در گفتگوی پنجره ایرانیان با مدیر تولید هافمن مطرح شد:

پیوند تولید و تحقیق

پنجره ایرانیان: پنجره ایرانیان که به مناسبت برگزاری هفتمین نمایشگاه در و پنجره تبریز در مردادماه امسال در این شهر حضور داشت، تعدادی از مراکز تولیدی و بازرگانی مهم صنعت در و پنجره تبریز را مورد بازدید قرار داد.
  • سه شنبه 5 آبان 1394

 هافمن نخستین مقصد این بازدیدها بود. پروفیلی آشنا برای فعالان در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران، که در شهرک صنعتی سرمایه ‏گذاری خارجی شهر تبریز در 9 خط اکسترودر در حال تولید است. دیدار از این مجموعه توانمند تولیدی، فرصت مغتنمی بود برای گروه خبری پنجره ایرانیان تا از نزدیک با روند تولید پروفیل هافمن آشنا شده و از سیستم ‏های مدیریتی بی‏ نظیری که در این کارخانه پیاده شده نکته‏ ها بیاموزد. برداشت ما از این بازدید آن بود که موفقیت هافمن در بازار ایران در گرو پر کردن یکی از خلاءهای موجود در بخش صنعتی کشورمان بوده است: خلاء ارتباط مستقیم عرصه عمل با حوزه پژوهش؛ فقدان ارتباط کارخانه با دانشگاه. هافمن با بهره ‏گیری از یک اندیشمند و صاحب ‏نظر دانشگاهی، در راس مدیریت خطوط تولید هافمن گامی بزرگ را در مسیر پر کردن این خلاء برداشته است. دکتر شهبازپور در حال حاضر سیستم‏ های علمی و به‏ روزی را در بخش‏ های مختلف تولید و همچنین مدیریت نیروی انسانی هافمن پیاده ساخته است، که ثمره آن نیز موفقیت و بلند شدن آوازه هافمن در نقاط مختلف ایران بوده است. در ادامه گزارش تصویری این بازدید و خلاصه گفتگو با دکتر شهبازپور از نظر شما می‏ گذرد:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

آقای شهبازپور کمی از خودتان بگویید.
من دارای مدرک کارشناسی در رشته مهندسی مکانیک و کارشناسی ارشد در رشته مدیریت تولید و عملیات هستم. اکنون نیز در حال ارائه پایان ‏نامه همین رشته در مقطع دکترا در کشور ترکیه می ‏باشم. مدیریت تولید کارخانه هافمن نیز برعهده من گذاشته شده است.

برای ارتقاء خطوط تولید هافمن چه برنامه‏ هایی را اجرا کرده ‏اید؟
یکی از سیستم ‏هایی که در هافمن پیاده شده سیستم مدیریت کنترل تولید می‎باشد. همانطور که می‏ دانید فرایند تولید پروفیل یو.پی.وی.سی، از انواع تولید پیوسته می‏ باشد و کنترل این نوع تولید همواره با دشواری‏ هایی همراه است. اما با سیستمی که پیاده ‏شده است، به کنترل 100درصدی تولید رسیده‎ایم. به این معنی که دقیقا می‎دانیم به چه میزان محصول تولید و چقدر مواد اولیه مصرف شده است. با پیاده‏ سازی این سیستم مدیریت کنترل تولید، سعی کرده‏ ایم توازن کاملی را در همه بخش‎های تولیدی هافمن برقرار کنیم.
سیستم دیگری که در کارخانه اجرا کرده ‏ایم حلقه ‏های کنترل کیفیت یا QC می ‏باشد. بر اساس این سیستم هفته ‏ای یک بار جلسات کیفیت برگزار می‏ شود. در این جلسات پرسنل و اپراتورهای خط تولید و نیز مسئول کنترل کیفی شرکت کرده و مطالب و مشکلات موجود را مطرح می‏ کنند. این عمل ضمن اینکه باعث ارتقای کیفیت و عدم توقف خط تولید می‏ شود، ضایعات احتمالی را نیز کاهش خواهد داد. در این سیستم مدیریت ژاپنی، همه تصمیم می‎گیرند و همگی هم کار می‎کنند. بر همین اساس جلسات QC را برپا ‎می‏ کنیم تا حلقه‏ های کنترل کیفیت را در آن بررسی کنیم. همچنین یک سیستم منظم انتقادات و پیشنهادات راه ‏اندازی کرده‎ایم. با این سیستم کل پرسنل را در جریان امور کارخانه مشارکت داده‏ ایم. کارکرد این سیستم مدیریت به این شکل است که به نخستین پیشنهاد مطرح شده پاداشی تعلق می‏ گیرد. همچنین در صورت قبولی یک پیشنهاد، سود حاصل از اجرای آن در طول یکسال محاسبه شده و به شخص پیشنهاد دهنده، پرداخت می ‏شود. این سیستم مدیریت، یک سیستم مدیریت ژاپنی است. نکته حائز اهمیت این است که کلیه پیشنهادات بدون نام مطرح می‎شوند تا سلیقه اشخاص در آن مطرح نباشد.
سیستم T.P.M یا سیستم مدیریت نگهداری، بهره ‏ور فراگیر، سیستم دیگری است که هر اتفاقی را که طی مراحل تولید می ‏افتد ثبت و ضبط می‏ کند و ماهانه موارد ثبت شده مورد تحلیل قرار می‏ گیرند و به‏ خوبی مشخص می‏ شود که مثلا ماشین شماره 1 به دلیلی مشخص 3 بار توقف داشته است، در نتیجه می‏ توانیم برای پیشگیری از آن پیش‏ بینی‏ هایی لازم را به عمل آوریم. بر اساس این سیستم، ضمن اینکه خط تولید هیچگاه از حرکت بازنمی ‏ایستد، مشخص می‏ شود که ضایعات به ‏وجود آمده مربوط به کدام یک از خطوط بوده است.

در بازدیدی که از بخش ‏های مختلف هافمن داشتیم، متوجه شدیم بخش کنترل کیفی این مجموعه از قابلیت‏ های بالایی برخوردار است. کمی درباره آن توضیح دهید.
بخش کنترل کیفی هافمن مانند خط تولید آن، به ‏صورت 24 ساعته عمل کنترل کیفیت را انجام می‎دهد. مدیریت هافمن همواره نگاه ویژه‎ای به کیفیت محصولات داشته است و برای این مهم هزینه‎های بسیاری صرف کرده است. همچنین پرسنل بخش کنترل کیفیت هافمن همه از تجربه و تحصیلات بالایی برخوردار هستند و این افراد همگی دارای مدارک کارشناسی ارشد مرتبط در این زمینه می ‏باشند. هر سه شیفت خطوط تولید توسط این کارشناسان در 12 نوبت کنترل می‎شوند.
همچنین به این نکته نیز باید اشاره کنم که در واحد کنترل کیفیت تست خاصی روی محصولات هافمن انجام می ‏شود که تا حدی منحصربفرد است. تولیدات هافمن تحت تست مخرب قرار می ‏گیرند. تست مخرب نیز یکی دیگر از نقاط تمایز هافمن با دیگر پروفیل‏ هاست.

در خصوص ماشین‏ آلاتی که در حال تولید پروفیل هافمن هستند کمی توضیح دهید.
یکی از نقاط قوت ما نسبت به دیگران، وجود دستگاه توزین الکترونیک در میکس مواد اولیه هافمن می‎باشد. به‏ کمک این دستگاه توزین الکترونیک، می‏ توانیم مواد اولیه تشکیل‏ دهنده فرمولاسیون خود را توسط پی.ال.سی به ‏صورت اتوماتیک با دقتی بسیار بالا وزن ‎کنیم. این امر کاملا اتوماتیک و بدون دخالت نیروی انسانی انجام می‎شود. نکته جالب توجه این است که هیچ خطایی در آن وجود ندارد. نیروی انسانی تنها دستور فرمولاسیون را به دستگاه می‏ دهد. این دستگاه مواد مختلفی را براساس فرمولاسیون مشخصی که از قبل توسط اپراتورها به آن داده شده و به همان میزانی که در فرمولاسیون مشخص شده است، وارد دستگاه توزین الکترونیک کرده و وزن می‎کند. به محض آنکه وزن مواد به میزان مشخص برسد منافذ خروج مواد به ‏صورت خودکار بسته می‎شود. این دستگاه عمل توزین را حتی به ترتیب مشخصی که اپراتور از پیش فرمان آن را داده است انجام می‎دهد. نقش اپراتور در این مرحله تنها به تهیه دپوهای مواد مختلف در محفظه‎های مشخص خلاصه می‎شود. به این معنا که نقش نیروی انسانی در این مرحله از تولید، فقط رساندن مواد اولیه به دستگاه و دادن دستورالعمل به پی.ال.سی است.

آیا روند تولید پس از این مرحله نیز به ‏صورت اتوماتیک انجام می ‏شود؟
همانطور که می‎دانید، دو نوع میکس مختلف وجود دارد. میکس گرم و میکس سرد. مواد مختلف پس از توزین و میکس به روشی مشخص وارد دیگ گرم می‎شوند. دیگ گرم درجه حرارت خاصی داشته و مواد میکس شده را گرم می‎کند. خطوط تولید هافمن مجهز به سیستم انتقال موادی است که از ابتدای کار تا مرحله‎ای که محصول به خط برسد، روندی کاملا اتوماتیک را طی می‎کنند. البته برای تجهیز هافمن به این اتوماسیون بودجه قابل توجهی صرف شده است. همچنین از دیگر قابلیت‎های سخت‎افزاری خط تولید هافمن، می‏ توان به توانایی تولید هم‎زمان پروفیل رنگی لمینت، و پروفیل سفید اشاره کرد.

چگونه هر یک از دستگاه‎های خط تولید قادر هستند، محصول متفاوتی را تولید کنند؟
ساز و کار چندان پیچیده‎ای وجود ندارد. اپراتور تنها به دستگاه دستور و فرمولاسیون‏ های تولید را می‎دهد، یعنی برای هرکدام از دستگاه ‏ها دستور مواد لازم و میزان آن داده می ‏شود. در نهایت هر کدام از دستگاه ‏ها دستورهای داده شده را اجرا می‏ کنند و بنابراین هر یک از خطوط می‎تواند محصول متفاوتی را تولید کند. سپس مواد از بخش اتوماسیون وارد مجموعه خطوط اکسترود می‎شود، در این مرحله نیز خطوط تولید هافمن از مزیت خاصی برخوردار هستند. هافمن از جمله معدود شرکت‎هایی است که از ماشین‎آلات سین‏ سیناتی بهره می‏ گیرد. این ماشین‎آلات که ساخت کشور اتریش هستند به کشنده‎های باقدرتی که غالبا محصول آلمان می‎باشند، مجهز هستند. در اختیار داشتن ماشین‎آلات مناسب می‎تواند این امکان را به شما ‏دهد که از فرآیند تولید خود اطمینان حاصل کنید.

کمی پیرامون قالب‎های هافمن توضیح بدهید؟ این قالب‎ها دارای چه خصوصیاتی هستند؟
پرسنل متخصص این شرکت دارای قابلیتی می باشند که می ‏توانند طرح‏ ها و تغییرات جزئی مشتریان را بدون وقفه در کارگاه قالب سازی انجام دهند و با این پروسه پاسخگویی به نیاز مشتریان کوتاه می‏ شود.

آیا کار کردن با این ماشین ‏آلات پیشرفته نیاز به اپراتورهای متخصص دارد یا نیروی کار عادی نیز می ‏تواند با آن کار کند؟
اپراتورهایی که در این مجموعه مشغول به کار هستند، حداقل دارای 7 سال تجربه در هافمن می‎باشند، البته تجربه فعالان بخش تولید هافمن به سابقه آنها خلاصه نمی‎شود، بلکه پرسنل ما در مقاطع زمانی مختلف به دوره‎های آموزشی لازم فرستاده شده یا دوره‎های خاصی برای آنها برگزار شده است.

درباره انواع مختلف محصولات تولیدی هافمن توضیح دهید.
از جمله محصولات هافمن، پروفیل سری 60 با 4 کانال است که ما از نخستین تولیدکنندگان این نوع پروفیل محسوب می ‏شویم. همچنین پروفیل سری 70 پنج کاناله که از مرغوب‏ترین پروفیل‎های بازار می‎باشد. این محصول از نظر دوام، استحکام و عایق بودن از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. هافمن جهت فرهنگ‎سازی این نوع پروفیل‏ ها، پروفیل سری70 را با قیمت بسیار استثنایی به بازار مصرف عرضه می‎کند. پروفیل سری 70 بیشتر از پروفیل سری 60 مواد اولیه مصرف می‎کند، اما با قیمتی نزدیک به پروفیل سری 60 به بازار عرضه می‎شود. همچنین یکی از خط ‏های هافمن به تولید لاستیک ‏های گسگت اختصاص داده شده است. این خط تولیدی توان تولید لاستیک سخت، نرم و نیمه نرم را دارد. در اینجا باید به جدیدترین محصول هافمن، یعنی پروفیل‎های لمینیت اشاره کنم. این محصول کاملا ضد اشعه یو.وی بوده و نور خورشید را برمی‎گرداند. همچنین این پروفیل دارای مغز تمام رنگی است.

پروفیل هافمن از چه خصوصیاتی برخوردار است؟
طراحی اولیه پروفیل هافمن در آلمان انجام شده بود و ما نیز هیچگونه تغییری در آن ایجاد نکرده‎ایم. مهمترین ویژگی‏ پروفیل هافمن درصد سفیدی آن می‎باشد. این پروفیل به مرور به سفیدترین پروفیل کشور تبدیل خواهد شد. استفاده از مواد اولیه درجه یک، و به ‏روز اروپا و تست ‏ها و آزمایش ‏های مستمر در جهت بهبود محصول تولیدی باعث شده که به مرور پروفیل هافمن تبدیل به یکی از مرغوب‏ترین پروفیل‎های موجود در بازار شود. از دیگری خصوصیات پروفیل هافمن می‏ توان به استحکام بسیار بالای آن اشاره کرد. افزون بر این، از نظر تخلیه آب باران نیز دارای امتیاز قابل توجهی است. طراحی خاص این پروفیل سبب می ‏شود که آب باران به‏ طور کامل از پنجره تخلیه شود. همانطور که می‎دانید هر پروفیلی دارای یک منفذ خروج آب باران می‎باشد. پروفیل هافمن به شکلی طراحی شده، که این منفذ دارای شیب منفی می‎باشد و پس از بارش، آب باران به کمک این شیب منفی، از منفذ تخلیه آب به تمامی خارج می‏ شود. همین خصوصیات و کیفیت بالای پروفیل هافمن سبب شده که ما این پروفیل را به مدت 25 سال گارانتی کرده و همراه با ضمانت‏نامه کتبی به مشتریان خود عرضه کنیم.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال هشتم ــ شماره 96 ــ مهر 94


ثبت نظر

ارسال