گفتگوی اختصاصی پنجره ایرانیان با دکتر پیتر مروزیک:

مالک بزرگترین پروفیل‏ ساز جهان در ایران

پنجره ایرانیان: در اتفاقی کم ‏نظیر، مالک نخستین تولیدکننده پروفیل یو.پی.وی.سی جهان شخصا به ایران سفر کرد.
  • شنبه 11 اردیبهشت 1395 ساعت 9:36

 گروه صنعتی پروفاین، که عنوان بزرگترین تولیدکننده این محصول در سراسر دنیا را نیز یدک می‏ کشد، در 14 کشور جهان به تولید مشغول است و مصرف‏ کنندگان بیش از 65 کشور از محصولات آن در ساختمان‏ های خود استفاده می‏ کنند. این شرکت آلمانی چندین سال است که در ایران نیز حضور دارد و بیشتر اهالی صنعت پنجره با این شرکت و پروفیل ‏های تولیدی آن در سه برند کامرلینگ (KÖMMERLING)، تروکال (TROCAl) و کی.بی.ایی (KBE)، آشنایی کامل دارند. نکته حائز اهمیت اینکه پروفاین در شرایط سخت تحریم که ارتباط ایران با کشورهای اروپایی با دشواری‏ های فراوانی رو به ‏رو بود نیز همکاری نزدیک خود را با ایرانیان هرگز قطع نکرد. فرصت مغتنمی بود که به سراغ مالک این غول پروفیل‏ سازی جهان، دکتر پیتر مروزیک (Peter Mrosik)، برویم و از چند و چون فعالیت ‏های گسترده و بین ‏المللی پروفاین بپرسیم و ارزیابی ایشان را از بازار ایران جویا شویم. قبل از هر چیز جا دارد از مهندس حامد شیبانی، مدیریت پروفاین در ایران، که با زحمات خود امکان انجام این گفتگو را فراهم آوردند، تشکر کنیم. با هم این گفتگو را می ‏خوانیم:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

درباره پیشینه گروه صنعتی پروفاین توضیح دهید. این گروه برای رسیدن به جایگاه امروزی خود چه روندی را طی کرده است؟
همانطور که می‏ دانید پروفاین بزرگترین و قدیمی ‏ترین تولیدکننده پروفیل یو.پی.وی.سی جهان است. پروفاین مجموعه‎ای است که از به هم پیوستن سه شرکت در سال 2000 تاسیس شده است. این گروه در واحدهای تولیدی خود پروفیل ‏هایی با سه برند جداگانه تولید می ‏کند که شامل کامرلینگ (KÖMMERLING)، تروکال (TROCAl) و کی.بی. ایی (KBE) هستند. شرکت کامرلینگ قدیمی‏ ترین عضو گروه پروفاین است که بیش از صد سال سابقه فعالیت تولیدی دارد. تروکال شرکتی پیشگام در تولید پروفیل ‏های یو.پی.وی.سی در جهان بوده است که در سال 1952 فعالیت ‏های تولیدی خود را در این بخش آغاز کرده است.
گروه پروفاین تحت مدیریت بخش خصوصی قرار دارد و که محصولات تولیدی آن در بیش از 65 کشور دنیا به فروش می‏ رسد. تولیدات پروفاین در سال گذشته حدود 500 هزار تن بود. همچنین گردش مالی آن در همین سال چیزی در حدود یک میلیارد دلار بوده است. در حال حاضر گروه پروفاین در 14 کشور جهان از جمله، روسیه، چین، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان، هند، آمریکا و غیره دارای کارخانه‏ هایی است که مشغول به تولید پروفیل با سه برند مذکور هستند.

به چه دلیل پروفیل ‏های تولیدی پروفاین در سه برند مختلف تولید می ‏شوند؟
تولید پروفیل با سه برند یادشده این امکان را در اختیار پروفاین قرار می‌دهد که با استفاده از تجربیات و مهارت‌های مختلف همچنان پیشتاز صنعت پروفیل یوپی‌وی‌سی در و پنجره جهان باقی بماند. پروفاین به‏ لحاظ نوآوری نیز همواره یکی از پیشگامان صنعت یو.پی.وی.سی جهان بوده است. تمام مشتریان ما به‏ نوعی با این شرکت زندگی می‏ کنند. ابتکار و نوآوری همواره در سرلوحه برنامه‏ های ما قرار داشته است، چراکه مشتریان ما انتظار دارند که با برندهای ما به موفقیت دست پیدا کنند.

در مورد هر یک از سه برند پروفاین بیشتر توضیح دهید.
این سه برند هر کدام شرکت‎های جدایی بودند که در سال 2000 در کنار یکدیگر قرار گرفته و مجموعه پروفاین را پدید آورده ‏اند. قدیمی‏ ترین آنها کامرلینگ است و همانطور که اشاره کردم بیش از صد سال قدمت دارد و محصولات آن بر اساس نیاز‎های مشتری تطابق پیدا کرده است. این شرکت پیش از تولید پروفیل‏ های یو.پی.وی.سی در تولید ملزومات صنعت برق و داکت ‏های مربوطه فعالیت داشت.
شرکت تروکال نیز در در سال 1952 راه ‏اندازی شد و به ‏عنوان پیشگام تولید پروفیل یو.پی.وی.سی در جهان فعالیت‏ های خود را آغاز کرد. این برند جهت نیازهای خاص آرشیتکت‎ها و معماران طراحی و تولید می ‏شود. در واقع هدف اصلی تروکال برآورده کردن نیاز‎های نو است.
پروفیل کی.بی.ایی برند دیگر پروفاین است که برای رفع نیازهای کشورهای شرق اروپا تاسیس شد و هم‏ اکنون نیز در این منطقه به ‏عنوان بهترین برند شناخته می‎شود. استقبال از پروفیل کی.بی.ایی در اروپای شرق به میزانی بود که ما کارخانه‏ هایی را در روسیه و اکراین احداث کردیم.

در چند سال گذشته بازار و به‏ طور کلی حوزه اقتصادی ایران به ‏واسطه تحریم ‏های گسترده بین ‏المللی با مشکلات فراوانی رو به‏ رو بود. در این دوره بسیاری از شرکت‏ های خارجی ارتباط خود را با مشتریانشان در ایران قطع کردند. چه عاملی سبب شد که پروفاین بر خلاف رقبای خود، در این دوره ارتباط خود را بازار ایران حفظ کند؟
ما هرگز مشتریان قدیمی خود را در روزهای سخت تنها نمی‏ گذاریم. درست است که در آن دوره کار کردن با ایران دشواری ‏های بسیاری داشت، اما ما با توجه به شناخت کامل خود از بازار ایران، اعتماد کاملی به قابلیت ‏های فوق ‏العاده این بازار داشتیم. می‏ دانستیم که یک شرایط فوق ‏العاده و البته مقطعی بر اقتصاد این کشور حاکم شده است، اما در عین حال مطمئن بودیم که این وضعیت گذرا خواهد بود. از این رو، آن دوره را با برنامه ‏ریزی‏ هایی دقیق به ‏خوبی پشت سر گذاشته و ارتباط خود را با طرف ایرانی خود همانند گذشته حفظ کردیم.
من به‏ عنوان مالک پروفاین، اعتقاد دارم حضور ما در بازار ایران باید دائمی باشد نه مقطعی؛ و برای تحقق این هدف نیز سیاست‏ گذاری‏ های لازم انجام شده است. مطمئن باشید که پروفاین در بدترین و سخت ‏ترین شرایط در کنار ایرانیان خواهد بود.

شما به ‏عنوان مالک بزرگترین مجموعه تولیدکننده پروفیل یو.پی.وی.سی جهان به ایران آمده ‏اید. اما می ‏توانستید مانند شرکت‏ های خارجی یکی از مدیران خود را برای ارزیابی شرایط بازار ایران بفرستید. چرا شخصا به این سفر آمده‏ اید؟
ویژگی‏ شخصیتی من این گونه است که علاقه دارم به‏ عنوان مالک شرکت، بازاری را که در آن سرمایه‏ گذاری کرده‏ ام، از نزدیک ببینم و فعالیت مشتریان خود را رصد کنم. تا بتوانم سیاست‏ های مناسبی را برای آن بازار اتخاذ کنم. در واقع من شخصا به ایران آمده ‏ام تا برای سرمایه ‏گذاری در ایران متمرکز شوم و هدفگذاری‏ های لازم را انجام دهم.

ارزیابی شما از بازار ایران تا کنون چگونه بوده است؟
کاملا روشن است که بازار ایران در حال خروج از رکود است. اما برای رسیدن به رونق کامل به چند ماه زمان نیاز است. در این مقطع ما باید خودمان را آماده کنیم تا زمانی که بازار راه افتاد بتوانیم جهت پاسخ به تقاضاهای موجود حرکت کنیم. اما نکته ‏ای که برای من بسیار تاثیرگذار بود، ادب و احترامی است که ایرانیان برای مسافران خارجی قائل هستند. به نظر من این امر قابل ستایش است.

به ‏هرحال گشایش فضای جدید اقتصادی، امکان حضور بسیاری از شرکت ‏های معظم جهانی را در بازار ایران فراهم کرده است. به عبارت دیگر، رفته رفته دایره رقابت تنگ‏ تر خواهد شد. به نظر شما در چنین شرایطی کار برای پروفاین دشوارتر نخواهد شد؟
من بر اساس تجربیاتی که در تمامی مدت فعالیت خود به‏ دست آورده ‏ام، عقیده دارم که مشتریان هیچگاه شما را فراموش نمی ‏کنند. برای مثال در اسپانیا نیز شرایطی مشابه به‏ وجود آمده بود، اما پروفاین با وجود رقبای قدری که داشت توانست 40 درصد بازار این کشور را در اختیار بگیرد؛ به ‏گونه ‏ای که نزدیک‏ترین رقیب ما فاصله ‏بسیار زیادی از ما داشت. به نظر من ایران نیز به همین ترتیب است، مشتریان ایرانی هرگز ما را از یاد نخواهند برد، چرا که مشاهده کرده ‏اند که در سخت‎ترین شرایط، پروفاین در کنار آنها بوده است.
نکته دیگر این که پروفاین از سه برند متمایز بهره می‏ برد که نیازهای متنوع بازار را تامین می ‏کنند؛ ضمن اینکه پروفاین همواره محصولاتی جدید به بازار عرضه می ‏کند. این عوامل همه سبب خواهند شد که ما دست بالا را در بازارها رقابتی داشته باشیم. از سوی دیگر ما جهت خدمات‏ رسانی بهتر به ایرانیان برنامه ‏های خاص و گسترده‏ای در نظر داریم. از جمله این برنامه ‏ها، انبار محصولات پروفاین است که در آینده ‏ای نزدیک در ایران احداث خواهیم کرد.

آیا جهت سرمایه‏ گذاری مستقیم جهت تولید پروفیل در ایران برنامه‎ای ندارید؟
پروفاین در بازارهایی که حضور می‏ یابد و بر آنها متمرکز می‏ شود، همواره برنامه ‏های مختلفی را به اقتضای شرایط موجود پیاده می‏ کند. برای نمونه ما 10 سال پیش وارد کشور هندوستان شدیم. در ابتدا دفتری در آنجا دایر کردیم و در ادامه انبار محصولات خود را راه ‏اندازی کردیم، و 3 سال پیش در این کشور کارخانه‏ ای احداث کردیم و اکنون نیز به دلیل استقبال بسیار خوب از محصولاتمان، قصد داریم کارخانه دوم را نیز در آنجا راه ‏اندازی کنیم. شرایط ایران هم دقیقا همین گونه است. ما فعلا در حال پایش بازار ایران هستیم و با گذشت زمان قطعا فعالیت‏ های خود را گسترش خواهیم داد و ممکن است روزی کارخانه ای نیز در ایران احداث کنیم.

همانطور که احتمالا می ‏دانید صنعت تولید پروفیل یو.پی.وی.سی در سال‏ های گذشته در ایران توسعه چشمگیری داشته است. برخی بر این باورند که ورود پروفیل‏ های خارجی به این صنعت در داخل کشور ضربه می ‏زند، نظر شما در این باره چیست؟
بله می ‏دانم که سطح تولیدات ایران در زمینه پروفیل افزایش داشته، اما واقعیت آن است که بازار ایران آنقدر پهناور است که جا برای همه هست. به‏ خصوص توجه داشته باشید که پروفیلی مانند محصولات پروفاین مشتری خاص خود را دارد و هرگز بازار تولیدات داخلی را تهدید نمی‏ کند. بازار هدف ما با بازار هدف تولید کننده ایرانی متفاوت است و هدف مشترکی با یکدیگر نداریم که بخواهد تداخلی ایجاد کند.
البته این مسئله چیز تازه‏ ای نیست و ما در کشورهای دیگر هم شاهد آن بوده ‏ایم. توجه داشته باشید که شعار ما این است: "جهانی فکر بکنیم و منطقه‎ای عمل بکنیم". رمز ماندگاری ما در صنعت این است که ما خودمان را هیچوقت درگیر چنین مسائلی نمی‏ کنیم و هر زمان که با مشکلی رو به‏ رو شویم، بر اساس آن شرایط تصمیم می‏ گیریم. ما نوع فعالیت ‏های خود را در کشور شما با توجه به نوسانات بازار آن تنظیم می ‏کنیم و خود را با آن وفق می‏ دهیم. به ‏عنوان مثال اگر شرایط سخت شود به تولید در ایران رو می‏ آوریم تا ما هم در ایران تولیدکننده محسوب شویم. باید توجه داشته باشید که ما از آمادگی کامل برای سرمایه ‏گذاری مستقیم در ایران برخوردار هستیم و قطعا در شرایط مقتضی اقدامات لازم در این زمینه را به عمل خواهیم آورد.

موضوع دیگری که در چند سال گذشته در بازار در و پنجره ایران نمود یافته است، رقابت سنگین آلومینیوم و یو.پی.وی.سی است. آیا در سایر نقاط جهان، به‏ ویژه در آلمان نیز چنین رقابتی وجود دارد؟
من در هیچ جای دنیا چنین چیزی ندیده‎ام که میان آلومینیوم و یو.پی.وی.سی رقابت باشد. به هر حال هر کدام از این دو، بازار خاص خود را دارند. اما به نظر من در این سال‏ ها به دلیل تحریم ‏ها و رکود حاصل از آن پروفیل‏ های باکیفیت و مرغوبی به ایران وارد نشده است، و دلیل اصلی چنین مسائلی نیز همین است. با این حال به‏ طور کلی من آینده بسیار روشنی را برای یو.پی.وی.سی متصور هستم.

در تکمیل حرف جنابعالی باید بگویم که در کنار وجود پروفیل‏ های نامرغوب خارجی در ایران، پایین بودن سطح دانش فنی، دلیل دیگری افت صنعت یو.پی.وی.سی در این سال‏ ها بوده است. آیا پروفاین، جهت مقابله با این مشکل، برنامه آموزشی خاصی در ایران خواهد داشت؟
اجازه دهید دوباره به فعالیت‏ های پروفاین در هندوستان اشاره کنم. پروفاین در آنجا یک مرکز آموزشی دایر کرده است که مشغول به ارائه مباحث آموزشی در زمینه پنجره ‏سازی است. در این مرکز سیستم آلمانی مونتاژ در و پنجره یو.پی.وی.سی به‏ صورت رایگان تدریس می‏ شود که شاهد استقبال بسیار خوبی هم بوده است. ما چنین برنامه ‏ای را در ایران نیز اجرا خواهیم کرد.
البته در حال حاضر نیز کارشناسان پروفاین از مشتریان ایرانی خود پشتیبانی فنی کاملی به عمل می‏ آورند. یعنی تکنسین‏ های پروفاین در تمام سال‏ های حضور ما در ایران مرتب به این کشور آمده و فناوری‏ های روز و استانداردها را به همکاران ایرانی خود آموزش داده ‏اند.

در پایان اگر مطلبی باقی مانده است، بفرمایید.
افتخار بزرگی برایم بود که به ایران آمدم، بازار ایران را دیدم و با مشتری‎ها از نزدیک آشنا شدم و صحبت کردم. امیدوارم بازار خوبی را در کشور شما داشته باشیم و آینده امیدبخشی را با همکاران ایرانی خود ترسیم کنیم.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره 103 ــ اردیبهشت 95


ثبت نظر

ارسال