در گفتگو با مهندس وحید جلالی‌پور،دبیر انجمن مطرح شد:

پاسخ انجمن تولیدکنندگان در و پنجره یوپی‌وسی به انتقادها

چرا انجمن تولیدکنندگان در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران در برابر افزایش تعرفه پروفیل یوپی‌وی‌سی مقاومت می‌کند؟ این انجمن چرا تاکنون نتوانسته است تعداد زیادی از تولیدکنندگان در و پنجره را زیر چتر خود بگیرد؟
  • یکشنبه 11 آبان 1393 ساعت 0:34

اشاره: چرا انجمن تولیدکنندگان در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران در برابر افزایش تعرفه پروفیل یوپی‌وی‌سی مقاومت می‌کند؟ این انجمن چرا تاکنون نتوانسته است تعداد زیادی از تولیدکنندگان در و پنجره را زیر چتر خود بگیرد؟ چرا برخی اعضای انجمن خودشان به طور مستقیم در واردات پروفیل یوپی‌وی‌سی نقش دارند؟ برای برون رفت از پراکندگی آموزش تولید و نصب در و پنجره، انجمن یادشده چه اقداماتی انجام داده است؟ چرا حامیان انجمن کارفرمایی تولیدکنندگان در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران از جمله شرکت‌های پروفیلی و یراق‌‌آلات و ماشین‌آلات حق اظهارنظر و رای در انجمن را ندارند؟ برای رسیدن به اجماع نظر درباره صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی چه گام‌هایی باید برداشته شود و ....؟ اینها بخشی از انتقادها و ابهام‌هایی است که در یکسال گذشته کم و بیش درباره عملکرد انجمن در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران مطرح است و حتی دامنه بحث‌ها گاه به فضای مجازی هم کشیده شده است. خبرنگار پنجره ایرانیان برای یافتن پاسخی به این انتقادها، سوالات و ابهام‌ها با مهندس وحید جلالی‌پور، دبیر انجمن کارفرمایی تولیدکنندگان در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران گفتگویی انجام داده که پاسخ‌ها را می‌خوانید:

برای مشاهده فایل پی‌دی‌اف اینجا کلیک کنید.

از آخرین رایزنی‌ها و تلاش‌ها برای اصلاح تعرفه واردات پروفیل یوپی‌وی‌سی چه خبر؟

تاکنون تلاش‌هایی برای افزایش تعرفه انجام شده، اما بر اساس آخرین نشست کمیسیون ماده یک مقررات واردات و صادرات بدون حضور اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان در و پنجره یوپی‌وی‌سی هم برگزار شده، مقرر شده که تعرفه 15 درصدی دستکم تا پایان امسال به قوت خود باقی بماند.

جدی‌ترین سوال این است که چرا اعضای انجمن تولیدکنندگان در و پنجره یوپی‌وی‌سی در اختلاف‌نظر بر سر نرخ تعرفه بین تولیدکنندگان داخلی پروفیل و واردکنندگان، جانب واردکنندگان را گرفته و در برابر افزایش تعرفه پروفیل یوپی‌وی‌سی مقاومت می‌کند؟

بگذارید شفاف پاسخ دهم که اگرچه برخی تولیدکنندگان عزیز داخلی تلاش دارند که تعرفه افزایش پیدا کند و بر این نظرند که با این اقدام، صنعت تولید پروفیل داخلی احیا خواهد شد، اما دوستان نباید فراموش کنند که تلاش یکجانبه و کارشناسی نشده برای افزایش تعرفه باعث خواهد شد تا برخی شرکت‌های درجه 2 و 3 خارجی از یکی از کشورهای همسایه با شرکای ایرانی خود کنسرسیوم تشکیل دهند و اقدام به سرمایه‌گذاری برای تولید پروفیل‌های فاقد کیفیت درچه 2 و 3 کنند که این یک اتفاق بد و ناخوشایند برای کل صنعت خواهد بود. چرا که این اقدام با تشویق و جایزه دولت همراه خواهد بود که سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده، و از معافیت‌های مالیاتی و ... هم بهره‌مند خواهند شد. اما در عمل تشکیل این دست از کنسرسیوم‌های مشترک به جای اینکه به تولید پروفیل باکیفیت و استاندارد منجر شود، باعث خواهد شد که پروفیل‌های فاقد کیفیتی که با افزایش تعرفه امکان واردات آن وجود ندارد، این بار در داخل تولید شود و رقابت ناسالم بین تولیدکنندگان واقعی و با کیفیت با تولیدکنندگان مشترک با دیگر کشورها شکل بگیرد. از سوی دیگر اقدام برای افزایش تعرفه واردات راه را برای واردات پروفیل فاقد کیفیت از مجاری غیررسمی و بدون کنترل‌های قانونی هموار می‌سازد. به همین دلیل است که انجمن تولیدکنندگان در و پنجره یوپی‌وی‌سی خواسته‌اش این است که اجازه واردات سالم، رقابتی و باکیفیت و با کنترل و نظارت داده شود تا تولیدکنندگان داخلی هم کیفیت محصول خود را افزایش دهند و به جای افزایش قیمت محصول، هزینه‌های نامتعارف خود را کاهش دهند. فراموش نکنیم که واردکنندگان پروفیل، پروفیل را با روش‌های اعتباری 3 تا 6 ماهه در اختیار تولیدکنندگان و مونتاژکاران در و پنجره قرار می‌دهند اما پروفیل‌سازان داخلی نقدی معامله می‌کنند که این خرید نقدی در شرایط رکود شدید اقتصادی برای خیلی از تولیدکنندگان در و پنجره مشکل ایجاد کرده و آنها را به سمت پروفیل‌های خارجی سوق داده است.

آیا این استدلال شما به معنای مقاومت در برابر تولید ملی و تشویق تولید خارجی نیست؟

ببینید! ما همیشه مدافع تولید ملی بوده‌ایم، هستیم و خواهیم بود. سوال اما این است که چه تولیدی با چه کیفیت و استانداردی؟ واقعیت این است که تا آنجایی که ما اطلاع‌ داریم تنها کیفیت 2 تا 3 شرکت تولیدکننده پروفیل داخلی قابل رقابت و قابل دفاع است، در حالی که دوستان تولیدکننده پروفیل معتقدند که کیفیت 39 شرکت عضو انجمن صنایع تولیدکنندگان پروفیل یوپی‌وی‌سی خوب است و استاندارد. اما واقعیت این را تایید نمی‌کند و شکایت‌های زیادی به انجمن تولیدکنندگان در و پنجره یوپی‌وی‌سی در ارتباط با تغییر رنگ و دفرمه شدن و بازشدن اجزای پروفیل پس از نصب در و پنجره به ما رسیده است که جای نگرانی است. از سوی دیگر اعضای محترم انجمن صنایع تولیدکنندگان پروفیل یوپی‌وی‌سی، مسیر واحد و انسجام لازم را در برخورد با مشکلات دنبال نمی‌کنند. ما هم مدافع حقوق تولیدکنندگان در و پنجره و هم مدافع حقوق مصرف‌کنندگان هستیم. باید فضای رقابت را باز کنیم تا مصرف‌کننده بین پروفیل با کیفیت داخلی و خارجی حق انتخاب داشته باشد. در ضمن دوستان تولیدکننده پروفیل داخلی تسهیلات و امکانات و خدماتی که شرکت‌های خارجی ارائه می‌کنند، ارائه کنند تا ما بتوانیم در مواجه با تقاضاها و انتقادهای تولیدکنندگان در و پنجره و البته مردم جوابگو باشیم.

اما انتقاد دیگری مطرح است، اینکه علت اصلی کاهش تعرفه پروفیل یوپی‌وی‌سی نه بحث کیفیت که ضرورت تامین نیاز داخلی مبنا قرار گرفته است. در حالی که تولیدکنندگان داخلی می‌گویند دولت شرایط یکسان و برابر برای تولید داخل با خارج ایجاد کند و هزینه‌های تمام شده تولید را کاهش دهد و آنگاه بگوید رقابت کنیم. از سوی دیگر، گفته می‌شود که تولید داخلی در صورت فعال‌سازی ظرفیت‌های خالی پروفیل یوپی‌وی‌سی، بیش از نیاز داخلی است. شما این را قبول ندارید؟

بگذارید مثال خودروسازان داخلی و مناقشه آنها را با راهنمایی و رانندگی و موسسه استاندارد را یادآوری کنم. خودروسازان داخلی هم می‌گویند که به تقاضای داخلی می‌توانیم جواب بدهیم اما با چه کیفتی خودرو تولید و به بازار عرضه می‌کنئد؟ مشکل اینجاست که بسیاری از تولیدکنندگان داخلی پروفیل یوپی‌وی‌سی هیچگونه مسدولیتی بر تولید و نصب شرکت‌ها و کارگاه‌های تولید در و پنجره که از پروفیل ایرانی استفاده می‌کنند، قبول نمی‌کنند و نظارتی هم بر آنها صورت نمی‌گیرد و تنها معدودی شرکت داخلی تولید پروفیل نظارت دارند و آموزش را جدی می‌گیرند؛ اما شرکت‌های خارجی فقط فروشنده پروفیل نیستند بلکه خدمات فنی و آموزشی هم ارائه می‌کنند. برای برون رفت از این مناقشه نیاز هستند یک دستگاه نظارتی وجود داشته باشد تا مانع تولید بی‌کیفیت شود.

انتقاد دیگر این است که انجمن در و پنجره یوپی‌وی‌سی در حالی ادعای انجمن بودن دارد که به گفته برخی تعداد اعضایش نسبت به تعداد کارگاه‌های تولید و مونتاژ در و پنجره بسیار کم است و نمی‌توان این انجمن را یک انجمن ملی و فراگیر قلمداد کرد و با این شرایط انجمنی که شما در آن مسئولیت دارید، نمی‌تواند خود را متولی بداند. پاسخ شما چیست؟

اولا اینکه گفته شود انجمن فراگیر هست یا نه؟ باید بگویم که ما به همه شرکت‌هایی که متقاضی عضویت در انجمن باشند، لبیک می‌گوییم به شرطی که استانداردهای تولید و نصب و همچنین چارچوب مصوب انجمن را داشته باشند، اما اینکه بخواهیم از حیث کمی و عددی اعضای انجمن را افزایش دهیم و استانداردها و چارچوب‌ها را نادیده بگیریم، استدلال نادرستی است و تجربه انجمن صنایع تولیدکنندگان پروفیل یوپی‌وی‌سی پیش روی ماست که تفاوت‌های کیفی محصولات اعضا باعث افتراق نظر شده است و کسی نمی‌تواند پاسخگو باشد و انجمن اقتدار خود را با افزایش بی‌ضابطه اعضا از دست خواهد داد. آیا این حرف درست است که در 100 شکایت بررسی شده در انجمن، مشکلاتی در زمینه نوع پروفیل مصرفی و روش مونتاژ و نصب وجود داشته، حالا ما چشم ببندیم و به این شرکت‌ها جواب مثبت دهیم تا عضو انجمن شوند، بدون اینکه اراده‌ای برای ارتقای تولید و نصب خود داشته باشند و الزامات فنی را در خرید مواد اولیه رعایت کنند؟ دقت کنید که ما به استان‌های زیادی سفر کرده‌ایم و به درخواست‌های استانی زیادی برای پیوستن به انجمن رسیدگی کرده‌ایم، اما کیفیت تولید و نصب آنها قابل دفاع نیست و در مرامنامه کیفی انجمن نمی‌گنجند، از سوی دیگر یک کارگاهی که دارای ماشین‌آلات تک کله بوده و سیستم تولید ابتدایی داشته، ولیکن استانداردها را رعایت کرده، ما اجازه عضویت در انجمن را داده‌ایم و این گونه نیست که بزرگی کارگاه و صرف داشتن ماشین‌آلات پیشرفته ملاک ما در پذیرش درخواست عضویت باشد.

فکر نمی‌کنید استانداردها و چارچوب‌ها را به گونه‌ای تدوین کرده‌اید که تنها برخی شرکت‌ها و کارگاه‌های خاص بتوانند عضو انجمن شوند و همین مساله باعث شده از مجموع بیش از 3000 کارگاه تولید در و پنجره، کمتر از 100 عضو داشته باشید؟

به نظر شما تدوین استاندارد و چارچوب کیفیت برای پذیرش اعضا غیرقانونی و غیرحرفه‌است و فقط برای عضویت افراد خاص این استانداردها تعریف شده است؟ فراموش نکنید که ابتدا این انجمن بود که کمیته نرخ‌گذاری تشکیل داد و بعد از آن برخی تولیدکنندگان داخلی پروفیل یوپی‌وی‌سی به اهمیت مساله پی بردند و به اعضای خود ضرورت رعایت نرخ را آموزش می‌دهند؟ آیا تعیین چارچوب کیفی تنها به نفع اعضای انجمن است یا مدافع حقوق مصرف‌کننده نهایی؟ ما در انجمن دوست داریم که همه زیر یک چتر و با یک استاندارد مدون فعالیت کنند، اما برخی دوستان نگران هستند که با این استانداردها نتوانند رقابت کنند و چه بسا واهمه دارند که خطاها و انحراف‌هایشان های‌لایت شود. از سوی دیگر بسیاری از کارگاه‌های تولید در و پنجره هم داریم که استانداردها را به خوبی رعایت می‌کنند، اما به این دلیل که می‌گویند هزینه عضویت در انجمن بالاست، هنوز به انجمن نپیوسته‌اند. دوستانی که از چارچوب عضوگیری انجمن و استانداردهای تعیین شده نقدی دارند، تشریف بیاورند نظراتشان را اعلام کنند و در انجمن به روی همه باز است.

چرا برخی اعضای انجمن تولیدکنندگان در و پنجره یوپی‌وی‌سی حتی اعضای هیات مدیره انجمن راسا اقدام به واردات پروفیل می‌کنند؟ آیا این در مقابل تولیدکنندگان داخلی ایستادن نیست؟ آیا فکر نمی‌کنید یکی از دلایل واقعی مقاومت انجمن در برابر افزایش تعرفه واردات ناشی از نفع بنگاهی این افراد باشد؟ اصلا چند درصد از کل واردات پروفیل یوپی‌وی‌سی و با چه کیفیتی توسط اعضای انجمن صورت می‌گیرد؟ پاسخ روشن است که بخش قابل توجهی از واردات توسط شرکت‌های تجاری صورت می‌گیرد برای عرضه در بازار. بنابراین تاکید می‌کنم که به فرض واردات پروفیل توسط اعضای انجمن، این اقدام آنها نه تنها منع قانونی ندارد که به رقابت سالم کمک می‌کند چرا که آنها می‌دانند اگر کیفیت‌شان مخدوش شود، در انجمن به پرونده آنها رسیدگی خواهد شد؛ در ضمن حق انتخاب با مصرف‌کننده است و تولیدکننده حق ندارد که پروفیل یا یراق خاصی را به او تحمیل کند.

حتما اطلاع‌ دارید که برخی شرکت‌های عرضه‌کننده یراق‌آلات هم خواسته‌هایی از انجمن دارند و هم انتقاد. از جمله اینکه می‌گوند چرا باید حامی مالی انجمن باشند، اما حق رای و اظهارنظر نداشته باشند. این انتقاد البته از سوی فعالان صنعت در بخش ماشین‌آلات هم وجود دارد.

بله همین‌طور است و حتی دامنه نقد و نظر به فضاهای مجازی هم کشیده شده است. پاسخ روشن است؛ اساسنامه مصوب و قانونی انجمن تاکید دارد که انجمن تولیدکنندگان در و پنجره یوپی‌وی‌سی است و حامیان انجمن حق رای در مواردی که اساسنامه صراحت دارد، را ندارند و این دوستان نمی‌توانند عضو هیات مدیره انجمن شوند. ما این به معنای آن نیست که دوستان فقط حامی انجمن هستند و نباید نظرات‌شان را مطرح کنند. چندبار با دوستان جلسه گذاشتیم و از آنها خواستیم تا نظرات و منافع‌شان را یکسان‌سازی کنند تا بتوانیم به جمع‌بندی برسیم، اما مشکل اینجاست که خود دوستان باهم اختلاف نظر دارند و حاضر نیستند دور یک میز بنشینید و به اظهار نظر بپردازند. حتی جلساتی را برنامه‌ریزی کردیم، دوستان تماس گرفتند و گفتند اگر فلان برند باشند، ما نمی‌آییم. بازهم انجمن برای ایشان به صورت مکتوب درخواست و دعوت‌نامه ارسال می‌کند و به شرطی که دوستان ورای برندها و منافع بنگاهی‌شان حاضر شوند دور هم بنشینیم و مشکلات و خواسته‌ها را مطرح کنیم تا به اجماع برسیم. نتیجه این شده که هر کدام با صرف هزینه‌های بسیار دوره آموزشی، همایش و کارگاه می‌گذارند و همسویی در بین آنها دیده نمی‌شود. به هر حال انجمن اعلام می‌کنم راه برای مشارکت و تبادل نظر همواره باز است/

اشاره کردید به پراکندگی آموزشی در صنعت. اتفاقا یکی از مشکلات همین است که انجمن برای خودش همایش می‌گذارد، شرکت‌ها جداگانه دوره آموزشی برگزار می‌کنند، مرکز فنی و حرفه‌ای هم دست بر قضا وارد مقوله آموزش شده است. برای پایان دادن به این وضعیت چه باید کرد؟

پیشنهاد ما این است که تلاش‌ها و اقدامات آموزشی باید زیر یک چتر و حول محور ارتقای سطح دانش و مهارت تولیدکنندگان، مونتاژکاران و نصابان در و پنجره یوپی‌وی‌سی هماهنگ با همدیگر انجام شود و بهترین راه این است که متولی برگزاری آموزش‌ها نه به اتکای برندها که زیر چتر انجمن صورت بگیرد. اما واقعیت تلخ اینجاست که حتی در مراکز فنی و حرفه‌ای هم شاهد این هستیم که آموزش با تبلیغ یک پروفیل خاص و ماشین‌آلات خاص انجام می‌شود که به این ترتیب اصالت و کارشناسی دوره‌های آموزشی زیر علامت سوال قرار دارد. پیشنهاد می‌کنیم که دوستان نگاه از بالا به همدیگر را کنار بگذارند و خودشان و برندشان را متولی صنعت ندانند و همه برای رفع فقر آموزش در صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران گام بردارند تا محتوای متون و جزوات آموزشی یکسان، کارشناسی شده و واقعا آموزشی باشد که البته این به معنای نفی آموزش‌های تخصصی کار با پروفیل یا یراق خاص و دوره‌های آموزشی درون بنگاهی نیست، به شرط اینکه وجه غالب آموزش‌ها تبلیغ صرف و تقویت محض برند خاص و تخریب غیرمستقیم دیگر برندها نباشد.

ششمین نمایشگاه صنعت در و پنجره در راه است؛ انجمن برای نمایشگاه امسال چه برنامه‌هایی دارند؟

در حال حاضر موفق شده‌ایم تا سالن خلیج فارس محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران را به صورت اختصاصی برای انجمن و اعضا در اختیار بگیریم و مراحل جانمایی شرکت‌ها در حال انجام است. همچنین در ایام برگزاری نمایشگاه ششم، 2 دوره و همایش آموزشی برنامه‌ریزی شده و تلاش می‌کنیم با دعوت از استادان خارجی از کشورهای آلمان و فرانسه، بتوانیم سمینار تخصصی و کاربردی برای تولیدکنندگان در و پنجره برگزار کنیم. برنامه سوم انجمن، رونمایی از جزوات آموزشی تولید و نصب در و پنجره است که در روزهای نمایشگاه از متون استاندارد تولید و نصب رونمایی خواهد شد. بخش عمده‌ای از محتوای سمینار آموزشی حسب درخواست‌های رسیده به انجمن به اصول بازاریابی در دوران رکود و بحران اقتصادی اختصاص خواهد داشت چرا که تولیدکنندگان در و پنجره در زمینه بازاریابی تخصصی فعالیت‌های خودشان مشکلات زیادی دارند. البته در حاشیه نمایشگاه به صورت نمادین و محدود دوره‌های آموزشی عملی نصب و ساخت در و پنجره‌ هم قرار است برگزار شود.

راستی چرا بازدیدهای دوره‌ای انجمن از کارگاه‌های تولید در و پنجره یوپی‌وی‌سی مدتی است متوقف شده است؟

برنامه بازدیدها با آغاز ماه مبارک رمضان دچار توقف شد و بعد از آن هم نمایشگاه صنعت ساختمان و تعطیلات تابستانی پیش آمد و با آغاز مهرماه، بدیهی است که مشغله دوستان افزایش یافت؛ اما خبر خوب اینکه قرار است از نیمه دوم سال به تدریج دوره‌های بازدید از سر گرفته شود.

نشریه پنجره ایرانیان، سال هشتم، شماره 85،آبان ماه 1393


نظرات

ناشناس

اظهاراتی غیر قابل دفاع! 1. اولا مگر انجمن سازمان استاندارد است است که بخواد بر اساس ضوابطی که معلوم نیست چگونه تدوین شده و ناظر تدوین و تصویب آن کیست اقدام به سورت کارگاه ها نماید؟ آیا انجمن آزمایشگاهی در اختیار دارد؟ 2. آیا روئسای انجمن همه کارگاه تولید و دانش کافی را دارند؟ 3. اینکه تشکیل کنسرسیوم و ورود سرمایه‌گذار خارجی را مخل می دانید از چه بحثی است. وقتی سرمایه‌گذاری اقدام به تولید در داخل نماید قطعا نشان از جدیت آن بازار خواهد داشت و آن تولید کننده از لحاظ کنترل ظوابط و قوانین آسانتر خواهد بود تا یک وارد کننده صرف که هر موقع به مشکل خورد با تعویض برند و نام مجددا وارد شود؟ این چه استدلالی است؟ 3. ایا واقعا انجمن تا به امروز طبق ضوابط اعلامی فقط توانسته 60 عضو جذب کند؟ یعنی در این مملکت فقط این 60 عضو دارای شرایط می‌باشند؟ 4. در خصوص جلسات آموزشی، کدام یک از فعالیت ها و سمینارهای انجمن هدف واقعا آموزشی داشته؟ لطفا یک مورد را مثال بزنید؟ و ...

ثبت نظر

ارسال