در گفتگوی اختصاصی با مدیریت یلکن در ایران مطرح شد:

بزرگترین سرمایه ما؛ اعتماد مردم

پنجره ایرانیان: یلکن یکی از یراق آلات نام ‏آشنای بازار در و پنجره ایران است که با حدود 5 دهه فعالیت جهانی و 13 سال حضور در بازار ایران جایگاه خاصی را در سطح جهان و همچنین ایران به خود اختصاص داده است.
  • دوشنبه 27 اردیبهشت 1395 ساعت 8:19

 دو برند این شرکت با نام ‏های  fornax  و pavo امروز در بسیاری از کارگاه ‏های کشور مورد استفاده قرار می ‏گیرند. فرصتی به دست داد تا برای آگاهی از فعالیت‏ های این شرکت به سراغ مدیریت دفتر این شرکت در ایران برویم و گفتگویی با ایشان انجام دهیم. اوزجان شاهین که به زبان فارسی مسلط است، قوت و ضعف بازار ایران را نیز به‏ خوبی می‏ شناسد. از او درباره یلکن پرسیدیم و وضعیت بازار ایران. اما آنچه بیش از همه در سخنان وی جلب توجه می‏ کرد، تاکید وی بر کیفیت محصولات و نیز مسئولیت ارائه خدمات پس از فروش بود. از نگاه اوزجان شاهین اعتماد مردم به مثابه یک سرمایه اجتماعی است که به سختی و در طول زمان به دست می ‏آید، اما به‏ راحتی می ‏تواند از دست برود. بنابراین برای حفظ این سرمایه اجازه حتی یک اشتباه کوچک را نیز نداریم. با هم این گفتگو را می ‏خوانیم:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

پیشینه و تاریخچه شرکت یلکن توضیح دهید؟
کارخانه یلکن از سال 1969میلادی در شهر استانبول کشور ترکیه فعالیت صنعتی خود را آغاز کرده و به مرور زمان و با بهره مندی از تکنولوژی روز دنیا و ماشین ‏آلات اتوماسیون به یکی از بزرگ‏ترین و با کیفیت‏ ترین کارخانجات تولید یراق ‏آلات صنعت یو.پی.وی.سی و آلومینیوم در جهان تبدیل شده است. درحال حاضر طراحی تمامی یراق ‏آلات مورد نیاز برای ساخت در و پنجره‏ های یو.پی.وی.سی و آلومینیوم در خود این شرکت انجام و سبد محصولات قابل عرضه به مشتریان تماما از محصولات تولیدی در کارخانه یلکن با دو نشان و برند جهانی fornax و pavo تکمیل می‏ شود. همچنین تمامی فرآیندهای صنعتی از طراحی اولیه یراق‏ آلات، قالب سازی، ریخته‏ گری، آبکاری، تست نمک و ... حتی بسته‏ بندی، همه و همه زیر چتر یلکن و تحت کنترل و مدیریت واحد انجام می‏ پذیرد.

شرکت شما دقیقا چه محصولاتی تولید می‏ کند؟
شرکت یلکن تمامی یراق ‏آلات مورد نیاز در صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی و آلومینیوم به ‏صورت تک و دو حالته، کشویی، فولکس واگنی، لیفت و اند اسلاید و یراق ‏آلات در، در فرانسوی و در دو حالته و لوازم کامل پشه ‏بند را تولید و به مشتریان خود عرضه می‏ کند.

یراق ‏آلات یلکن دارای چه استانداردهایی است؟
به غیر از در اختیار داشتن تمامی استانداردهای ملی کشور ترکیه و استاندارد عمومی اتحادیه اروپا، گروه صنعتی یلکن برای هر دو برند جهانی خود از بالاترین استانداردهای رال آلمان بهره ‏مند است. این استانداردها پس از بازدید کارشناسان و مهندسان و تیم فنی و متخصص موسسه رال آلمان از شرکت یلکن و انجام آزمون‏ های دشوار و مختلف روی یراق ‏آلات، به شرکت داده شده است. افزون بر این، حضوری نزدیک به نیم قرن در بیش از 59 کشور جهان خود بهترین نماد و نشان از سطح کیفیت محصولات به شمار می رود.
چه تفاوتی میان دو برند fornax و pavo وجود دارد؟
این دو برند جهانی هیچ تفاوتی با هم ندارند و هر دو تولید شرکت یلکن بوده و مجوزهای بین‏ المللی لازم برای تولید هر نوع یراق با برندهای fornax و pavo وجود دارد و متناسب با درخواست و سلیقه و سطح بازار، با کیفیت قابل توجه و طبق استانداردهای اخذ شده به مشتریان عرضه می گردد.

محصولات تولیدی شما از چه برتری و مزایایی نسبت به موارد مشابه برخوردار است؟
تمامی تولیدات یلکن طبق استاندارد یو.پی.وی.سی و آلومینیوم بوده و حتی تعدادی از کشورهای اروپایی و آمریکایی که خواهان یراق با استانداردهای جهانی و تاییدیه بین‏ المللی هستند، با توجه به اینکه این امتیازات را شرکت یلکن دارا بوده، مشتری محصولات یلکن هستند و شرکت ما می ‏تواند به تمامی کشورهای جهان طبق استانداردهای اخذ شده کالای خود را عرضه کند. در حالی که اکثر یراق‏ آلات مشابه فقط در بازار ایران و کشورهای جهان سوم عرضه می‏ شوند و از این امتیازات برخوردار نیستند. لازم به توضیح است برخی شرکت ‏های عرضه‏ کننده یراق ‏آلات ترکیه تعدادی از یراق‏ آلات را از دیگر کارخانه‏ ها تهیه و تنها از برچسب با نام خودشان استفاده می‏ کنند؛ در حالی که تمامی فرآیند تولید یراق fornax و pavo در داخل خود یلکن انجام می‏ شود.

برندهای شما در بازار ترکیه چه جایگاهی دارد؟
اگر بازار در و پنجره یو.پی.وی.سی ترکیه را مورد بررسی قرار دهید، متوجه خواهید شد که 60% بازار ترکیه در اختیار شرکت یلکن است. در ضمن به سبب اخذ استانداردهای جهانی، کارخانه یلکن در کنار دو برند جهانی خود، برای شرکت ‏ها و کارخانجات تولید پروفیل یراق‏ آلات با برند دیگر، متناسب با درخواست و سلیقه شرکت‏ ها با کیفیت بالا و قابل توجه و نزدیک به برند اصلی یلکن تولید و عرضه می‏ کند که با احتساب این امر می ‏توان اذعان کرد اکثر مصرف یراق یو.پی.وی.سی ترکیه در داخل کارخانه یلکن تولید می‏ شود.
یلکن از چه زمانی در ایران توزیع می ‏شود و به چه دلیل به‏ صورت مستقیم وارد بازار ایران شدید؟
یراق آلات تولید یلکن حدودا 13 سال است که در بازار ایران عرضه می‏ شود و نزدیک به 8 سال است که شرکت یلکن خود مستقیما وارد بازار ایران شده و ابتدا فعالیت خود را از شهر صنعتی تبریز با ایجاد دفتر مرکزی و انبار آغاز کرده و حدود 3 سال است که دفتر و انبار دوم خود را در تهران (شهر قدس) جهت عرضه هر چه بهتر و کاهش هزینه تمام شده محصول برای مصرف کنندگان دایر کرده است. هدف شرکت یلکن عرضه محصول بدون واسطه و دلال به تولید کنندگان یو.پی.وی.سی می‏ باشد.

فعالیت یلکن در بازار ایران را در طول این سال‏ ها چگونه ارزیابی می‏ کنید؟
شرکت یلکن به پشتوانه کیفیت بالای یراق خود و همچنین نحوه پشتیبانی و خدمات پس از فروش، بر اساس نظرسنجی که توسط دفتر مرکزی از همکاران عزیز انجام پذیرفته و اعلام رضایتمندی و تائید کیفیت خوب و عالی یراق fornax و pavo به هدف اصلی خود، که رضایتمندی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان می‏ باشد، رسیده است. البته با عنایت به پتانسیل بالای بازار ایران، متاسفانه وجود تحریم ‏های اقتصادی بازار یو.پی.وی.سی را با محدودیت‏ هایی رو به‏ رو ساخته و این بازار نتوانسته است توانایی‏ های واقعی خود را نشان دهد، که به امید خدا با برداشته شدن تحریم ‏ها و شروع سال نو، بتوان از این پتانسیل بازار ایران استفاده و بهره کافی برد.

چه برنامه هایی را برای آینده بازار ایران درنظر گرفته‏ اید؟
هدف شرکت عرضه کالای استاندارد برای مصرف‏ کننده می ‏باشد و شرکت در نظر دارد با تشکیل جلسات و برگزاری همایش ‏ها برای انبوه ‏سازان و پیمانکاران محترم، نقش مهم استاندارد بودن یراق در سیستم‏ های یو.پی.وی.سی و آلومینیوم را توضیح داده و در کنار آن علاوه بر دفاتر مرکزی یلکن در تهران و تبریز با تداوم فعالیت و ایجاد انبار و دفتر رسمی فروش یلکن در مراکز استان‏ ها بتوانیم هزینه تمام شده محصول را کاهش دهیم که این امر هم به نفع یلکن و هم به نفع مشتریان و البته مصرف ‏کنندگان خواهد بود.
کیفیت یراق ‏آلات در کیفیت پنجره تولید شده چه نقشی دارد؟
قلب و موتور پنجره یو.پی.وی.سی یراق ‏آلات بوده و هر چقدر این قلب سالم و خوب کار کند، پنجره نیز بهتر و با کیفیت ‏تر خواهد بود. یراق‏ آلات باکیفیت، یراقی است که پس از گذشت 5 الی 6 سال از زمان نصب، همان کیفیت و کارآیی را داشته باشد. اگر بخواهیم این مطلب را به کمک عدد و رقم بیان کنیم،شاید از 100 درصد پنجره یو.پی.وی.سی 20 درصد آن را یراق ‏آلات تشکیل دهد. با این وجود اگر این 20 درصد بی‏ کیفیت و نامرغوب باشد، 80 درصد مابقی کار زیر سوال رفته و 100 درصد پنجره را خراب می ‏کند. به همین دلیل کیفیت پنجره‏ های یو.پی.وی.سی توسط یراق ‏آلات مشخص می‏ شود.

شرکت یلکن چه ضمانت‏نامه ‏ها و خدمات پس از فروشی به مشتریان عرضه می ‏کند؟
تمامی یراق ‏آلات تولید شده توسط یلکن دارای 10 سال گارانتی بوده و ما خود را در برابر مشتریان و حتی مصرف‏ کنندگان نهایی متعهد می‏ دانیم و در واقع ممکن است تولیدکننده‏ای زمانی فعالیت ‏های خود را متوقف کنند، اما شرکت یلکن همچنان در برابر کالاهای مورد استفاده و خدمات فنی و پس از فروش پاسخگو خواهد بود و شرکت حاضر است هرگونه تعهد و ضمانت‏نامه ‏ای در مورد یراق‏ آلات یلکن چه به اسم شخص یا نام پروژه درصورت درخواست همکاران صادر کند.

نظر شما درباره کیفیت یراق ‏آلات موجود در بازار ایران چیست؟
در بازار ایران همه نوع یراق با کیفیت‏ های مختلف از تولیدات کارگاه‏ های زیرپله ‏ای تا یراق‏ آلات باکیفیت بالا موجود می ‏باشد و این بستگی به نظر تولیدکنندگان در و پنجره دارد که از چه نوع یراقی استفاده کنند. ایران این امتیاز را دارد که با توجه به همجواری و همسایگی با کشور ترکیه و با بهره‏ مندی از تکنولوژی روز دنیا، می ‏تواند یراق‏ آلات باکیفیت، تولید و در بازار عرضه کند. از سوی دیگر ماشین ‏آلات با فناوری روز دنیا نقش بسیار مهمی در تولید داشته و خوشبختانه صنعت به‏ روز و نوین یو.پی.وی.سی نیز وارد بازار ایران شده است. این امر باعث شده است که کارگاه ‏ها بتوانند ظرفیت تولید خود را که در 15 سال قبل نهایتا 30 الی 50 پنجره بود، با استفاده از تکنولوژی و دستگاه ‏های پیشرفته، به 1000 عدد پنجره افزایش دهند.

فکر می کنید چه عاملی سبب توزیع محصولات بی‏ کیفیت در بازار می‏ شود؟ و چه راهکاری جهت مقابله با این کار پیشنهاد می‏ کنید؟
متاسفانه در بازار ایران تنوع یراق ‏آلات و استفاده از یراق‏ آلات غیراستاندارد فراوان است که به نظر من یکی از دلایل مهم استفاده از این نوع یراق آلات، عدم رعایت و تاکید دولت و نظام مهندسی ایران بر استاندارد بودن محصولات و عدم نظارت لازم بر امور است و از دستگاه ‏های دولتی ایران انتظار می ‏رود که هر چه سریع ‏تر به وضعیت عرضه یراق در بازار ایران سر و سامان دهند و دست ‏کم عرضه یراق‏ آلات بدون پشتیبانی فنی و خدمات واقعی پس از فروش محدود شود و حتما از شرکت ‏های عرضه‏ کننده یراق‏ آلات گواهی‏نامه‏ ها و استاندارهای لازم را طلب کنند. از سوی دیگر باید با مشارکت شرکت‏ ها و برندهای شناخته شده جهانی و همکاری نهادهای صنفی نظیر انجمن‏ های تولیدکنندگان در و پنجره و صنایع تولید پروفیل یو.پی.وی.سی ایران و رایزنی با دیگر نهادهای دولتی، یک استاندارد مشخص و مدونی در خصوص یراق ‏آلات در و پنجره تهیه و به اجرا گذاشته شود.

توصیه شما به تولیدکنندگان در و پنجره یو.پی.وی.سی در هنگام انتخاب یراق ‏آلات چیست؟
قطعا اعتماد بازار در قبال یک محصول یا یک برند، کارگاه و غیره حاصل سالیان سال تلاش و کوشش است که متاسفانه با کوچک‏ترین خطا و کوتاهی، این اعتماد به‏ عنوان سرمایه بزرگ اجتماعی از دست خواهد رفت. در صنعت یو.پی.وی.سی بزرگ‏ترین و بهترین تبلیغ، کیفیت و استاندارد بالای پنجره نزد مشتریان می ‏باشد و این امر به رویکرد تولیدکنندگان و مونتاژکاران زحمتکش در و پنجره برمی‏ گردد که در انتخاب یراق ‏آلات حتما مطالعات داشته باشند و سطح دانش خود را افزایش دهند و حتما به کاربران و نیروهای شاغل در خط تولید و نصب آموزش ‏های لازم را ارائه دهند.

در پایان اگر سخنی با مصرف‏ کنندگان در و پنجره ‏های ساخته شده از یراق یلکن دارید، بفرمایید؟
از اینکه شرکت یلکن توانسته قدمی از حیث امنیت ساختمان در ایران با عرضه یراق ‏آلات با استاندارهای جهانی بردارد، باعث افتخار و سرافرازی شرکت است. همچنین شرکت یلکن آماده پذیرش هرگونه نظر و انتقاد یا پیشنهادی از طرف شما عزیزان است و از تولیدکنندگان محترم تقاضا می ‏کند که درصورت درخواست مصرف کننده در مورد یک یراق خاص، حتما با شرکت تماس گرفته و مشاوره لازم انجام پذیرد.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره 103 ــ اردیبهشت 95


ثبت نظر

ارسال