دیباچه‌ای بر نام‌گذاری سال 1401؛ «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»

مهندس امیر شیری/ مدیرمسئول
  • شنبه 3 اردیبهشت 1401 ساعت 15:6

آغاز سال نو و طلیعه قرن پانزدهم خورشیدی را به تمامی مخاطبان عزیز، همکاران گرامی و تلاشگران صنعت دروپنجره کشور صمیمانه شادباش گفته و سالی سرشار از تندرستی، بهروزی و شادکامی برای همه عزیزان آرزو می‌کنیم.

نخستین نشریه پنجره‌ایرانیان در سال و قرن جدید را در حالی پیش روی مخاطبان ارجمند می‌گذاریم که سال 1401 نیز همچون سال‌های اخیر بر محور «تولید» نام‌گذاری شده است. مقام معظم رهبری با توجه به اهمیت موضوع تولید و مشتقات آن در رشد و توسعه همه‌جانبه اقتصاد کشور، پیرو نامگذاری‏ سال‏های گذشته امسال را «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام نهادند.

واقعیت این است که در جهان امروز که فناوری اطلاعات و ارتباطات در همه ابعاد آن رسوخ کرده است، ما نیز برای توسعه کشور راهی جز حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان و تکیه‌بر دانش و فناوری روز نداریم و با استمداد از این توانمندی است که قادر خواهیم بود فاصله خود را با قدرت‌های اقتصادی جهان کمتر و کمتر کنیم. خوشبختانه در سال‌های اخیر ضرورت توجه به این مهم در بخش‌هایی از جامعه درک شده و قدم‌های مثبتی نیز در این راستا برداشته شده است. هرچند بیشترین تلاش در این سمت‌وسو از جانب بخش خصوصی بوده است اما انتظار می‌رود بخش‌های حاکمیتی نیز با توجه به نام‌گذاری رسمی سال جدید به این عنوان، هم‌افزایی و همراهی بیشتری با بخش خصوصی داشته باشند؛ چراکه عدم باورمندی برخی مسئولان و متولیان دولتی به فناوری‌های روز دنیا و ضرورت استفاده از آن، از مهم‌ترین چالش‌هایی است که پیش روی ما قرار دارد.

ثبت و فعالیت قریب به 7 هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور اگرچه ازنظر کمی قابل‌توجه است اما سطح کیفی و میزان اثرگذاری این مجموعه‌ها بر شاکله اقتصاد کشور آن‌چنان‌که بایدوشاید ملموس نیست. حال که سال جدید به موضوع تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین اختصاص یافته، انتظار می‌رود مسئولان و متولیان امر نیز ضمن توسعه زیرساخت‌های فکری و تامین پیش‌نیازهای قانونی، نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند و در جهت تسهیل فرایند ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان و حرکت سایر شرکت‌ها به سمت دانش‌بنیان شدن و استفاده از فناوری‌های مدرن، اقدامات اساسی‌تری صورت دهند. بخش خصوصی نیز این مهم را نه‌فقط به‌عنوان یک پیشنهاد و درخواست که به‌عنوان یک مطالبه ملی و در راستای تحقق شعار سال پیگیری کنند.

برای دیدن فایل کامل پی دی اف کلیک کنید

نشریه پنجره ایرانیان-سال پانزدهم-شماره 175/اردیبهشت 1401


ثبت نظر

ارسال