مدیرعامل آلومینیوم آلونیکا: تسهیلات بانکی، نوشدارو بعد از مرگ تولید است

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل شرکت آلومینیوم آلونیکا گفت: از بازپرداخت سود بانکی برای دریافت وام که فاکتور بگیریم، تسهیلات بانکی همیشه در زمان طلایی خود می‌تواند سودبخش و حلال مشکلات بخش تولید باشد؛ این در حالی است که مراحل اداری دریافت وام توسط تولیدکننده به‌قدری طول می‌انجامد که قیمت‌ها طی این فرآیند به چند برابر میزان قبلی خود رسیده است و مشخص نیست که در آن زمان خط تولید دیگر حیات داشته باشد!
  • سه شنبه 6 آبان 1399 ساعت 12:19

حمیدرضا افتخاری در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، اظهار داشت: شرکت آلومینیوم آلونیکا، تولیدکننده پروفیل‌های آلومینیومی و مقاطع ساختمانی با ظرفیت تولید سالانه یک هزار و 200 تن است. وضعیت بازار محصولات این شرکت در 6 ماه نخست سال جاری تاکنون رضایت‌بخش بوده است ولی ما اگرچه به علت افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت محصول نهایی را افزایش داده‌ایم و میزان تقاضا برای محصولات ما کم نشده است، نتوانستیم سودآوری لازم را داشته باشیم.

وی افزود: نسبت به مدت مشابه سال گذشته با درآمد بالاتری مواجه هستیم اما از سوی دیگر، هزینه‌ها برای تامین مواد اولیه، مخارج داخلی شرکت و... در صورت رکود بازار و کاهش تقاضا، می‌تواند موجب ضرردهی شرکت شود. ازلحاظ عرضه شمش آلومینیومی، این صنعت با مشکلی مواجه نیست و با افتتاح شرکت صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو)، میزان شمش آلومینیومی که در بورس کالا عرضه می‌شود افزایش یافته که این امر موجب کنترل قیمت آلومینیوم در کشور نیز شده است اما تنها جهش نرخ ارز و افزایش نرخ جهانی است که بر قیمت آلومینیوم تاثیر دارد.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم آلونیکا مطرح کرد: مواد اولیه خود را از طریق واسطه‌ها خریداری می‌کنیم زیرا با ثبت‌نام و ارائه مدارک شرکت و همچنین سرمایه‌گذاری در بورس کالا باید منتظر ماند که آیا سهمیه برای دریافت مواد اولیه به شرکت تعلق می‌گیرد یا خیر. خرید از طریق بورس کالا چالش‌های خاص خود را دارد.

افتخاری ادامه داد: گفتنی است کیفیت مواد اولیه آلومینیومی از اواخر سال گذشته تاکنون نه‌تنها کاهش نیافته بلکه با ورود شمش‌های خالص 99.9 درصد یک هزار و 50 پوندی شرکت صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) به تالار بورس، با افزایش کیفیت نیز روبه‌رو شده‌ایم و تولید محصول باکیفیت‌تری را شاهد هستیم.

این تولیدکننده در ارتباط با تکنولوژی مورداستفاده در این شرکت، تصریح کرد: ما برای تولید مقاطع آلومینیومی از اکسترود استفاده می‌کنیم. در فرآیند اکسترود پروفیل آلومینیوم، بیلت‌های آلومینیوم تحت‌فشار از داخل قالب با شکل خاص رد شده و سطح مقطع موردنظر را ایجاد می‌‌کنند. قدمت این روش تولید به 90 سال پیش برمی‌گردد! متاسفانه در حال حاضر، قادر به واردکردن دستگاه‌ها و ماشین‌آلات به‌روز نیستیم. به‌عنوان‌مثال، برای تهیه یک دستگاه پرس 10 میلی‌متری باید مبلغ پنج میلیارد تومان پرداخت کنیم. در کنار پرداخت این مبلغ برای خریداری دستگاه، باید همین میزان هزینه را صرف توسعه محیط کارگاه، تامین مواد اولیه موردنیاز کنیم که ازنظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه نیست.

افتخاری در موردبحث تخصیص تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان در شرایط نامساعد به وجود آمده، تاکید کرد: تسهیلات ویژه‌ای که از جانب دولت برای کمک به تولیدکنندگان آسیب‌دیده از شیوع کرونا، در نظر گرفته شده و توسط بانک‌ها به برخی از تولیدکنندگان ارائه شده است، با توجه به شرایط فعلی بازار کمکی به تولیدکننده نمی‌کند زیرا برای بازپرداخت این تسهیلات باید حدود 18 درصد سود نیز پرداخت شود. البته باید به این نکته توجه داشت که تسهیلات بانکی همیشه در زمان طلایی خود می‌تواند سودبخش و حلال مشکلات باشد.

 

 


ثبت نظر

ارسال