صادرات ۶۲۰ میلیون دلاری صنعت شیشه در آذربایجان شرقی

پنجره‌ایرانیان؛ آذربایجان شرقی یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور در صنعت شیشه به شمار می‌رود که فعالیت ۱۰ واحد تولیدی آن، نیمی از شیشه موردنیاز کشور را تامین و ۴۰ درصد از محصول نیز به بازارهای هدف خارجی صادر می‌شود.
  • یکشنبه 10 بهمن 1400 ساعت 5:42

به گزارش ایرنا، نگاهی به آمار منتشرشده توسط وزارت صمت و سازمان‌های تابع آن در استان‌ها، نشان می‌دهد در شرایطی که در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ۷۰ درصد شیشه موردنیاز کشور از خارج تأمین می‌شد، امروز ایران در تولید این محصول پرمصرف به خودکفایی رسیده و تنها در آذربایجان شرقی، بیش از ۴۰ درصد شیشه تولیدی، صادر می‌شود.

آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های تولید شیشه ایران محسوب می‌شود که علاوه بر تامین نیاز داخلی، سالانه ۶۲۰ میلیون دلار از محصول تولیدی آن به خارج از کشور صادر می‌شود.

اهمیت رونق صنعت شیشه‌سازی در آذربایجان شرقی ازاین‌روست که در زمان حاضر، صنایع شیشه‌سازی در کشور به‌طور عمده در پنج شاخه اصلی ساختمان‌سازی، صنایع غذایی، تهیه لوازم‌خانگی، صنایع خودروسازی، صنایع داروسازی و آزمایشگاه فعالیت دارند.

موفقیت آذربایجان شرقی در تولید شیشه‌های صنعتی در سال‌های اخیر، سبب شد که کلنگ احداث کارخانه تولید ظروف شیشه‌ای موردنیاز صنایع مواد غذایی در مردادماه ۲ سال قبل در شهرک صنعتی «بیلوردی» شهرستان هریس با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت زمین زده شود؛ اتفاقی که در صورت تحقق، نقطه عطفی در ورود صنعت شیشه‌سازی استان به حوزه ساخت ظروف شیشه‌ای محسوب می‌شود.

بریدن روبان نخستین شهرک شیشه کشور در تبریز در آذرماه ۱۳۹۷ شمسی از دیگر اتفاقات مبارک صنعت شیشه‌سازی آذربایجان شرقی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود، زیرا ایجاد این شهرک، زمینه‌ساز طراحی و اجرای زنجیره تولید از معدن تا محصول است و نفس صنعت شیشه‌سازی استان را باز می‌کند.

به عقیده علی جهانگیری، معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی، شهرک تخصصی، جزء شهرک‌های خاص تولیدی آذربایجان شرقی است که با فن‌آوری روز دنیا در زنجیره تولید خود محصولات خاص مانند شیشه‌های خم خودرو و سولارهای خورشیدی برای تولید برق را دارد و ایران سومین کشور در جهان است که این تکنولوژی را توسط کارشناسان داخلی بومی‌سازی می‌کند.

بدیهی است که رونق صنعت شیشه‌سازی آذربایجان شرقی منوط به وجود مواد اولیه معدنی در داخل کشور، به‌ویژه با لحاظ تحریم‌های غیرقانونی و نامشروع آمریکا و متحدانش علیه ایران اسلامی، است؛ به‌عبارت‌دیگر در صورت وجود دسترسی به ذخایر معدنی موردنیاز صنعت شیشه‌سازی، حتی در اوج تحریم‌ها و در شرایطی که فروش مواد اولیه به کارخانجات کشور دچار اختلال می‌شود، هیچ‌گونه خللی در روند تولید شیشه ایجاد نمی‌شود.

خوشبختانه وجود کارخانه «کاوه سودا» در شهرستان مراغه در ۱۲۷ کیلومتری جنوب تبریز، نیاز صنعت شیشه‌سازی آذربایجان شرقی به مواد اولیه موردنیاز را تامین کرده است؛ این کارخانه، آهک موردنیاز خود را از آذرشهر، میاندوآب و نقده و نمک را نیز از دریاچه ارومیه تامین و سالانه ۲۵۰ هزار تن کربنات سدیم سبک و سنگین، به‌عنوان ماده اولیه اصلی ساخت شیشه را تولید می‌کند.


ثبت نظر

ارسال