گفتگوی اختصاصی پنجره ایرانیان با علی جوان

گردهمایی بزرگ راستاوین برگزار شد

پنجره ایرانیان: در روزهای گذشته شرکت راستاوین گردهمایی سالانه خود را برگزار کرد. این شرکت تولیدکننده در و پنجره، با هدف فراهم آوردن فرصتی برای تجدید دیدارها فارغ از هر گونه مسائل حرفه‏ ای حدود ۲۰۰ تن از فعالان و بزرگان صنعت را دور هم جمع کرد.
  • چهارشنبه 20 آبان 1394 ساعت 14:23

در واقع همایش راستاوین، مراسمی بود که خلاء آن در حوزه در و پنجره دو جداره به ‏شدت احساس می‏ شود. گردهمایی گاه ‏به ‏گاه اعضای این صنف می‏ تواند نقش بسیار مثبتی در ایجاد همدلی و صمیمت فعالان صنعت داشته باشد. بدون تردید، تحکیم روابط دوستانه به ‏صورت کلان در ایجاد هماهنگی ‏های شغلی تاثیر فراوانی خواهد داشت. به ‏هرحال، بهبود وضعیت حاکم بر صنعت در و پنجره و نیز شکوفایی آن بدون شکل ‏گیری همبستگی میان فعالان آن میسر نخواهد شد. به‏ هر روی برگزاری این گردهمایی به میزبانی راستاوین، فرصتی به ‏دست داد تا خبرنگار نشریه پنجره ایرانیان با مدیرعامل خوش فکر این مجموعه علی جوان، گفتگویی را ترتیب دهد و از فعالیت ‏های فراوان این مجموعه مطلع شود. با هم این گفتگو را می‏ خوانیم: 

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

شرکت شما از چه تاریخی فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون چه فراز و نشیب‌هایی را در طی کردن مسیر پیشرفت پشت سر گذاشته است؟
راستاوین پس از برنامه ریزی، تامین منابع و تحقیق بازار و سایر ملزومات و ابزارآلات تولید و خرید ماشین‏ آلات پیشرفته چهار سرجوش از الوماتک آلمان درسال ۱۳۸۶ و تولید آزمایشی از ابتدای سال ۱۳۸۷ به تولید انبوه رسید و در بازه زمانی بسیار کوتاه به ‏عنوان یکی از شرکت ‏ها و برندهای معتبر صنعت تولید در و پنجره یو.پی.وی.سی مطرح گردید. در سال ۱۳۸۸ خط دوم کارخانه مشابه خط اول چهارسر جوش و سی ‏ان ‏سی خریداری و در محل کارخانه راستاوین در شهرک صنعتی سپهر نظرآباد نصب و راه اندازی گردید. راستاوین با بهره گیری از تیم مجرب بازاریابی و فروش در بازه کوتاه موفق به انعقاد قرارداد با پروژه‏ های مختلف دولتی و غیردولتی گردید که متاسفانه به دلیل عدم وصول مطالبات عظیم راستاوین از برخی از این پروژه ‏ها خصوصا پروژه‏ های دولتی و عدم بازگشت سرمایه هزینه شده در این پروژه ‏ها و به‏ موازات آن بحث تحریم‏ های بین ‏المللی ایران و به ‏تبع آن کاهش حجم تبادلات بین‏ المللی شرکت ‏های دیگر گروه که در مقاطع مختلف یاری ‏رسان راستاوین می شدند، مشکلات عدیده‏ای برای مجموعه ایجاد گردید. اما در تمامی این موارد کارخانه حتی یک روز هم تعطیل نشد و به تولید خود اما با ظرفیت بسیار کمتر از گذشته ادامه داد. در این بین متاسفانه راستاوین به تنهایی تمام بار این مشکلات را به دوش کشید اما الطاف پروردگار متعال همچون همیشه شامل حال مجموعه شد و مدیران این مجموعه همچنان با قدرت و با اتکا به توانمندی‏ های نرم‏ افزاری و سخت افزاری حضوری مستمر در بازار داشته ‏اند و در مقابل تمامی ناملایمات و کم لطفی ‏ها سرخم نکردند.

در حال حاضر چه محصولات و خدماتی توسط شرکت شما عرضه می‌شود؟
راستاوین همچنان تولید در و پنجره‏ های یو.پی.وی.سی با دوخط تمام اتوماتیک الوماتک آلمان را ادامه داده و از حدود یکسال پیش تولید، عرضه و فروش محصولات آلومینیومی و نماهای مختلف آلومینیومی و چوبی اعم از اسپایدر و کرتن وال و غیره نیز به سبدکالای مجموعه اضافه شده است.

درباره مواد اولیه مصرفی خود توضیح دهید. از چه نوع پروفیل‏، یراق‏ آلات، شیشه و گالوانیزه‏ای استفاده می ‏کنید؟
راستاوین در حال حاضر از پروفیل‏ های با کیفیت داخلی و در برخی موارد پروفیل ‏های آلمانی استفاده می‏ کند. در بحث یراق‏ آلات انبار کارخانه دارای حجم زیادی از یراق ‏آلات آلمانی است و در مرحله اول به مشتریان هم استفاده از یراق ‏آلات آلمانی پیشنهاد می ‏شود. ولیکن در صورت درخواست مشتریان از یراق ‏آلات ترک نیز استفاده شده است. همچنین در بحث گالوانیزه راستاوین در تمام مدت فعالیت خود تنها از گالوانیزه ‏های ضخیم و استاندارد استفاده کرده و شیشه‏ های خود را از شرکت‏ های معتبری که استانداردها را رعایت کرده و ضمانت ارائه می‏کنند خریداری می‏ کند.

کیفیت محصولات تولیدی شما در چه سطحی قرار دارد؟
راستاوین در زمینه کیفیت محصولات تولیدی همیشه حساسیت و ممیزی های لازم را انجام داده و در این خصوص داعیه ‏دار است. به علت همین کیفیت، در سال ۹۴ یکی از مشتریان سال ۸۸ راستاوین که به استرالیا مهاجرت کرده بود، برای منزل شخصی خود در سیدنی از محصولات راستاوین خریداری کرد، که به استرالیا ارسال گردید. همچنین راستاوین سابقه صادرات محصولات خود به کشور تاجیکستان را نیز دارد.

در خصوص گروه سرمایه‏ گذاری بین‏ المللی سالیا و شرکت‏ های تابعه آن و نوع فعالیت‏ های آنها توضیح دهید.
مجموعه گروه سالیا متشکل از ۵ شرکت بوده و فعالیت گروه در حوزه‏ های مختلف است؛ از فعالیت در حوزه مواد اولیه پتروشیمی تا واردات و فروش ابزارآلات صنعتی مانند دریل و اره و غیره. همچنین از فعالیت در حوزه لوازم خانگی تا موادغذایی در چارت گروه وجود دارد تا در مقاطع مختلف و شرایط داخلی و بین ‏المللی اقتصادی توان برنامه ‏ریزی و حضور در بازار را داشته باشیم.

اخیرا یک کارشناس خارجی را به مجموعه خود اضافه کرده‏ اید، درباره ایشان و میزان دانش و مهارت‏ های وی توضیحاتی دهید.
بله. از ابتدای سال ۹۴ آقای Murad Dursun که سابقه ۲۸ سال فعالیت در زمینه‏ های تولید، فروش و فعالیت در حوزه صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی در کشور ترکیه را داشتند، به‏ عنوان پاسخگوی اجرایی مجموعه در تمامی مراحل عملکرد راستاوین اعم از فروش تولید نصب و اندازه ‏گیری به شرکت اضافه شده و در همین مدت کوتاه، منشا خدمات بسیار ارزنده‏ای بوده‏ اند. شخصا همکاری با ایشان را که تجربه و علم بسیار بالایی در این حوزه دارند را باعث افتخار خود و راستاوین می ‏دانم.

دقیقا با به خدمت گرفتن وی چه هدفی را دنبال می ‏کنید؟
واقعیت امر این است که کشور ترکیه در حال حاضر به ‏عنوان یکی از راهبران صنعت در و پنجره در دنیاست. اما هنوز این صنعت در ایران جزو صنایع جدیدالورود محسوب می‏ گردد. در کشور ترکیه محصولات متنوع با کیفیت‏ های متفاوت وجود دارد و صنعتگران این کشور از لحاظ تجربه علمی و عملی بسیار جلوتر از ایران هستند. استفاده از این ظرفیت می‏ تواند به پیشرفت و ارتقا جایگاه کمک شایانی کند. کما اینکه به مدد وجود سیستم‏ های نوین نرم‏ افزاری و سخت‏ افزاری در ایران ظرفیت تولید راستاوین با استفاده از همین تجربیات بیش از سه برابر شده و در مقابل هزینه ‏های تولید و پرت مواد اولیه در تولید کاهش بسیار چشمگیری داشته است. چیدمان بسیار جدید و نوینی در کلیه بخش‏ های راستاوین با حداقل هزینه ‏ها توسط ایشان صورت گرفته و جالب‏تر اینکه در تمامی مراحل فروش تولید و نصب حضور فیزیکی و تجربی ایشان منشا نقاط مثبت بسیاری بوده است.

در خصوص مزایای ماشین ‏آلات شرکت خود توضیح دهید.
به جرات می‏ توان گفت مشابه شرکت راستاوین در بحث ماشین ‏آلات تولید در ایران حتی به تعداد انگشتان دست نیست. دوخط چهارسر جوش و سی‏ ان ‏سی الوماتک آلمان، دستگاه خم و سایر ضمائم پیشرفته در محل تولید کارخانه نصب و در حال فعالیت هستند. حتی در بازه زمانی مذاکره با آقای دورسون برای همکاری، ایشان اعتقاد داشتند که مشابه این کارخانه در ترکیه هم اندک است و شاید یکی از دلایل قبول مسئولیت توسط ایشان همین امکانات پیشرفته بود. درسال ۹۴ مجددا دستگاه ‏ها به صورت کامل اورهال گردید و تمامی موارد نقص و مشکلات ماشین ‏آلات رفع شد. ضمنا در سال ۹۳ و ۹۴ دستگاه‏ های مستهلک راستاوین با دستگاه‏ های جدید و معتبر جایگزین گردید.

در روزهای اخیر شما اقدام به برگزاری گردهمایی سالیانه خود کردید، هدف از برپایی این گردهمایی چه بوده است؟
واقعیت امر ایجاد فرصتی برای تجدید دیدار و فرصتی برای احساس لذت از درکنارهم بودن، فارغ از تمام روزمرگی ‏های کاری و شغلی در یک فضای مطلوب و ایجاد بستری برای نمایش توانمندی‏ های متعدد مجموعه در بازه زمانی مبارک و در تقارن دو عید بسیار میمون، ما را بر آن داشت که با دعوت از حدود ۲۰۰ نفر از افراد قابل و معتبر صنف ‏های مورد فعالیت و مرتبط گروه افتخار میزبانی هرچند کوتاه را از این عزیزان و بزرگواران را داشته باشیم که شکر خدا با بازخورد بسیار خوبی نیز همراه بود.

به نظر شما، برای تولید یک پنجره مطلوب، چه عوامل و فاکتورهایی باید مورد توجه قرار بگیرند؟
استفاده از مواد اولیه مرغوب و با کیفیت، در کنار به ‏کارگیری از ماشین ‏آلات و فاکتورهای نرم ‏افزاری و سخت ‏افزاری مطلوب و رعایت کلیه استانداردهای تولید با بهره ‏وری بالا و نیز استفاده از نیروی انسانی با دانش و باتجربه پارامترهای اصلی تولید محصولات مطلوب هستند. کاملا معتقدم که دید تولید در و پنجره یو.پی.وی.سی از حالت کارگاهی باید به حالت کارخانه ‏ای و صنعتی ارتقا پیدا کند که متاسفانه شاهد این امر نیستیم؛ چه از سوی مشتریان و چه از سوی برخی تامین کنندگان مواد اولیه خصوصا بعضی از تولیدکنندگان پروفیل.
شرکت ‏های تولیدکننده در و پنجره سربازان واقعی خط مقدم این صنعت هستند که متاسفانه بیشترین ضررها در تمامی شرایط و نوسانات معطوف این بخش مهم از صنعت بوده است و در مقابل کمترین حمایت‏ ها از این گروه صورت گرفته و می‏ گیرد. باید توجه داشت یک تولیدکننده در و پنجره با بهترین مواد اولیه می ‏تواند محصولات بسیار بی ‏کیفیتی تولید کند و در مقابل با مواد اولیه نامرغوب نیز امکان تولید محصول تقریبا قابل قبول هست. متاثر هستم که عنوان کنم، کم ‏لطفی ‏های صورت گرفته به پنجره‏ سازان در چند سال گذشته، دور از انصاف بوده و همین باعث حذف بسیاری از تولید کنندگان به نام و معتبر این صنعت شده است. چه بهتر بود به جای چشم و هم چشمی و تبلیغات گسترده بی ‏دلیل، در رسانه ‏های مختلف بسته ‏های حمایتی برای فعالان واقعی شکل می ‏گرفت تا شاهد این جایگاه برای این صنعت نباشیم.

شرایط فعلی و آینده بازار در و پنجره ‏های دوجداره را چگونه می‏ بینید؟
بنا به دلایل عمده ‏ای که در بالا عرض کردم در حال حاضر تولیدکنندگان در و پنجره از جایگاه مناسبی برخوردار نیستند و این جایگاه متاسفانه در بین سازندگان ساختمان نیز ایجاد شده است. نگاه سازندگان و پیمانکاران ساختمان نگاه از بالاست و رکود ساخت و ساز نیز مزید علت شده است. تعامل با مشتریان متاسفانه حافظ جایگاه سازندگان در و پنجره نیست و در این بین نگاه ابزاری و از بالای برخی تولیدکنندگان مواد اولیه باعث ایجاد یک غربالگری در تولیدکنندگان در و پنجره شده است. دید و سلیقه بسیاری از مشتریان از یو.پی.وی.سی به دیگر مواد در حال تغییر است و اگر همتی صورت نگیرد، شاهد افت بیش از پیش خواهیم بود. معتقدم که باید همتی مضاعف و یکدلی و همزبانی در فعالان این صنعت و تغییرات بنیادی در تعاملات مختلف صورت گیرد که اگر چنین شود چشم‏ انداز بسیار خوبی خواهیم داشت و در غیر این صورت شرایط بسیار نامطلوب خواهد شد. باید حمایت ‏های هوشمندانه ‏ای از تمامی بخش ها صورت گیرد. برای مثال نشریه پنجره ایرانیان برای این صنعت زحمت بسیاری می‏ کشد و شاید به ‏نوعی زبان اصلی صنعت باشد. می‏توان با یک برنامه ‏ریزی مناسب از این نشریه به‏ عنوان یک رسانه فراگیر، برای آگاهی مردم اقصی نقاط کشور استفاده کرد؛ چنانچه این نشریه در نهایت به طریقی به دست مصرف‏ کننده نهایی برسد سطح آگاهی مردم بالاتر خواهد رفت. باید راهکارهای این چنینی پیدا کرد.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره ۹۷ ــ آبان ۹۴


ثبت نظر

ارسال