گفتگو با نماینده شرکت سیندژ

آموزش تعطیل‌بردار نیست

پنجره ایرانیان:مهندس جوادی، مدیرعامل گروه صنعتی جوادی از تولیدکنندگان شناخته شده در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی در استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار پنجره ایرانیان با اشاره به مشکلات پیش‌روی سازندگان در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی ایران می‌گوید: یکی از چالش‌ها به ضعف آموزش در تولید و نصب برمی‌گردد.
  • پنجشنبه 23 آبان 1392 ساعت 9:44

اشاره:مهندس جوادی، مدیرعامل گروه صنعتی جوادی از تولیدکنندگان شناخته شده در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی در استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار پنجره ایرانیان با اشاره به مشکلات پیش‌روی سازندگان در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی ایران می‌گوید: یکی از چالش‌ها به ضعف آموزش در تولید و نصب برمی‌گردد. او با اشاره به بالابودن مصرف انرژی در ساختمان‌های ایران و ضرورت استفاده از پنجره‌های دوجداره تاکید می‌کند: تعویض پنجره‌های قدیمی و دوجداره شدن تمامی پنجره‌ها نیازمند یک عزم ملی و ارده قوی با رویکرد زیست‌محیطی است و باید با یک کار مطالعاتی قوی مسوولان را مجاب کرد تا با یک تصمیم ملی مانع هدررفت انرژی در ساختمان‌های کشور شوند.مهندس جوادی توصیه می‌کند:  باید کسانی که می‌خواهند وارد این صنعت شوند اولا باید نسبت به وضعیت بازار کار خود و چالش‌های پیش رو تحقیق کنند و در ضمن تصور نکنند تولید و نصب دروپنجره یو‌پی‌وی‌سی به سادگی تولید دروپنجره‌های آهنی و آلومینیومی است چرا که آموزش در تولید و نصب تعطیل‌بردار نیست. پیشنهاد می‌کنم کل فعالان صنعت به مبحث آموزش‌های فنی و تخصصی و دوره‌ای توجه نشان دهند و با استفاده از اخرین دانش روز تلاش کنند تا این آموزش‌ها بومی و فراگیر شود تا کل صنعت ارتقا پیدا کند.گفتگو با مدیرعامل گروه صنعتی جوادی را بخوانید:

برای مشاهده فایل پی دی اف اینجا کلیک کنید.

  • صنعتگران و تولیدکنندگان دروپنجره یوپی‌وی‌سی بیشتر با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

 به نظرم دو مشکل عمده وجود دارد؛ یکی مشکل فرهنگ‌سازی نزد فعالان این صنعت بر سر ارتقای کیفیت و رقابت سالم است و دیگری بحث تحریم‌های داخلی و حذف واسطه‌ها از فرایند تولید تا مصرف است.

  •  شفاف‌تر توضیح می‌دهید منظورتان از تحریم‌های داخلی چیست؟

 ببینید! ‌عمده مواد اولیه پی‌وی‌سی در داخل کشور تولید می‌شود که مدیریت صحیح و حذف واسطه‌ها در فرایند تأمین مواد اولیه می‌تواند کمک بیشتری به این صنعت کند. به هرحال باید قبول کنیم که این صنعت یک‌سری هزینه‌های دارد که ما باید این هزینه‌ها را به نحوی مدیریت کنیم که قیمت تمام شده محصول برای مصرف‌کننده نهایی بالا نرود به ویژه این که اصلا نباید برای پایین آوردن قیمت تمام شده به سمت افت کیفیت و نادیده گرفتن استانداردها رفت.

  •  برای استقبال بیشتر مردم از دروپنجره‌های یوپی‌وی‌سی به نظر شما دولت چه گامی می‌تواند بردارد؟

واقعیت این است که هزینه ناشی از هدر رفت انرژی در ساختمان‌ها برای خیلی از خانوارهای به عنوان هزینه پنهان قلمداد می‌شود و به همین دلیل در تعویض پنجره‌های قدیمی و تک جداره چندان تمایلی از سوی مردم احساس نمی‌شود. اما اگر دولت اعلام کند که حاضر است وام بلاعوض بدهد به کسانی که پنجره‌های قدیمی خود را تعویض و به جای آن پنجره دوجداره نصب کنند، مسلم بدانید این یک سرمایه بلندمدت است و کافی است هزینه ناشی از صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی را محاسبه کنند، آن وقت مشخص خواهد شد که تسهیلات بلاعوض داده شده، هزینه نبوده که سرمایه‌گذاری با بازده اقتصادی مناسب بوده است. با این شرایط دیگر لازم نیست دولت همه‌ساله سرمایه‌گذاری سنگین برای تولید و پالایش گاز و سایر فراروده‌های سوختی یا نیروگاه‌های برق کند و یا اینکه انرژی آزاد شده از محل صرفه‌جویی در اثر استفاده از پنجره‌های دوجداره را می‌تواند به سمت تولید یا صادرات سوق دهد. به ویژه اینکه تعویض پنجره‌های قدیمی و دوجداره شدن تمامی پنجره‌ها نیازمند یک عزم ملی و اراده قوی با رویکرد زیست‌محیطی است و باید با یک کار مطالعاتی قوی مسوولان را مجاب کرد تا با یک تصمیم ملی مانع هدررفت انرژی در ساختمان‌های کشور شوند.

  •  استقبال مردم در استفاده از دروپنجره یوپی‌وی‌سی چگونه است و بیشتر مردم چه انتظارات و شناختی از این کالا دارند؟

 مردم کم و بیش نسبت به مزیت‌های دروپنجره‌های یوپی‌وی‌سی آگاهی دارند اما بدیهی است که این شناخت کافی نیست و باید بیشتر و در سطح ملی این مزیت‌ها و اثر استفاده از آن بر کاهش مصرف انرژی برای مردم تبیین شود. به واقع باید بگویم آهنگ رشد استفاده از دروپنجره دوجداره در ایران هنوز پایین است. به نظرم همان‌طور که مردم کم‌کم به ویژگی‌های دروپنجره آلومینیومی نسبت به آهنی اطلاع پیدا کردند و استقبال از دروپنجره آهنی کمتر و کمتر شد، همین وضعیت در خصوص کاهش کاربرد دروپنجره‌های آلومینیومی و استقبال از دروپنجره‌های یو‌پی‌وی‌سی در حال تکرار شدن است. اما خطر اینجاست که در صورت استفاده همکاران از برخی پروفیل‌های فاقد کیفیت و استاندارد لازم و رعایت نکردن الزامات فنی در ساخت و نصب دروپنجره‌های دوجداره یو‌پی‌وی‌سی این امکان وجود دارد که مردم زود دل‌زده شوند و دوباره به سمت در وپنجره‌های آلومینیومی ‌بروند.

  •  با توجه با اینکه اردبیل یکی از استان‌های سردسیر ایران است و شما محصولات تولیدی خود را در شهرهای سردسیر این استان عرضه می‌کند، ارزیابی‌تان از کیفیت پروفیل‌های داخلی چیست؟

بگذارید صادقانه بگویم که ما در گروه صنعتی جوادی پیش از این از پروفیل ترکیه‌ای استفاده می‌کردیم اما چندسالی است که از پروفیل‌های تولیدی شرکت زرین بناپارسیان (سیندژ) استفاده می‌کنیم که انصافا از نظر آب وهوایی و کیفیت خیلی جواب مثبتی را نشان داد. بدیهی است تولیدکنندگان داخلی پروفیل یو‌پی‌وی‌سی با حفظ کیفیت و حتی ارتقای آن به راحتی می‌توانند سهم بالایی از بازار داخلی را در اختیار بگیرند و با تنوع بخشیدن به مقاطع پروفیل‌های تولیدی و سایر الزامات جانبی آن عرصه را بر پروفیل‌های وارداتی تنگ‌تر‌ خواهد کرد. نکته مهم این که هنوز گزارشی از افت کیفیت، پروفیل‌ها در برابر تغییر در شرایط آب و هوایی در شهرهای سرد استان اردبیل به ما اعلام نشده است.

  •  الان خیلی‌ها وارد ساخت یا تولید در وپنجره یو پی‌وی‌سی شده‌اند که شاید خیلی هم تجربه نداشته باشند. پیشنهاد شما به عنوان کسی که سابقه چندساله دارید، به تازه‌واردها چیست؟

واقعیت این است که زیربنای تولید دروپنجره یو‌پی‌وی‌سی، آموزش است. به یاد دارم وقتی برای اولین بار در اردبیل خواستیم، تولید را کلید بزنیم، آموزش و یاددادن و یادگیری را در اولویت قرار دادیم و با همکاری سازمان فنی - حرفه‌ای، به صورت استاد - شاگردی و ارائه مدرک این مهم را ادامه دادیم. بنابراین کسانی که می‌خواهند وارد این صنعت شوند اولا باید نسبت به وضعیت بازار کار خود و چالش‌های پیش رو تحقیق کنند و در ضمن تصور نکنند تولید و نصب دروپنجره یو‌پی‌وی‌سی به سادگی تولید دروپنجره‌های آهنی و آلومینیومی است چرا که آموزش در تولید و نصب تعطیل‌بردار نیست. پیشنهاد می‌کنم کل فعالان صنعت به مبحث آموزش‌های فنی و تخصصی و دوره‌ای توجه نشان دهند و با استفاده از آخرین دانش روز تلاش کنند تا این آموزش‌ها بومی و فراگیر شود تا کل صنعت ارتقا پیدا کند.

  •  اما تا زمانی که این پیشنهاد شما فراگیر شود و مورد توجه فعالان صنعت قرار گیرد، مشکل اصلی این است که خیلی‌ها وارد این صنعت می‌شوند و در کوتاه مدت با بازار گرمی پنجره‌های بی‌کیفیتی تولید می‌کنند و اعتماد مردم را مخدوش می‌سازند. تا آن موقع چه باید کرد؟

مهمترین عاملی که می‌تواند به حل این معضل کمک کند، کشاندن پای مسئولان دولتی و سازمان‌های استاندارد‌ها به این قضیه است. باید استاندارد تولید و نصب دروپنجره اجباری شود، شرایط کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی از نظر فنی و تخصصی مدام تحت نظر باشد، وضعیت آموزشی مدیران و نیروی انسانی و مدارک فنی آنها در زمینه تولید دروپنجره یو‌پی‌وی‌سی بررسی سود و به طور کلی به حداقل‌هایی در زمینه استانداردهای فنی برسیم که هر سرمایه‌گذاری با هدف کسب سود بالا و زودگذر وارد بازار نشود و کسب و کار دیگران را با ارائه قیمت پایین‌تر‌ و البته کیفت کمتر زیر سوال ببرد و اعتماد مردم و مصرف‌کنندگان را مخدوش سازد.

  •  فکر می‌کنید سیاست‌های تشویقی تا چه حد می‌تواند مردم را به استفاده از پنجره‌ها و درهای دوجداره یو‌پی‌وی‌سی و تعویض در وپنجره‌های قدیمی کمک خواهد کرد؟

 اگر دولت به نحوی شفاف و بدون پیچیدگی‌های اداری بخواهد به راحتی ظرف مدت کمتر از دو سال 30 تا 40 درصد دروپنجره‌های قدیمی و انرژی زدا تعویض خواهد شد. در کشورهای دیگر از جمله در سال 1991 در ایالات متحده آمریکا طرحی را با رویکرد کاهش مصرف انرژی در ساختمان اجرا کردند که مردم تشویق شدند تا سیستم انرژی ساختمان و مؤلفه‌های کلیدی اثرگذار بر مصرف انرژی از جمله در وپنجره خود را اصلاح کنند و هزینه آن را دولت آمریکا از محل منابع دولتی و بانکی تأمین کرد و وقتی ناظران ساختمان فرایند اصلاح شده را تأیید کردند، پرداخت یارانه‌های غیرمستقیم را قطع کردند و فشاری هم بر مردم وارد نشد. در ایران هم بهتر است دولت به جای پرداخت یارانه نقدی مردم را تشویق کند تا سیستم انرژی بری ساختمان خود را اصلاح کنند و هزینه ناشی از این اصلاح را از محل یارانه نقدی پرداخت کنند.

پنجره ایرانیان.سال ششم، شماره 63.دیماه 91



ثبت نظر

ارسال