نوسازی مسکن به ۱۵۰ هزار واحد رسید

پنجره‌ایرانیان؛ در حال حاضر ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده سراسر کشور در حال نوسازی است و دولت قصد دارد طی یک برنامه دوساله این تعداد را به ۳۰۰ هزار واحد برساند.
  • شنبه 8 مهر 1402 ساعت 11:59

به گزارش ایسنا، در قالب طرح نهضت ملی مسکن، سهم بافت‌های فرسوده از نوسازی چهار میلیون واحد مسکونی ۸۰۰ هزار واحد است که سالیانه ۲۰۰ هزار واحد باید به مرحله نوسازی و بهسازی برسد. این در حالی است که متوسط نوسازی سالیانه در دولت‌های گذشته ۴۰ هزار واحد بود.

محمد آیینی ـ مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران - به‌تازگی اعلام کرده که ۱۵۰ هزار واحد مسکن در بافت‌های فرسوده کشور در حال ساخت است که تلاش می‌کنیم در یک برنامه دوساله این تعداد را به ۳۰۰ هزار واحد ارتقا دهیم.

تعریف و ارائه بسته‌های تشویقی جدید و مناسب برای سازندگان، سرمایه‌گذاران و مالکان از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی است که باعث شده روند نوسازی از اواخر سال گذشته تسریع شود.

طبق آمار، در طول هشت سال فعالیت دولت قبل متوسط نوسازی مسکن به ۴۰ هزار واحد رسیده بود؛ درحالی‌که طبق قانون ساماندهی باید سالیانه ۱۰۰ هزار واحد نوسازی می‌شد.

بر اساس آمار سال ۱۴۰۰، نوسازی مسکن به ۶۱ هزار واحد و سال ۱۴۰۱ به ۶۵ هزار واحد رسید که رشد ۶۲ درصد در مقایسه با میانگین دولت‌های قبل را نشان می‌دهد. این آمار از تعداد پروانه‌های صادره استخراج شده است. در چهارماهه ابتدای امسال هم بیش از ۲۰ هزار پروانه در بافت‌های فرسوده صادرشده که از رشد ۴۰ درصد در مقایسه با چهارماهه ابتدای سال گذشته حکایت دارد.

ارائه تسهیلات بافت فرسوده، تخفیف‌های پروانه، عوارض ساختمانی، انشعابات و مشوق‌های شهرسازانه، معاوضه خانه فرسوده با زمین یا واحد نوساز با تخفیف ۴۰ درصد ازجمله برنامه‌های اجرایی شرکت بازآفرینی شهری ایران و مجموعه دولت برای نوسازی مسکن مردمی است.

اواخر شهریور امسال مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرد که در بهار ۱۴۰۲، نسبت به بهار ۱۴۰۱، نوسازی بافت فرسوده در ۱۳۲ شهر افزایش نشان می‌دهد که در این ۱۳۲ شهر، رشد نوسازی بافت فرسوده، درمجموع ۱۴۰ درصد است. درمجموع در سه‌ماهه اول امسال نسبت به سه‌ماهه اول پارسال، نوسازی بافت فرسوده ۴۴ درصد بیشتر شده است. در سه‌ماهه اول پارسال، پروانه نوسازی ۱۱ هزار و ۵۸۵ واحد در بافت فرسوده صادر شد و امسال این رقم به ۱۶ هزار و ۳۴۲ واحد رسید.


ثبت نظر

ارسال