راز حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی

  • جمعه 1 اردیبهشت 1391

نامگذاری سال 1391 به نام سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» این پرسش را به ویژه نزد فعالان صنعت درب و پنجره و صنایع وابسته ایجاد کرده است که چه تحولی قرار است، رخ دهد و سیاستهای حمایتی دولت و مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های اجرایی مسوول، در راستای تقویت تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی چگونه رقم خواهد خورد؟
واقعیت این است که کمتر کارشناس یا فعال اقتصادی را بتوان سراغ گرفت که مدافع حمایت از تولید داخلی نباشد، اما بدیهی است در خصوص کم و کیف سیاستها و برنامه‌ها برای حمایت از تولید داخلی اختلاف نظر وجود دارد؛ به ویژه اینکه برخی بر این گمان هستند که بستن دروازه‌های بازار داخلی به روی کالاها و محصولات خارجی، بهترین گزینه برای تقویت تولید ملی و حمایت از تولیدگران است، اما تردیدی وجود ندارد که این فرض و نظریه قابل دفاع نیست و بر هم زدن اصول رقابت شفاف و آزادانه، نه تنها باعث نادیده گرفته شدن حقوق مصرف کنندگان و حق انتخاب انها خواهد شد که در نهایت به دلیل انحصاری شدن بازار و از بین رفتن رقابت، تولیدکنندگان واقعی زیان خواهند دید. چگونه؟
واقعیت محتوم این است که هزینه تمام شده تولید در صنعت در و پنجره به واسطه بالارفتن نرخ ارز و گران شدن مواد اولیه وارداتی، افزایش قیمت مواد اولیه داخلی نظیر مواد به کار رفته در تولید پروفیل یو.پی.وی.سی همانند مواد پتروشیمی و البته سایر هزینه‌ها شامل دستمزدها، مالیات، بهره بانکی و ... به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.از این رو بالارفتن قیمت محصولات نهایی صنعت در و پنجره طبیعی است و بهتر است از یک سو دولت تمهیداتی در پیش گیرد که دستکم مواد اولیه، نقدینگی ریالی و ارزی مورد نیاز، راحت تر و با قیمت منطقی تری به دست فعالان این صنعت برسد و حضور واسطه‌ها و دلالها به حداقل ممکن کاهش یابد.از سوی دیگر همه دست اندرکاران صنعت هم باید راهکارهایی را برای شکار هزینه‌ها، ارتقای کیفیت و پرهیز از نرخ شکنی برای در اختیار گرفتن سهمی از بازار در پیش گیرند.
با در نظر گرفتن تصمیم مشترک دولت و مجلس برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها ضرورت دارد تا مجموع سیاستهای ناظر بر مدیریت مصرف انرژی به گونه ای طراحی و اجرا شود که مصرف کننده نهایی برای کاهش هزینه‌های انرژی مصرفی خود به استفاده از روشهای کاهنده مصرف انرژی به ویژه در و پنجره در بخش ساختمان تشویق شوند که در این مسیر اعطای تسهیلات به مردم برای جایگزین کردن پنجره‌های قدیمی به پنجره‌های دوجداره و نیز جدی گرفتن سیستم‌های نوین در مدیریت مصرف انرژی در بخش ساخت مسکن توجه جدی نشان دهند که امید است با الزامی شدن برچسب انرژی ساختمان و مقررات ملی ساختمان برخی از کاستی‌ها و کم کاری‌ها از میان برداشته شود تا انگیزه برای سرمایه گذاری در این عرصه تقویت شود.
یکی از جدی ترین چالشهای پیش روی تولید ملی، به فرهنگ مصرفی مردم بر می‌گردد البته این چالش از یک سو ناشی از تمایل زیاد برخی مردم به استفاده از کالاهای خارجی و از سوی دیگر تلاش برای در اختیار داشتن محصولات ارزان قیمت است. ضرورت دارد در این زمینه علاوه بر فرهنگ سازی برای استقبال و خرید محصولات تولید داخلی، تلاش برای ارتقای کیفیت و رقابتی شدن کالاهای تولید داخلی جدی گرفته شود و طبیعی است که فعالان صنعت در و پنجره هم از این قاعده مستثنی نخواهند بود. عدم رعایت استانداردهای لازم در تولید در و پنجره U-PVC و رقابت ناسالم در بین فعالان این صنعت و تن دادن به سلایق مشتری به هر قیمت بدون رعایت کیفیت و استانداردها تنها باعث دلزدگی مصرف کننده و تخریب وجهه سایر فعالان این صنعت می‌شود و ضرورت صنفی ایجاب می‌کند تا دور از هرگونه خودخواهی یا زیاده خواهی و تنها بر اساس منافع و مصالح جمعی تلاش شود تا مشکلات و چالشهای پیش روی صنعت در و پنجره U-PVC آسیب شناسی و برای رفع آن اقدام شود.
سخن پایانی اینکه نشریه پنجره ایرانیان آمادگی دارد تا نقطه نظرات، انتقادها و پیشنهادهای کارشناسی و دغدغه‌های صنفی این صنعت پویا و جوان در کشور را منتشر کند تا فضای نقد سازنده نهادینه شود.
تا آن روز ...


امیر شیری


ثبت نظر

ارسال