راز موفقیت و چشم‌انداز حضور محصولات یلکن در گفتگوی با اوزجان شاهین

درخشش FORNAX و PAVO در صنعت در و پنجره

پنجره ایرانیان:هشت‌سالی که در ایران حضور دارد و زندگی می‌کند و البته از شناخته‌شده‌های صنعت در و پنجره ایران به واسطه عرضه یراق‌آلات ساخته شده در کارخانه یلکن با دو نشان و برند جهانی ‌FORNAX و PAVO است.
  • دوشنبه 20 بهمن 1393 ساعت 12:33

قرار گفتگوی ما با آزجان شاهین مدیریت شرکت یلکن در ایران را درست جایی انتخاب کردند که از نزدیک با یراق‌آلات ساخته شده و آماده عرضه به بازار آشناشویم. نه در دفتر مرکزی شهر تبریز که در شهر جدید قدس در حوالی تهران، جایی که همه همکاران این مدیر ترکیه‌ای با تسلطی که به زبان فارسی دارد، باعث شده تا زنجیره‌ای از کالاها و خدمات برای به دست‌آوردن اعتماد، اطمینان و البته رضایت مشتریان و تولیدکنندگان در و پنجره ایران در نتیجه همکاری با یلکن رقم بخورد. آزجان شاهین به واسطه حضوری مستمر در ایران البته با شرایط اقتصادی و به ویژه چالش‌ها و فرصت‌های صنعت ساختمان کشورمان آشناست و می‌گوید: انتظار دارد که فعالان صنعت ساختمان ایران به ویژه تولیدکنندگان در و پنجره بتوانند از مرحله رقابت با قیمت‌شکنی و روش‌های ناسالم فاصله بگیرند و به سمت عرضه برترین کالاها با بهترین سطح کیفی خدمات گام بردارند. سبد محصولات و یراق‌آلات یلکن در ایران تکمیل است و برای ساخت انواع بازشوها و درها و پنجره‌ها، می‌توان یراق‌آلات و ملزومات مورد نیاز با دو برند FORNAX و PAVO را هم به طور مستقیم از طریق ارتباط با دفتر مرکزی شرکت یلکن و هم با مراجعه با نمایندگان رسمی یلکن در ایران تهیه کرد. پیش از گفتگو با ازجان شاهین، فعالیت‌های صنعتی و تجاری یلکن در یک فیلم کوتاه به نمایش درمی‌آید که آشکارا نشان از برتری تکنولوژی و ماشین‌آلات، اتوماسیون قابل تامل خطوط تولید انواع یراق‌آلات، انجام تمامی فرایندهای تولید از ریخته‌گری، طراحی، آبکاری و ... تا کنترل دقیق کیفیت محصولات دارد و مهمتر اینکه نظم و انضباط ستودنی و مدیریت کارآمد یلکن باعث شده تا امروزه محصولات این شرکت بین‌المللی در بیش از 50 کشور دنیا در قاره‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. گفتگوی پنجره ایرانیان با آزجان شاهین، مدیر شرکت یلکن در ایران را بخوانید:

برای مشاهده فایل پی‌دی‌اف اینجا کلیک کنید.

اجازه دهید گفتگو را با ارزیابی شما از وضعیت بازار یراق‌آلات در و پنجره ایران آغاز کنم. شما نزدیک به 8 سال است که در ایران حضور دارید و مداوم در حال رصد نوسانات و تحولات صنعت در و پنجره هستید. چه چالشی از حیث یراق‌آلات به نظر شما چشمگیر است؟

نکته‌ مهمی که معمولا در کارگاه‌های تولید در و پنجره به هنگام انتخاب یراق‌آلات مورد توجه قرار نمی‌گیرد، این است که کاربرد در و پنجره‌ها و بازشوها و همچنین محل قرار گرفتن آن در طبقات مختلف و وزنی که یراق‌آلات باید تحمل کنند، چگونه است؟ اصلا خیلی از مدیران کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولید در و پنجره ایران در جریان نیستند که در مرحله مونتاژ و نصب در و پنجره‌ها از چه یراق‌آلاتی استفاده می‌کنند و متاسفانه مردم هم شناخت خوبی نسبت به این موضوع ندارند. واقعیت این است که تعداد شرکت‌هایی که بحث کیفیت یراق‌آلات و خدمات فنی و پس از فروش را به طور جدی و مستمر دنبال می‌کنند، انگشت‌شمار هستند و بیشتر شرکت‌های عرضه‌کننده یراق‌آلات تنها به جنبه تجاری و فروش محصول می‌اندیشند و همواره در حال دستکاری قیمت‌ها برای جلب مشتریان هستند. افزون بر این چالش جدی و بنیادین، واقعیت تلخ دیگر این است که در حال حاضر شاهد فعالیت کارگاه‌ها و کارخانه‌های برخوردار از آخرین ماشین‌آلات و تکنولوژی ساخت و مونتاژ در و پنجره هستیم، از بهترین پروفیل و یراق‌آلات هم استفاده می‌کنند، اما در زمینه آموزش نصب یراق‌آلات و مونتاژ آن روی فریم‌ها و ... از فقر آموزش رنج می‌برند و این نشان می‌دهد که شرکت‌های فعال در صنعت در و پنجره و به تبع آن شرکت‌های عرضه‌کننده یراق‌آلات باید بیشتر برای آموزش کاربران خط تولید و نصب از یک سو و افزایش سطح آگاهی و اطلاعات عمومی مردم، سرمایه‌گذاری کنند.

 شرکت یلکن از چه سالی وارد صنعت طراحی و ساخت صنعتی یراق‌آلات در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی شده است؟

کارخانه یلکن از سال 1969 میلادی فعالیت صنعتی خود را در کشور ترکیه آغاز کرد و در حال حاضر این شرکت تمامی یراق‌آلات مورد نیاز برای ساخت در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی را خودش طراحی و تولید می‌کند و سبد محصولات قابل عرضه به مشتریان تماما از محصولات تولیدی در کارخانه یلکن با دو نشان و برند جهانی FORNAX و PAVO تکمیل شده استف حال آنکه برخی شرکت‌های عرضه‌کننده یراق‌آلات برخی از محصولات را از دیگر کارخانه‌ها تهیه می‌کنند و تنها از برچسب با نام خودشان استفاده می‌برند.

 در فیلم کوتاهی که قبل از گفتگو به نمایش درآمد، نشان داده شد که تمامی فرایندهای لازم برای تولید هر یراق‌آلات از لولا تا اسپانیولت و ... در درون یلکن انجام می‌شود، آیا واقعا این‌گونه است؟

سال گذشته در جریان نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی ترکیه جمعی از فعالان صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران از نزدیک بازدید یکروزه از یلکن داشتند و آنها شاهد هستند که تمامی فرایند‌های صنعتی، از طراحی اولیه یراق‌آلات، ریخته‌گری و آبکاری و حتی بسته‌بندی و عرضه به بازار همه و همه زیر چتر یلکن و تحت کنترل کیفیت و مدیریت واحد انجام می‌پذیرد.

 یراق‌آلات یلکن از چه سطح استاندارد جهانی برخوردارند؟

افزون بر در اختیار داشتن تمامی استانداردهای ملی کشور ترکیه و استاندارد عمومی اتحادیه اروپا، گروه صنعتی یلکن برای هر دو برند جهانی چون از بآلاترین استانداردهای رال آلمان بهره‌مند است و این استانداردها پس از بازدید کارشناسان و مهندسان و تیم فنی و متخصص موسسه رال آلمان از شرکت یلکن و انجام آزمون‌های دشوار و مختلف بر روی یراق‌آلات به یلکن داده شده است. افزون بر آن حضوری نزدیک به نیم قرن در بیش از 50 کشور جهان خود بهترین نماد و نشان از سطح کیفیت محصولات به شمار می‌رود.

 آموزش در گروه صنعتی یلکن از چه میزان اهمیت برخوردار است؟

صادقانه باید بگویم خود را متعهد می‌دانیم در قبال عرضه هر محصولی، حتما به آموزش مونتاژ و نصب آن اهمیت دهیم و برای همین آموزش در یلکن یک راهبرد بلندمدت، مستمر و گسترده است، به نحوی که با اعلام نیاز کارگاه‌های تولید در و پنجره، امکان آموزش در محل وجود دارد و هم سالانه یک دوره‌های آموزشی متناسب با اطلاعات دریافتی از مشتریان و ویژگی‌های هر کدام از یراق‌آلات برگزار می‌کنیم و تلاش داریم تا برنامه بازدید و آموزش از شرکت یلکن را در برنامه‌های خود داشته باشیم.

 محصولات یلکن علاوه بر ایران به چند کشور دنیا صادر می‌شود و چرا یراق‌آلات را با دو برند متفاوت عرضه می‌کنید؟

نخست اینکه یراق‌آلات یلکن در حال حاضر به حدود 60 کشور دنیا صادر می‌شود و برند اصلی یلکن FORNAX است و یراق‌آلات با برند دیگر متناسب با خواست، سلیقه و سطح بازار با کیفیت قابل توجه و نزدیک به برند اصلی یلکن تولید و عرضه می‌شود؛ در واقع تجربه نیم قرن حضور در صنعت در و پنجره ترکیه و جهان نشان از این دارد که هم برند FORNAX و هم PAVO تحسین‌شده‌های جهانی یلکن در صنعت در و پنجره دنیا به شمار می‌روند. دومین نکته اینکه تمامی یراق‌آلات تولیدشده در یلکن با استاندارد یکسان تولید و عرضه می‌شود و هیچ تفاوت کیفیت بین محصولی که به ایران صادر می‌شود یا در کشورهای اروپایی عرضه خواهد شد، به چشم نمی‌خورد.

 ایران و ترکیه دو کشور همسایه هستند که از همدیگر به ویژه در صنعت ساختمان الگو می‌گیرند. آیا کشور ترکیه تجربه‌ای چون مسکن مهر را داشته که به گفته فعالان صنعت در و پنجره باعث افت کیفیت در و پنجره‌ها و شکل‌گیری رقابت ناسالم در بازار شده است؟

تفاوت ساخت مسکن دولتی در ایران و ترکیه این است که در پروژه‌های بزرگ و ملی چون مسکن مهر، تمام هدف دولت ایران این بود که مسکن ارزان‌قیمت بسازد، این رویکرد باعث شد تا استفاده از مصالح‌ ساختمانی ارزان قیمت و البته فاقد کیفیت در برخی پروژه‌های مسکن مهر، استمرار پیدا کند و عملا شاهد اقبال سازندگان به استفاده‌ از ارزان‌ترین یراق‌آلات و پروفیل یو.پی.وی.سی هم بودیم؛ اما در ترکیه رویکرد دولت کاملا متفاوت با رویکرد دولت ایران است، چون مسکنی که دولت متولی و ناظر ساخت آن است، از بآلاترین سطح استانداردهای کیفی باید برخوردار باشد و به همین دلیل در ساخت و نصب در و پنجره‌های دوجداره یو.پی.وی.سی از بهترین پروفیل‌ها و یراق‌آلات استفاده می‌شود.

 توصیه شما به تولیدکنندگان در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران در هنگام انتخاب یراق‌آلات چیست؟

قبل از همه مسایل انتظار از دستگاه‌های دولتی ایران این است که هرچه سریع‌تر به وضعیت عرضه یراق‌آلات در بازار ایران سر و سامان دهند و دستکم عرضه یراق‌آلات بدون پشتیبانی فنی و خدمات واقعی پس از فروش محدود شود و حتما از شرکت‌های عرضه‌کننده یراق‌آلات گواهی‌نامه‌ها و استانداردهای واقعی را طلب کنند. از سوی دیگر باید با مشارکت شرکت‌ها و برندهای شناخته‌شده جهانی و همکاری نهادهای صنفی نظیر انجمن‌های تولیدکنندگان در و پنجره‌ و صنایع تولید پروفیل یوپی.وی.سی ایران و رایزنی با دیگر نهادهای دولتی، یک استاندارد مشخص و مدونی در خصوص یراق‌آلات در و پنجره تهیه و به اجرا گذاشته شود. موضوع سوم به رویکرد تولیدکنندگان و مونتاژکاران محترم و زحمتکش در و پنجره برمی‌گردد که در انتخاب یراق‌آلات حتما مطالعات و سطح دانش خود را افزایش دهند و حتما به کاربران و نیروهای شاغل در خط تولید و نصب آموزش‌های لازم را ارائه کنند.

 یعنی شما معتقدید تولیدکنندگان در و پنجره با انتخاب یراق‌آلات استاندارد و نصب صحیح آن بهتر می‌توانند در میدان رقابت باقی بمانند؟

به طور حتم این گونه است که اعتماد بازار نسبت به یک محصول و یا یک برند و کارگاه و ... در نتیجه سال‌ها تلاش شکل می‌گیرد و متاسفانه با کوچکترین خطا و کوتاهی این اعتماد به عنوان سرمایه بزرگ اجتماعی از دست خواهد رفت. اصلا همه تولیدکنندگان عزیز صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران باید بدانند و آگاه باشند که برای در و پنجره‌های مورد استفاده در هر طبقه ساختمان باید از چه یراق و پروفیلی استفاده کنند، چرا که فشار وارده به پنجره هم فشار اسکلت ساختمان و هم فشار هوا و البته درجه برودت و حرارت دمای بیرون و داخل ساختمان هم بر اینکه چه نوع پنجره‌های با چه مختصاتی مناسب است، تاثیر می‌گذارد. فراموش نکنیم که ساختمان برای بسیاری از مردم جهان نقش یک سرمایه را ایفا می‌کند و یک ساختمان با کیفیت و دارای ویژگی‌هایی چون هدرروی انرژی کمتر، امنیت برتر در گرو استفاده از مصالح ساختمانی دارای استانداردهای جهانی از جمله در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی است.

 با این توصیف فکر نمی‌کنید در صورت وضع استانداردهای یراق‌آلات و جدی‌تر شدن نظارت بر کیفیت آنها فعالیت تجاری شرکت‌های عرضه کننده یراق‌آلات حتی یلکن هم دستخوش نوسان شود؟

شفاف و صریح می‌گویم که یلکن آماده پذیرش هر گونه استانداردی است و تجربه حضور ما در بازار حدود 60 کشور جهان به خوبی نشان می‌دهد که سربلند خواهیم بود و اتفاقا نظارت بر کیفیت یراق‌آلات راه را برای رقابت سالم‌تر و شفاف‌تر هموار می‌سازد و ما آماده هرگونه همکاری هستیم. از سوی دیگر تمامی یراق‌آلات تولید شده توسط یلکن دارای 10 سال گارانتی است و خود را در برابر مشتریان و حتی مصرف‌کنندگان نهایی متعهد می‌دانیم. به واقع ممکن است تولیدکننده در و پنجره‌ای در سال‌های بعد فعالیت خود را متوقف کند، اما شرکت یلکن همچنان در برابر کالاهای مورد استفاده در، در و پنجره‌ها و خدمات فنی و پس از فروش پاسخگو خواهد بود.

 برنامه‌ یلکن برای آینده چیست؟

هدف آینده ما این است که علاوه بر دفتر مرکزی یلکن در تهران و تداوم فعالیت در شهر تبریز در 10 استان بزرگ ایران هم انبار و دفتر رسمی فروش یلکن را دایر کنیم تا هزینه تمام شده محصول را کاهش دهیم و این هم به نفع یلکن و هم به نفع مشتریان و البته مصرف‌کنندگان خواهد بود.

 نکته پایانی شما و سخنی با مصرف‌کنندگان از در و پنجره‌هایی که یراق‌آلات آنها از برند خوشنام یلکن است؟

مردم و مصرف‌کنندگان عزیز و محترم ایرانی از حیث امنیت ساختمان‌شان با استفاده از در و پنجره‌های ساخته شده با یراق‌آلات یلکن خیالشان کاملا راحت باشد و از حیث کیفیت محصول در صورتی که یراق‌آلات مورد استفاده دچار مشکل باشد در مدت گارانتی 10 ساله در کمتر از 24 ساعت نسبت به تعویض آن اقدام خواهد شد.

پنجره ایرانیان/سال هشتم.دیماه 1393.شماره 87


ثبت نظر

ارسال