به همت سندیکای صنایع آلومینیوم کشور برگزار شد؛

گردهمایی سراسری مدیران و متخصصان صنعت آلومینیوم کشور

پنجره‌ایرانیان؛ گردهمایی سراسری مدیران و متخصصان صنعت آلومینیوم کشور به همت سندیکای صنایع آلومینیوم ایران، فروردین‌ماه 96 در تهران برگزار شد.
  • چهارشنبه 17 خرداد 1396 ساعت 20:47

این همایش باهدف تجدیددیدار، تشریح برنامه‌ها و اهداف پیش‌روی صنعت آلومینیوم و تبادل‌نظر بین اعضاء 29 فروردین‌ماه 96 در هتل المپیک تهران برگزار ‌شد. در ابتدای جلسه و پس از پخش سرود ملی و قرائت آیاتی از قرآن، مجری برنامه ضمن خوشامدگویی به حضار و تبریک سال نو به خانواده بزرگ صنعت آلومینیوم کشور، از مهندس گودرزی، ریاست هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران دعوت کرد تا برای ارائه صحبت‌هایش پشت تریبون قرار بگیرد.

مهندس هوشنگ گودرزی، رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران اولین سخنران برنامه بود که سخنانش را با عرض خیرمقدم به حاضران در اولین گردهمایی سراسری مدیران و متخصصان صنعت آلومینیوم کشور شروع کرد.

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

گودرزی ضمن تشکر از همه‌ کسانی که در برگزاری این جلسه همکاری کردند، گفت: بنده صحبت‌هایم را در دو بخش خدمت حضار ارائه می‌دهم. در بخش اول مروری داریم بر کارهایی که سندیکا تاکنون انجام داده است و مراحل مختلف پیشرفت فعالیت‌های سندیکا را بررسی می‌کنیم. در بخش دوم بحث، به برنامه‌های آتی و فعالیت‌هایی که سندیکا در نظر دارد انجام دهد خواهیم پرداخت.

وی افزود: در آغاز راه و قبل از تشکیل سندیکا، تشکلی به نام شورای آلومینیوم کشور وجود داشت. تشکیل این شورا که با شروع انقلاب مصادف بود، با هدف حمایت از صنعت آلومینیوم کشور، رونق‏ بخشی و جلوگیری از رکود بازار انجام شد. این شورا به‌تدریج به سندیکای صنایع آلومینیوم ایران تبدیل شد که یکی از زیرمجموعه‌های اتاق بازرگانی ایران است.

گودرزی با اشاره به پیشینه فعالیت‌های سندیکا و نقش آن در مدیریت و برنامه‌ریزی کلان برای صنعت آلومینیوم، بیان کرد: سندیکا در تمام جلسات ستاد تنظیم بازار شرکت کرده و در سیاست‌گذاری بازار و نظارت بر عرضه کالا با دولتمردان همراهی و همکاری داشته است. این همکاری‌ها باعث شده بسیاری از مشکلات به وجود آمده در بازار با تلاش سندیکا و ستاد تنظیم بازار مرتفع شوند.

رئیس هیات مدیره سندیکای آلومینیوم، در خصوص جایگاه سندیکا خاطرنشان کرد: سندیکا متعلق به گروه خاصی نیست و همه فعالان عرصه آلومینیوم کشور عضو خانواده بزرگ آلومینیوم و سندیکای صنایع آلومینیوم ایران هستند. در سندیکای آلومینیوم، همواره به روی کسانی که هنوز عضویت در سندیکا را کسب نکرده‌اند باز است. ماه آینده برنامه تجدید انتخاب هیات مدیره سندیکا را در پیش داریم و من از همه دوستانی که آمادگی دارند دعوت می‌کنم برای فعالیت در این بخش اعلام حضور کنند.

وی گفت: بحث مهمی که در فعالیت‌های سندیکا وجود دارد شناخت دقیق مشکلات و مصائب صنعت آلومینیوم و ارائه راهکار مناسب برای مقابله با این مشکلات است. چون ما معتقدیم سندیکا محل حضور متخصصان و افراد باتجربه صنعت آلومینیوم است و اگر قرار است نظری داده شود، این سندیکا و متخصصان آن هستند که می‌توانند بهترین راهکارها را ارائه دهند.

گودرزی با اشاره به گله‌هایی که اعضای سندیکا دارند، عنوان کرد: اولین گله‌ای که من دارم این است که متاسفانه صنعت آلومینیوم متولی ندارد! این حداقل انتظاری است که ما به‌عنوان مجموعه آلومینیوم کشور از وزارتخانه داریم. ایران اولین کشور تولیدکننده آلومینیوم در خاورمیانه بوده ولی به دلیل بی‌مهری‌های وزارتخانه، امروز کشورهای کوچک حاشیه خلیج‌فارس که به‌اندازه یک جزیره ما هم نیستند تولید سالیانه بالای 5 میلیون تن رسیده‌اند. این در حالی است که ما با تمام تلاشی که انجام می‌دهیم امسال به تولیدی معادل 450 هزارتن می‌رسیم.

گودرزی با اشاره به نام‌گذاری سال 96 به نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، افزود: نام‌گذاری سال‌ها به نام‌های مختلف به‌تنهایی کافی نیست و در راستای عمل به این نام‌گذاری‌ها و گرفتن نتیجه بهتر باید یک جنبش همگانی ایجاد کرد و اقدامات موثر انجام داد. این جنبش همگانی و همکاری همه‌جانبه از جمله کارهایی است که یک سندیکا می‌تواند شکل دهد.

وی گفت: اکثر شرکت‌های پایین‌دستی صنایع آلومینیوم با ظرفیت پایین‌تر از 50 درصد کار می‌کنند که اصلی‌ترین دلیل آن کمبود نقدینگی و ناتوانی آنها در تهیه مواد اولیه مورد نیازشان است. این در حالی است که شرکت‌های مادر و بالادستی همواره در پایان هر ماه در انبارهای خود بیشتر از 15 هزارتن مواد اولیه موجود دارند. اگر یک اعتماد دوطرفه بین شرکت‌های پایین‌دستی و بالادستی به وجود بیاید می‌توانند با عقد قراردادهای کاری، این مواد اولیه را به محصول تبدیل کنند و در این میان هر دو طرف نیز سود خود را به دست آورند.

گودرزی اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته بیش از 50 درصد مواد اولیه یعنی شمش آلومینیوم تولیدشده در داخل، صادر شده است. باید با برنامه‌ریزی مناسب، میزان صادرات مواد اولیه را کاهش داده و با اختصاص بخشی از این مواد اولیه به صنایع پایین‌دستی، محصول و کالای با ارزش‌افزوده تولید و صادر کنیم. البته قیمت تمام‌شده مواد اولیه و شمش آلومینیوم تولیدشده در داخل نسبتا بالا است و این اختلاف قیمت نسبت به قیمت جهانی آن اصلی‌ترین دلیل این مسائل است که امیدواریم با همکاری شرکت‌های بالادستی و پایین‌دستی هرچه زودتر حل شود.

وی افزود: نرخ بالای تسهیلات بانکی از دیگر مشکلات و موانعی است که صنایع بالادستی با آن مواجه است. تولید، جایگاه ایجاد اشتغال است و برای توجه بیشتر به امر اشتغال باید موانع تولید برداشته شود. وظیفه دولت است که صنعت آلومینیوم را به نحوی مدیریت بکند که از راس تا پایین آن به بهترین نحو فعالیت کرده و ضمن برطرف کردن نیاز داخلی در امر صادرات نیز موفق عمل کنند.

گودرزی در پایان گفت: ازجمله کارهایی که سندیکا در نظر دارد تا پایان امسال انجام دهد این است که یک دیتابیس برای صنعت آلومینیوم تهیه شود که اطلاعات همه صنعت آلومینیوم در آن ثبت شود. سندیکا طرحی دارد درباره نحوه استفاده از معادن گینه برای تولید آلومینا در داخل کشور که امیدواریم با همکاری همه دست‌اندرکاران به سرانجام برسد. پیشنهاد آخری که دوستان داشتند تشکیل نهادی برای تامین مالی صنایع بالادستی است که امیدواریم این موضوع هم با مساعدت دوستان اتفاق بیفتد.

مهندس محمد آقاجانلو، مدیریت صنایع معدنی سازمان ایمیدرو سخنران بعدی برنامه بود که با دعوت مجری پشت تریبون قرار گرفت.

آقاجانلو ضمن اشاره به پیشینه صنعت آلومینیوم در کشور، گفت: همان‌طور که مهندس گودرزی اشاره کردند، متاسفانه با وجود اینکه کشور ما از اولین کشورهایی بود که در منطقه اقدام به تولید آلومینیوم کرده است ولی هم‌اکنون از وضعیت چندان مناسبی نسبت به همسایگان و رقبای منطقه‌ای برخوردار نیست. ما با تولید سالانه 340 هزارتن نزدیک به 6 درصد تولید منطقه خلیج‌فارس و نیم درصد تولید جهانی آلومینیوم را در اختیار داریم این در حالی است که منطقه خلیج‌فارس سالانه بالغ‌بر 6/5 میلیون تن تولید آلومینیوم دارد که تا چند سال آینده به 10 میلیون تن خواهد رسید. ما در سال گذشته 35 هزار تن آلومینا تولید کردیم که 12 درصد تولید منطقه است. در حوزه پایین‌دستی هم وضعیت به همین منوال است و جایگاه چندان مناسبی نداریم.

وی با تاکید بر مشکلات زیربنایی صنعت کشور، بیان کرد: همان‌طور که مهندس گودرزی عنوان کردند مشکل اصلی ما در صنعت آلومینیوم که نیاز به مدیریت کلان دارد نبود متولی است. به ‌عنوان ‌مثال ما چند واحد بزرگ در صنایع بالادستی داریم که با هم هماهنگ نیستند و هرکدام ساز خودشان را می‌زنند؛ به همین دلیل وجود متولی و مدیریت کلان برای ایجاد هماهنگی و برنامه‌ریزی برای صنعت آلومینیوم از نیازهای اساسی این صنعت است.

آقاجانلو با اشاره به فعالیت‌های ایمیدرو، اظهار کرد: مجموعه ایمیدرو این آمادگی را دارد که برای توسعه و رشد صنعت آلومینیوم با تمامی تشکل‌ها، نهادها و شرکت‌های دولتی، خصوصی و خصولتی کمال همکاری را داشته باشد. همان‌طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین پروژه‌های صنعتی کشور پروژه آلومینیوم جنوب است که با ظرفیت 300 هزار تن در منطقه ویژه اقتصادی واقع شده است و از مهرماه سال بعد شروع به فعالیت خواهد کرد.

مدیر صنایع معدنی ایمیدرو، گفت: ظرف هفته گذشته، سازمان ایمیدرو، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و شرکت آلومینیوم جنوب با سهم مساوی شرکتی تشکیل دادند تا با سازوکاری مناسب در جهت تهیه و تامین مواد اولیه و محصولات صنعت آلومینیوم فعالیت کند. در همین مدت از چند کشور دارای معادن آلومینا مانند استرالیا، گینه و... پیشنهادهایی برای همکاری دریافت کردیم و مشاورانی هم در سطح بین‌المللی به کار گرفته شده است تا با توجه به ساختار این شرکت که باوجود سهم 35 درصدی دولت، خصوصی است بتوانیم در فضای وسیع‌تری اقدامات مناسبی انجام دهیم.

آقاجانلو در پایان گفت: برای برطرف کردن مشکلات و کمک به رشد و توسعه صنعت آلومینیوم نیاز به حضور همه تشکل‌ها، نهادها و شرکت‌های فعال در این عرصه است تا با همکاری و همراهی نیروهای متخصص شرایط بهتری برای فعالیت در صنعت آلومینیوم کشور به وجود آوریم. ما در سازمان ایمیدرو نیز آماده هر نوع همکاری و مساعدت با سندیکای صنایع آلومینیوم هستیم و امیدواریم روزبه‌روز شاهد رشد و گسترش فعالیت صنعت آلومینیوم در سطح منطقه و جهان باشیم.

دکتر محمدتقی صالحی، رییس مرکز تحقیقات آلومینیوم سخنران بعدی گردهمایی بود که سخنانش را پیرامون توسعه علمی صنعت آلومینیوم و چالش‌های پیش رو مطرح کردند.

صالحی در خصوص روند توسعه و رشد تولید آلومینیوم در جهان گفت: همان‌طور که دوستان بیان کردند تولید آلومینیوم ظرف چند سال اخیر رشد فزاینده‌ای در کشورهای جهان و به‌ویژه در کشورهای منطقه خلیج‌فارس داشته است. منطقه خلیج‌فارس به دلیل دارا بودن انرژی که نقش مهمی در تولید آلومینیوم دارد از رشد نسبتا زیادی برخوردار بوده و طبق آمار در حال حاضر بالغ‌بر 5 میلیون تن تولید دارد. مصرف آلومینیوم نیز رشد زیادی داشته است. در حال حاضر رقم یک و نیم میلیون تن را برای تولید سرانه آلومینیوم کشور در سند چشم‌انداز در نظر گرفته‌اند که به نظر بنده این رقم با توجه به پتانسیل‌های داخلی تا 5 میلیون تن قابل‌افزایش است.

رییس مرکز تحقیقات آلومینیوم در ادامه با اشاره به چالش‌های پیش روی صنعت آلومینیوم، عنوان کرد: مجموعه اقدامات غیر کارشناسانه و غیرمسئولانه برخی دست‌اندرکاران در سال‌های گذشته وضعیت پیچیده‌ای برای صنعت کشور به وجود آورد که آثار آن تا مدت‌ها مشهود خواهد بود. کمبود نقدینگی، شرایط بازار کار، مشکلات نظام بانکی، شرایط نامتوازن دسترسی به امکانات، چالش‌های انرژی، آلودگی هوا، تخریب محیط‌زیست، قاچاق، نظام بنگاه داری، کاهش سرمایه‌گذاری، نبود رویکرد شفاف در مراودات بین‌المللی و ... ازجمله چالش‌هایی است که در حال حاضر با آن روبه ‏رو هستیم.

وی افزود: اگر دولت یازدهم با چالش تحریم‌ها روی کار آمد، دولت بعدی چالش‌های بزرگ‌تر و مهم‌تری را پیش‌رو دارد و باید برای رفع این موانع چاره‌اندیشی کند. فرصتی برای کار سیاسی در صنعت نداریم و باید با کار کارشناسی و تلاش همه‌جانبه مشکلات اقتصادی را در عرصه صنعت از بین ببریم. کاهش سود بانکی باید به شکل علمی و ریشه‌ای و نه با بخش‌نامه انجام شود. هر تصمیمی که در ساختار کشور انجام می‌شود باید با نگاه علمی و دوراندیشی همراه باشد. تصمیمات احساسی و خلق‌الساعه نمی‌تواند مشکلات ما را مرتفع کند.

در ادامه این گردهمایی جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و آقایان گودرزی و آقاجانلو به پرسش‌های حاضران در جلسه پاسخ دادند.

بخش پایانی این مراسم، به تقدیر از پنج شرکت برتر صنعت آلومینیوم و حامی این گردهمایی اختصاص داشت و به مدیران یا نمایندگان پنج شرکت ایرالکو، آلومینیوم المهدی، آلومرول نوین، آلومینیوم پارس و گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم لوح تقدیر اهدا شد. در پایان مهمانان این مراسم به‌صرف شام مورد پذیرایی قرار گرفتند.

 

نشریه پنجره ایرانیان-سال دهم-شماره 116-خرداد 96


ثبت نظر

ارسال