نوسازی بافت‌های فرسوده با استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها

پنجره‌ایرانیان؛ تعاونی‌های توسعه محلی به‌منظور ساماندهی ظرفیت‌های محله و مشارکت در احیا و بازآفرینی محلات نوسازی و ساخت مسکن در ۲۰۲۰ محله کم‌برخوردار کشور راه‌اندازی می‌شود.
  • شنبه 4 دی 1400 ساعت 10:19

به گزارش ایسنا، بازسازی و نوسازی محله‌های ناکارآمد شهری ازجمله برنامه‌های دولت رئیسی در قالب احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن است.

در هفته‌های گذشته مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تغییر کرده و محمد آیینی جایگزین مهدی عبوری شد.

به‌منظور تحقق برنامه‌های احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده، حاشیه شهرها و به‌طورکلی مناطق ناکارآمد، دولت در نظر دارد تا از ظرفیت تعاونی‌ها در این بخش استفاده کنند.

در این خصوص نشست مشترکی بین مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری و رئیس اتاق تعاون ایران با هدف همکاری برای ساماندهی متقاضیان مسکن به‌ویژه مستاجران در ۲۰۲۰ محله کم برخوردار کشور در اتاق تعاون ایران برگزار شد.

محمد آئینی - معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران - با اشاره به اینکه اتاق‌های تعاون با توجه به در اختیار داشتن بانک اطلاعاتی تولیدکنندگان مصالح ساختمانی آمادگی خود را جهت حمایت از نوسازی بافت‌های فرسوده و تامین مصالح ساختمانی با قیمت مناسب اعلام کرده است، اظهار کرد: در این نشست، مقرر شد تفاهم‌نامه مشترکی بین اتاق تعاون ایران، شرکت بازآفرینی شهری ایران و وزارت کشور جهت ساماندهی متقاضیان مسکن منعقد شود.

وی افزود: همچنین مقرر شد در کل ۲۰۲۰ محله کم برخوردار کشور تعاونی‌های توسعه محلی جهت ساماندهی ظرفیت‌های محلی برای نوسازی ساخت مسکن و مشارکت در توسعه و بازآفرینی محلات راه‌اندازی شود.

بر اساس اعلام شرکت بازآفرینی شهری ایران، طبق مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته در سطح کشور ۲۰۲۰ محله کم برخوردار شناسایی شده که طرح توسعه و تحول اجتماع‌محور محلات کم برخوردار با مشارکت کلیه دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط و با کمک گرفتن از ظرفیت ساکنان محلات در حال انجام است.

بنابراین گزارش، وزارت راه و شهرسازی پیش‌بینی کرده که تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن حداقل یک و نیم تا دو سال طول بکشد؛ همچنین به ساکنان شهر تهران که روش خودمالکی را انتخاب کنند وام ۴۵۰ میلیون تومانی ساخت در بافت فرسوده و شهرهای اطراف پرداخت می‌شود که از طریق گروهی یا مشارکت با سازندگان اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند.


ثبت نظر

ارسال