وام یک‌میلیاردی مسکن جوانان فقط 65 میلیون ارزش دارد!

پنجره‌ایرانیان؛ محاسبات انجام‌شده توسط رسانه‌ها نشان می‌دهد وام یک‌میلیاردی جدید مسکن که با سپرده‌گذاری 15 ساله در تهران پرداخت می‌شود، بر اساس نرخ تورم میانگین سالانه ایران – که حدود 20 درصد در نظر گرفته می‌شود – در زمان دریافت این وام حدود 65 میلیون تومان می‌ارزد.
  • شنبه 20 شهریور 1400 ساعت 14:50

به گزارش کاماپرس، وام یک‌میلیاردی مسکن جوانان در تهران درصورتی‌که از امروز شروع به واریز مبلغ موردنیاز کنید 15 سال دیگر پرداخت می‌شود. این وام 5 سال دیگر هم قابل پرداخت است اما مبلغ آن دیگر یک میلیارد تومان نیست بلکه 400 میلیون تومان است.

 

79 میلیون طی 5 سال بدهید 400 میلیون وام بگیرید

طبق محاسبات اکو ایران که در شبکه اجتماعی این وب‌سایت به‌صورت تصویری و با روایت محمد جندقی خبرنگار شناخته‌شده اقتصادی منتشر شده است؛ در تهران درصورتی‌که بخواهید وام را تا سقف 400 میلیون تومان دریافت کنید باید طی 60 ماه – 5 سال – مبلغ 1 میلیون و 312 هزار تومان به حساب جوانان بانک مسکن خود واریز کنید. مبلغی که شما طی این 60 ماه واریز می‌کنید حدود 79 میلیون تومان خواهد بود.

برای دریافت وام یک میلیارد تومانی مسکن همان‌طور که پیش‌تر گفته شد باید 15 سال صبر کنید. طی این 15 سال اگر روش پرداخت ماهانه را انتخاب کنید باید در 5 سال اول ماهانه 288 هزار تومان واریز داشته باشید در 5 سال دوم 432 هزار تومان و در 5 سال سوم ماهانه 576 هزار تومان. درمجموع بعد از 15 سال حدود 81 میلیون تومان واریزی شما خواهد بود و یک میلیارد تومان دریافت می‌کنید که ارزش آن طبق اعلام اکو ایران و بر اساس میانگین تورم سالانه کشور حدود 65 میلیون تومان است.

 

33 میلیون و 300 هزار تومان یکجا بدهید 15 سال بعد 1 میلیارد وام بگیرید!

روش دیگر دریافت این وام بعد از 15 سال این است که همین امروز 33 میلیون و 300 هزار تومان یکجا به حساب بانک واریز کنید و بعد از 15 سال یک میلیارد تومان وام بگیرید. روزنامه هفت صبح ارزش این وام را بعد از 15 سال دیگر حتی کمتر 65 میلیون تومانی که اکو ایران محاسبه کرده، برآورد کرده است.

 

با وام یک‌میلیاردی 15 سال بعد یک متر خانه می‌توان خرید!

هفت صبح دراین‌باره نوشته است؛ اگر از همین امروز سپرده‌گذاری را آغاز کنید، وام یک‌میلیاردی 15 سال بعد پرداخت خواهد شد. اگر تورم در این 15 سال روی رقم میانگین 26 درصد باشد، احتمالا یک میلیارد تومان 15 سال آینده به‌اندازه 32 میلیون تومان الان ارزش خواهد داشت که معادل یک مترمربع واحد مسکونی در تهران است. 26 درصد، میانگین نرخ تورم در 15 سال گذشته است.

 

قسط‌های 8 میلیون و 973 هزارتومانی

هفت صبح در ادامه با مقایسه قیمت مسکن در حال حاضر در تهران و رقم این وام نوشته است؛ الان یک میلیارد تومان شاید برای خرید خانه در تهران کافی نباشد و با چنین بودجه‌ای مجبور باشید به خانه‌های نقلی جنوب شهر و مناطق ارزان‌قیمت بسنده کنید، ولی در دیگر شهرها شرایط متفاوت است و وام 850 میلیونی در شهرهای بزرگ و 700 میلیونی در شهرهای کوچک قدرت بالایی دارد. بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، میانگین قیمت مسکن در تهران حدود متری 30 میلیون تومان است و این یعنی با یک میلیارد تومان می‌شود 33 متر خانه خرید. البته در برخی مناطق قیمت مسکن پایین‌تر است و با بودجه یک‌میلیاردی می‌توان خانه خرید.

روزنامه هفت صبح اشاره کنایه‌آمیزی هم به اقساط وام یک‌میلیاردی داشته و نوشته است؛ وام مسکن جوانان با سود 9 درصدی و بازپرداخت 20 ساله پرداخت می‌شود. این یعنی 15 سال بعد که وام یک‌میلیاردی را گرفتید، باید ماهی هشت میلیون و 973 هزار تومان قسط بدهید و این اقساط تا 20 سال ادامه خواهد داشت. در این مدت خانه‌ای که خریده‌اید در رهن بانک باقی می‌ماند و احتمالا اگر از همین حالا شروع کنید،35 سال بعد مالک واقعی خواهید شد.


ثبت نظر

ارسال