رضا مکنون با اشاره به اینکه اشتغال یکی از بزرگترین چالش برنامه ششم است، افزود: اشتغال ستون توسعه پایدار کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست از مشاغل سبز حمایت می‌کند و باید شغل‌های زرد از نظر محیط زیست بهبود یابند و شغل‌های قرمز نیز به تدریج جمع‌آوری شوند.مکنون با بیان اینکه با نگاه توسعه پایدار برای اشتغال در کشور برنامه‌ریزی کرد، گفت: مشاغل سبز مشاغلی هستند که به بهبود محیط زیست کمک می‌کنند.

نایب رییس کمیته ملی توسعه پایداربا اشاره به اینکه توسعه پایدار الگوهای درست را برای توسعه ارایه می‌دهد، گفت: زیر کمیته اقتصاد محیط زیست، اشتغال و کارآفرینی از کمیته ملی توسعه پایدار به موضوع مشاغل سبز خواهد پرداخت.


ثبت نظر

ارسال