پیشرو پاسارگاد پیشگام در صنعت توریهـای مـدرن

پنجره ایرانیان: از همان ابتدای ورود به بازار کار علاقه خاص به فعالیتهای تولیدی ابتکاری و توام با خلاقیت داشتم و از همان دوران جنگ تحمیلی که بحث خودکفایی و مبارزه با تحریم‌ها مطرح بود، به دلیل علاقه شخصی وارد صنعت خودروسازی و طراحی اولیه و مکانیک ماشین آلات شدم، تا اینکه با ورود دانش‌های جدید به بازار و تکنیک‌های جدید سعی کردم با توجه به توان‌مندی‌های خودم، در حرفه‌ای جدیدتر و با ایده‌ای جدید‌تر فعالیت کنم آنهم حرفه‌ای که فقدان آن در بازار به شدت احساس می‌شد.
  • پنجشنبه 1 تیر 1391 ساعت 18:48

اشاره: یک روز پنج شنبه، یک صبح دل انگیز بهاری، دور از هیاهوی شهر در هوای پاک و محیطی کم سر و صدا.صادقانه و صمیمی درب واحد تولیدی شان را به روی گروه خبری نشریه بازار بین الملل می‌گشاید. مهندس شکرچی در مقام مدیرعامل شرکت توریساز پیشرو پاسارگاد در تمام زمان گفتگو و تهیه گزارش اختصاصی از واحد تولیدی اش، چون محصولاتی که تولید و به بازار عرضه می‌کند، پیشگام نشان می‌دهد برای پاسخ دادن به پرسشها. او به کارش اش باور دارد و همین باور قلبی و عملی است که همکاران‌اش را مجاب می‌کند لحظه‌ای از کارشان غافل نشوند و نگذارند کیفیت محصولات شان اندکی افت کند. اینجا کجاست و ما کجاییم؟ وقتی از تهران خارج می‌شویم به سمت شهر جاجرود سراغ منطقه صنعتی تپه سیف را می‌گیریم تا به کوچه یاس چهارم غربی برسیم و زنگ پلاک 6  را به صدا درآوریم. یکه خوردیم وقتی دیدیم آقای مدیر خود در را به روی ما می‌گشاید و خوش آمد می‌گوید. این رفتار ظریف و احترام آمیز و تحسین بر انگیز خود علامت خوبی است که بدانیم اینجا احترام به میهمان اصل خدشه ناپذیر است و بدیهی است احترام به مشتری و تلاش برای جلب رضایت او، سنگ بنای موفقیت شرکت توریساز پیشرو پاسارگاد در صنعت آینده دار طراحی و تولید توری‌های مدرن درب و پنجره و سایر ملزومات آن. گزارش گفتگوی خبرنگار با مهندس شکرچی مدیرعامل و آقای طاها طباطبایی مدیر فروش شرکت مبتکر و خلاق توریساز پیشرو پاسارگاد را بخوایند و گزارش تصویری همکار عکاس ما را ببینید و خود قضاوت کنید که چگونه یک واحد کوچک صنعتی می‌تواند در میدان رقابت خوش بدرخشد، مگر نه این است که می‌گویند: کوچک، زیباست؟ حالا باید قبول کرد: کوچک بودن می‌توان نشانی از چالاکی در تولید، تنوع در طراحی و پیشگامی در صنعت باشد. گزارش ویژه پنجره ایرانیان را بخوانید.

ابتدا توضیح دهید که چرا فعالیت تولیدی را شروع کردید و چه اتفاقی افتاد که وارد این صنعت شدید؟

مهندس شکرچی: از همان ابتدای ورود به بازار کار علاقه خاص به فعالیتهای تولیدی ابتکاری و توام با خلاقیت داشتم و از همان دوران جنگ تحمیلی که بحث خودکفایی و مبارزه با تحریم‌ها مطرح بود،  به دلیل علاقه شخصی وارد صنعت خودروسازی و طراحی اولیه و مکانیک ماشین آلات شدم، تا اینکه با ورود دانش‌های جدید به بازار و تکنیک‌های جدید سعی کردم با توجه به توان‌مندی‌های خودم، در حرفه‌ای جدیدتر و با ایده‌ای جدید‌تر  فعالیت کنم آنهم حرفه‌ای که فقدان آن در بازار به شدت احساس می‌شد.

 مشخصا چه سالی وارد صنعت طراحی و تولید توریهای پیشرفته درب و پنجره شدید؟

مهندس شکرچی: در سال 1382 با طراحی اولیه و ایده‌ای جدید بر روی«توری» کار خود را گسترش دادیم و از یک طرح به عمل و از عمل به رفع اشکال رسیدیم،برای همین، همه چیز ما نو وجدید بود صنعت نو، فرهنگ‌ فروش نو و محصول نو.برای همین با استقبال زیادی از سوی مردم و مشتریان مواجه شدیم که این استقبال باعث پیشرفت و ادامه کار ما شد.ما با نشان دادن نمونه‌ها به مدیران شرکتهای سازنده در و پنجره و توجیه و اقناع کامل آنها و با انجام هزینه‌های بسیار، باعث تحول در این صنعت شدیم و به مجموعه‌ای از توان‌مندی‌های مشخص و کاملا ابتکاری رسیدیم.

گفتید دانش طراحی و تولید کاملا بومی‌است. آیا محصولات تولیدی قابلیت رقابت با محصولات خارجی را دارد؟

مهندس طباطبایی: تردید نکنید که ما با توریهای ساخت خارج از کشور کاملا رقابت می‌کنیم و حتی به دلیل تنوع سلایق مشتری و نیاز سازندگان درب و پنجره و یا شرکتهای فعال در این صنعت، تلاش ما حفظ و ارتقای کیفیت، تنوع در طراحی، مقاومت برتر در برابر آب و هوا است. به همین دلیل کل دانش این صنعت از طراحی تا تولید (از صفر تا 100 ماجرا) را در خود ایران بومی‌شده در اختیار داریم و استقبال بازار هم نشان از استاندارد بالای محصولات و رقابت تنگاتنگ ان با محصولات خارجی است.جالب است بدانید که ایده‌های طراحی ما در نمایشگاه‌های خارجی هم مورد توجه قرار گرفت این محصول می‌تواند به صورت نیمه‌آماده (کیت) ارائه شود که این نیمه‌آماده شدن آن محاسن زیادی دارد.

 مثلا؟

مهندس طباطبایی: به طور مثال حتی کیفیت محصول تا قبل از نصب هم بیمه می‌شود و در محل هم راحت‌تر نصب می‌شود.که همین کیت بودن محصول، انقلابی در صنعت به همراه داشته‌اسست  به نحوی که کشور ترکیه با کپی همین ایده و ارائه همین محصول، با دو برابر قیمت با ما رقابت می‌کنند.

استقبال بازار از محصولات ساخت  داخل چگونه بوده‌است و خود شما با توجه به یک سال فعالیت شرکت توریساز پیشرو پاسارگاد چه سهمی از بازار را در اختیار دارید؟

مهندس شکرچی: ما در طی این 9 سال فعالیت چه در قالب شرکتی که قبلا فعالیت داشتیم و چه در نتیجه کارنامه نزدیک به دو ساله فعالیت شرکت توریساز پیشرو پاسارگاد،  در سطح ایران شاید یک تا دو درصد از نیاز کلی بازار را به خود اختصاص دادیم که این سهم ناچیزی است و من از همکاران خود تقاضا دارم که با ایجاد یک رقابت سالم و هدفمند، صنعت توری و سایر ملزومات را بسط بدهیم تا حتی به صادرات هم نزدیک‌تر شویم.

یعنی به بازارهای صادراتی هم فکر می‌کنید؟

مهندس شکرچی: ما خود را در ابتدای راه می‌بینیم و تازه دو سال است که شرکت جدید را با نام تجاری توریساز پیشرو پاسارگاد راه‌اندازی کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم با الهام گرفتن از کشورهای پیش‌قدم اروپایی به استانداردهای جهانی برسیم

به عنوان یکی از مدیران پیش رو و موفق و خلاق در این صنعت چه توصیه‌ای به سایر شرکتهای همکار دارید؟

مهندس شکرچی: پیشنهاد می‌کنم نگاه حرفه‌ای و کیفیت گرا به بازار داخلی و تمرکز برای ورود به بازارهای صاداراتی محور اصلی فعالیت همه شرکتهای این عرصه شود. شرکتهای فعال در این صنعت باید از حالت جزیره‌ای و کارگاهی کم کم به وضعیت صنعتی سوق پیدا کنند و با کاهش هزینه‌های تمام شده محصولات خود تلاش کنند تا محصولات را با قیمت مناسب و کیفیت برتر روانه بازار کنند.

آیا محصولات تولیدی شرکت توریساز پیشرو پاسارگاد به صورت موردی به بازار عرضه می‌شود؟ ‌

مهندس طباطبایی: نه! ما تولید انبوه داریم و متناسب با نیاز تولیدکنندگان درب و پنجره اعم از درب و پنجره آلومینیومی و یا u-pvc محصولات را طراحی، تولید و در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهیم ضمن اینکه تمام صنایع وابسته و آرشیو متعلقات و محصولات را در مجموعه خود داریم و آماده هستیم تا طیف وسیعی از نیاز همکاران را پوشش می‌دهیم.

شما تشکیل یک تشکل یا  انجمن برای حل این مسائل این صنعت و رسیدن به استانداردهای تولید را تا چه حد در این زمینه لازم می‌دانید؟

مهندس شکرچی: این محصول استاندارد مدون صنعتی ندارد، بلکه باید تولید آن مورد توجه و حمایت قرار گیرد یا باید خود سازنده، استاندارد‌های لازم برای محصول تولیدی اش را تعریف کند.مهم کیفیت پروفیل و یراق آلات است که باید مورد توجه خاص قرار گیرد و برای به دست آوردن سهمی از بازار نباید از مواد اولیه فاقد استانداردهای لازم استفاده کرد.الان در کشور ما، تجربه بسیار خوبی توام با اطلاعات کافی از فرایند تولید در اختیار داریم و به نظر می‌رسد این صنعت می‌تواند گسترش یابد و به راحتی وارد بازارهای جهانی شود. مهد تکنولوژی این صنعت ایتالیا است که علت گسترش آن به خاطر اهمیت و حمایت از تولید و تلاش برای «بهتر دیده شدن» در بازارهای هدف و رضایت مشتری است.

شما به عنوان مدیرعامل شرکت آیا به سطحی از توان فنی رسیده‌اید که بتوانید برای محصولات خود شناسنامه فنی صادرکنید و به مشتری تحویل دهید؟

مهندس شکرچی: بله چون مبنای استاندارد برای مامحصولات کارخانجات صاحب صنعت اروپایی بوده است و با تلاش خودمان را به استانداردهای آنها نزدیک کردیم. این محصول می‌تواند یک صنعت مادر داشته باشد و صنعت مادر آن می‌تواند تمام مقاطع مورد نیاز در ساخت توریهای رولینگ و پلیسه با اشکال مختلف را تولید کند و به صورت یک بسته آماده به مونتاژ تحویل دهد که انگیزه تولید را به مونتاژکار هم بدهد تا مونتاژکار هم  در ادامه، کار را به نصاب ارائه بدهد.ما در شرکت توریساز پیشرو پاسارگاد با تلاش دسته جمعی، مصمم هستیم تا نصب آسان و مطمئن، زیبایی بصری و سهولت استفاده با طول عمر بالا را برای محصولات خود داشته باشیم.

 خیلی بر کیفیت و تنوع محصولات تاکید می‌کنید، در حالی که ممکن است مردم عادی وسازندگان واحدهای ساختمانی چندان به اهمیت و نقش توریهای مدرن آگاهی نداشته باشند. حالا چرا این همه شما مصر هستید روی کیفیت برتر محصولات خود؟

مهندس شکرچی: به این دلیل که همه چیز این صنعت نو و جدید است وتنها یک یا دو درصد مردم از تولید توریهای جم شونده آگاهی دارند. بحث مقرون به صرفه‌بودن در تولید مورد توجه ماست، چرا که لوازم ساختمانی باید طول عمر داشته باشد.شما هم درست می‌گویید، معماران جدید روی نمای ساختمان توجه دارند و برای همین توری نصب نمی‌کنند اما با توجه به شرایط آب و هوایی ایران در بسیاری از مواقع به توری نیاز داریم. غالبا توری زمانی از بین می‌رود که در مجاورت هوای دائم قرار گیرد، اما توری‌های پیشرفته می‌توانند فقط در مواقع  لوزم باز شده و مورد استفاده قرار گیرند.

محصولات و توریهای ساخته شده توسط شرکت شما چه ویژگی‌های منحصر به فردی نسبت به دیگر شرکتها دارد؟

مهندس طباطبایی: از محاسن دیگر توری پیشرفته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

توری تولیدی ما با خط رنگ متنوع می‌تواند متناسب با رنگ پنجره ارائه شود.

نصب مش توری فلزی به علت اکسید‌شوندگی و زنگ‌زدگی در خیلی کشورها  ممنوع شده، اما توری‌های شرکت توریساز پیشرو پاسارگاد فایبرگلاس و آنتی استاتیک است و حالت جذب ندارد و دافع است و چیزی را جذب نمی‌کند.

 طوسی بودن رنگ آن باعث می‌شود شکست نور نداشته باشد و 95درصد دید خارج را داشته باشد.

95 درصد مواد اولیه محصولات ما از جنس آلومینیوم است که زنگ نمی‌زند.

 رنگ مورد استفاده در توری‌ها کاملا جذب پروفیل شده و از بین نمی‌رود به ویژه این‌که ما خطوط رنگ مجزا و پیشرفته داریم.

قطعات پلاستیکی مورد استفاده همه از پلی‌کربنات با مقاومت بالا و نشکن است و «یو-وی« آن در برابر نور مقاوم است

توریهای به کار رفته نسوز با پوششpvc  و بسیار بهداشتی‌تر از انواع فلزی هستند.

کلیه تمهیداتی که انجام گرفته‌است برای نصاب و مصرف‌کننده نهایی کمک بزرگی می‌کند که باعث پیشرفت محصول شده‌است.

 جدی ترین دغدغه شما به عنوان یک فعال صنعتی در مقیاس خرد اما خلاق و مبتکر چیست؟

مهندس شکرچی: ببینید! هنوز توری به عنوان یک جزء مورد نیاز برای ساختمان شناخته نشده‌است . در بین 240 قلم به کار رفته در یک ساختمان، یک سازنده برای انجام تعهدات خود مجبور است اقلامی را کاهش دهد و حذف کند تا هزینه‌هایش را کاهش دهد و عمده سازندگان آپشن توری را حذف می‌کند و مسئولیت آن را به عهده مشتری می‌گذارد.حالا اگر ما خودمان بخواهیم بطور محیطی تبلیغ کنیم و خودمان را به مشتری برسانیم و توزیع عدد به عدد داشته باشیم،  احتیاج به اکیپ زیاد و هزینه بالا داریم. اما برخی از فروشنده‌های پنجره این گونه اطلاع‌رسانی کرده‌اند که پنجره‌های  U-PVC توری ندارند و بدین ترتیب ارتباط ما با مشتری‌ها قطع شده است. اما یک دست صدا ندارد و به حمایت دولت و دیده‌شدن تولیدات و صنایع نیاز داریم.

تنوع تولیدات شما چگونه‌است؟

مهندس طباطبایی: تولیدات ما انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

توری‌های رولینگ

توری‌های پلیسه

و انواع توری‌های ثابت و لولایی که این محصولات از پروفیل‌های آلومینیوم با روکش رنگ پادرکوتینگ و یراق‌آلات پلاستیکی که در طراحی شکیل و با تنوع رنگ دلخواه ارائه می‌گردند.

سیستم فروش شما به چه صورت است و فروشنده نهایی چه کسانی هستند؟

مهندس طباطبایی: ما خودمان را فروشنده احساس نمی‌کنیم. فروشنده نهایی و موثر ما،  همکاران تولیدکننده در و پنجره هستند.

شما به عنوان تولید‌کننده پیشرو در صنعت توری‌های پیشرفته چه انتظاراتی از تولید کننده‌های در و پنجره دارید؟

مهندس شکرچی: تبادل اطلاعات و درخواست آموزش از سوی همکاران محترم مبنی بر چگونگی اندازه‌گیری و نصب توری‌ها و انتخاب مناسب‌ترین نوع محصول برای در یا پنجره مورد نظر.

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم، شماره 55



ثبت نظر

ارسال