غفلت از نمای ساختمان‌ها به‌عنوان حق عمومی

پنجره‌ایرانیان؛ عضو هیات ‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران با تاکید بر اینکه نمای ساختمان‌ها حق عمومی است، گفت: متاسفانه ما از این حق عمومی غفلت کرده‌ایم و نتیجه این غفلت باعث شده تا در شهر و در یک جداره شهری، به تعداد پلاک‌ها، نماهای متفاوتی را شاهد باشیم.
  • یکشنبه 20 بهمن 1398 ساعت 11:49

اباصلت اصغری در گفت‌وگو با صما، با بیان این مطلب افزود: اگرچه تک‌تک این نماها ممکن است به‌تنهایی نمای خوبی باشند و از معماری خوبی برخوردار باشند؛ اما در هماهنگی با نماهای مجاور مشکلاتی دارند که نتیجه این ناهماهنگی و عدم تناسب با نماهای هم‌جوار، باعث اغتشاش و بی‌نظمی در معابر و جداره‌های شهری ما شده است.

وی همچنین با اشاره به چالش‌های استفاده از مصالح در نمای ساختمان‌ها تصریح کرد: در حوزه نما در زمینه استفاده از متریال نما نیز دچار اشکال هستیم.

اصغری ادامه داد: هنوز در اکثر نماهای شهر تهران از مصالح سنگ استفاده می‌شود؛ درحالی‌که در هیچ جای دنیا سنگ به‌عنوان یک منبع ارزشمند را در نماها و ارتفاعات بلند استفاده نمی‌کنند.

وی افزود: با توجه به اشکالات عدیده‌ای که در نحوه نصب و اسکوپ سنگ در نماهای بلند داریم؛ خطرات ریزش نما و ناامنی برای شهروندان هم وجود دارد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که باید در این حوزه فرهنگ‌سازی کنیم و شاید لازم باشد که در برخی جاها استفاده از متریال سنگ در نماهای مرتفع ممنوع شود.

به گفته اصغری، با توان تخصصی و پتانسیل بالایی که در مجموعه سازمان نظام‌مهندسی وجود دارد، این سازمان به این حوزه ورود پیدا کرده و با انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و همکاری با مدیریت شهری و شورای شهر؛ ناظران و بازرسان سازمان در نظارت بر نماهای مصوب توجیه شده‌اند و ناظران ما در روند نظارت و صدور پروانه، تخلفاتی را که در حوزه نما شکل می‌گیرد، گزارش می‌کنند.

عضو هیات ‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران ادامه داد: خوشبختانه با تدبیری که مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر تهران در دوره چهارم اندیشید، به این موضوع و به این غفلت بزرگ توجه کرد و کمیته‌های نما در سطح شهرداری مناطق تهران شکل گرفت.

اصغری با بیان اینکه از تخصص معماران و شهرسازان در کمیته‌های نما استفاده می‌شود، گفت: در این کمیته‌ها بررسی می‌شود که نمای طراحی‌شده و ارائه‌شده در مرحله صدور پروانه، در هماهنگی با نماهای مجاور قرار بگیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه در بخش اجرا گاهی از نماهای مصوب انحراف می‌شد و در مرحله اجرا، نماهای مصوب عملا به‌صورت دیگری اجرا می‌شدند، اخیرا با تدبیری که اندیشیده شده؛ در مرحله پایان کار، نماهای اجراشده با نماهای مصوب در کمیسیون نما بررسی می‌شود و به‌این‌ترتیب جلوی این عدم تطابق گرفته می‌شود.


ثبت نظر

ارسال