شروط لازم برای ارائه یک سیستم در، پنجره و نمای آلومینیومی باکیفیت

پنجره ایرانیان; آنچه مسلم است، پیشرفت روزافزون تکنولوژی و دانش بشری در تمامی سطوح از جمله ساختمان، انتظارات و استانداردها را افزایش داده است.
  • یکشنبه 30 اردیبهشت 1397 ساعت 6:4

امروزه آلومینیوم به‌دلیل کیفیت، مقاومت و زیبایی خاص خود، مورد توجه پروژه‌های لوکس و ویژه و نیز سازندگانی که به کیفیت اهمیت می‌دهند قرار دارد. اما محصولات مورد استفاده آلومینیومی در نما، در و پنجره بناها دارای چه حداقل‌هایی باید باشند؟ در نوشتار زیر تلاش شده است به اجمال این پرسش مورد بررسی قرار گیرد.

کیفیت پروفیل‌ها:

پروفیل‌های تولیدی در کارخانه‌های معتبر بر اساس استاندارد اروپا از بیلت‌های آمریکا از بیلت‌های 6060-T5  و بر اساس استاندارد آمریکا از بیلت‌های 6063-T5 تولید می‌گردند (EN12020-1) کارخانه‌های تولید پروفیل قرار می‌دهند.

از جمله خواص بیلت‌های فوق می‌توان به قابلیت جوشکاری خوب، مقاومت به خوردگی و جلوه آنادایز بسیار خوب و قابلیت ماشین‌کاری آنها اشاره کرد.

 

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید

 

خواص فیزیکی آلیاژ ۶۰۶۳ در ذیل ذکر شده است:

در تولید پروفیل‌های اکسترود شده نیز رعایت استاندارد EN755-1  جهت دستیابی به پروفیل‌هایی با کیفیت بالا توصیه می‌گردد.

جهت مقاومت پروفیل‌ها در برابر بارهای ناشی از باد و بار سازه به غیر از زهوارها و درپوش‌های سیستم کرتین‌وال، ضخامت پروفیل‌ها می‌بایست از ۸/۱ میلی‌متر بیشتر باشد و در مقاطع بزرگ‌تر با احتمال تحمل بارهای بیشتر این رقم از ۲ میلی‌متر کمتر نمی‌باشد، حتی درصورتی‌که محاسبات اجازه استفاده از ضخامت‌های کمتر از ۸/۱ میلی‌متر را بدهد بهتر است از پروفیل‌های با ضخامت مطرح شده استفاده گردد خصوصا در مباحث مربوط به نما و سیستم‌های کرتین‌وال.

پروفیل‌های ترمال بریک

جهت تولید پروفیل‌های ترمال‌بریک به‌طور حتم می‌بایست از دو پل حرارتی استفاده کرد و فاصله بین دو پل حرارتی نباید از ۱۵ میلی‌متر کمتر باشد و نیز استفاده از پلی‌آمیدهایی که جهت تقویت و افزایش مقاومت حرارتی از الیاف شیشه ساخته شده‌اند، در این خصوص نسبت به استفاده از پی‎.وی.سی‌های سخت بسیار مناسب‌تر می‌باشد.

در یک پنجره سطح شیشه ۸۵  درصد از حجم کل پنجره را شامل می‌گردد.

ضریب انتقال حرارت در شیشه 4+12+4 برابر با  87/2 می‌باشد و همچنین ضریب انتقال حرارت پنجره که طی فرمولی ویژه به دست می‌آید بر اساس اطلاعات ضریب انتقال حرارت شیشه و ضریب انتقال حرارت آلومینیوم محاسبه می‌شود بنابراین: ضریب انتقال حرارت پنجره بر اساس استاندارد DIN4108 (بند 2/2) می‌بایست مابین  K  5/3 تا 6/2 باشد.

سطح پروفیل

پروفیل‌های آلومینیومی در، پنجره و نما و پروفیل‌های مورد استفاده در ساختمان‌ها به دو نوع آنادایز و یا رنگ پودری الکترواستاتیک مورد استفاده قرار  می‌گیرند. این رنگ‌ها بر اساس استاندارد TS4922 انجام می‌پذیرد (حداقل ضخامت رنگ پودری الکترواستاتیک 60 میکرون و ضخامت رنگ آنادایز 14-10 میکرون می‌باشد.)

قطعات و اتصالات:

دستگیره‌ها، لولاها، گوشه‌های آلومینیومی ( پانچی و یا دگمه‌ای)، واشرها و تمام اتصالات می‌بایست بر اساس کاتالوگ‌های تولیدی شرکت‌های تولید در و پنجره به‌طور کامل بر روی پنجره‌ها نصب گردند.

شروط لازم جهت تولید و نصب پنجره‌ها و نماها

  • شرکت تولیدکننده پنجره‌ها می‌بایست دارای ماشین‌آلات حرفه‌ای و اطلاعات لازم در این خصوص باشد و بهتر است از مابین شرکت‌هایی که عضو سندیکای آلومینیوم یا دارای پروانه بهره‌برداری یا جواز کسب معتبر هستند، انتخاب شوند.
  • شرکت تولیدی پنجره می‌بایست در هنگام تولید پنجره از اتصالات گوشه آلومینیومی استفاده کند و جهت این امر می‌بایست دستگاه مخصوص پرس آلومینیوم داشته باشد. استفاده از گوشه‌های فلزی آهنی توصیه نمی‌گردد. بهتر است در هنگام تولید پنجره‌ها و اتصال گوشه‌های ۴۵ درجه از چسب‌های مخصوص گوشه استفاده کرد.
  • تعبیه راه آب در در و پنجره‌ها ضروری می‌باشد.
  • در هنگام نصب پنجره‌ها فاصله مابین کادر کاذب آهنی و پنجره را حتما می‌بایست با چسب‌های ماستیک و یا سیلیکون مناسب پوشانید.
  • استفاده از واشرهای EPDM در تمامی سیستم‌های در و پنجره و نما ضروری می‌باشد و واشرها باید به‌طور کامل تمامی سطوح را پوشش دهند .
  • در پروفیل‌های در و پنجره مابین لنگه و چهارچوب استفاده از ۲ یا ۳ واشر آب‌بندی و هوابندی توصیه می‌گردد. وظایف این واشرها ممانعت از ورود و خروج هوا ، گردوغبار و آب می‌باشد .
  • پنجره‌های تولیدی در کارخانه، هنگام ارسال می‌بایست بسته‌بندی شوند تا از خط و خش و ضربه و در نتیجه خرابی پنجره جلوگیری گردد .
  • در هنگام نصب شیشه‌ها در پنجره‌ها حتما می‌بایست از تاکوزهای ویژه پلاستیکی، و جهت عدم افتادگی لنگه‌های در‌ها یا پنجره‌ها از تاکوزهای ویژه قابل تنظیم استفاده کرد .
  • در در‌های ورودی یا پر رفت و آمد علاوه بر استفاده از پروفیل‌های ویژه می‌بایست از لولاهای دربی پرتردد با حداقل طول ۱۰ سانتی‌متر استفاده کرد.
  • به در و پنجره‌ها یا نمای نصب و تکمیل‌شده نباید مصالحی از جمله سیمان، گچ و ... تماس پیدا کند. بهتر است مرحله نصب این محصولات پس از پایان این موارد در ساختمان انجام گیرد و یا از برچسب‌های محافظ بر روی پروفیل‌ها استفاده شود تا پس از اتمام کار برچسب‌ها از پروفیل‌ها (در، پنجره یا نما) جدا شوند .

واضح است، ماشین‌آلات حرفه‌ای و تجربه کاری مناسب در تولید یک محصول در و پنجره آلومینیومی لازم و ملزوم یکدیگر می‌باشند. همچنین استفاده از سیستم‌های محاسبه‌شده با پروفیل و یراق‌آلات دقیق که توسط کارخانه‌های معتبر تولید می‌شوند و دارای اطلاعات لازم در خصوص عایق‌های حرارتی، هوابندی، آب‌بندی، مقاومت فشار باد و حدود تراز مجاز فشار صوت هستند در ارائه یک محصول استاندارد و قابل‌قبول ضروری خواهد بود.

لازم به ذکر است  اغلب شرایط لازم جهت تولید محصولی با کیفیت خوب، هم‌اکنون در کشور فراهم است و اگر کارخانه‌های تولید پروفیل در داخل کشور دقت لازم در تولید پروفیل به همراه رعایت استانداردهای ضروری و کیفیت محصول نهایی را افزایش دهند، شاهد محصولاتی با توان رقابتی با همتایان ترک و اروپایی خواهیم بود.

نشریه پنجره ایرانیان-سال یازدهم-شماره 127-اردیبهشت 97


ثبت نظر

ارسال