پرچم‌داران انرژی تجدیدپذیر در جهان

پنجره‌ایرانیان؛ طبق بررسی جدید، نروژ بالاترین سهم را در استفاده از انرژی تجدیدپذیر در میان کشورهای جهان دارد.
  • چهارشنبه 13 مرداد 1400 ساعت 10:41

به گزارش ایسنا، بررسی پلتفرم مقایسه تعرفه انرژی "یوتیلیتی بیدر" ۲۰ کشور برتر در زمینه انرژی پاک را و همچنین کشورهایی که بیشترین اتکا را به سوخت‌های فسیلی دارند، رتبه‌بندی کرده است.

سوخت‌های فسیلی موردبررسی شامل زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی بودند درحالی‌که منابع تجدیدپذیر شامل سوخت‌های زیستی و زباله، باد، خورشیدی و آبی بودند. آمار بررسی‌شده از اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) استخراج شده است. یافته‌های این بررسی نشان داد ۵۶ درصد انرژی موردنیاز نروژ از منابع تجدیدپذیر تامین می‌شود. پس از نروژ، کشورهای برزیل و نیوزیلند در رتبه دوم و سوم قرار می‌گیرند.

 

نقطه اشتراک نروژ، برزیل و نیوزیلند چیست؟

این سه کشور پرچم‌داران جهان در مصرف انرژی تجدیدپذیر هستند.

نروژ بیش از هر کشور دیگری در جهان از برقی آبی استفاده کرده و ۴۵ درصد از انرژی موردنیازش را از این منبع تامین می‌کند. این کشور حوزه اسکاندیناوی برای دره‌های عمیق و رودخانه‌های زیادی که دارد و همچنین بارندگی فراوان به دلیل تغییرات اقلیمی، شناخته‌شده که به معنای وفور برق‌آبی است.

برزیل که دومین رتبه برتر تامین انرژی از منابع تجدیدپذیر در جهان را دارد، پرچم‌دار استفاده از انرژی سوخت زیستی و زباله است. این منابع ۳۲ درصد از کل تامین انرژی این کشور را تشکیل می‌دهند.

برزیل دومین تولیدکننده بزرگ سوخت اتانول و پیشروی صنعتی است و اتانول مشتق شده از نیشکر موفق‌ترین سوخت جایگزین تاکنون شناخته‌شده است.

منابع انرژی تجدیدپذیر در ۴۲ درصد از تامین انرژی نیوزیلند سهم دارند. این کشور پرچم‌دار استفاده از انرژی بادی و خورشیدی است که ۲۵ درصد از انرژی موردنیاز نیوزیلند را تامین می‌کنند.

موقعیت جغرافیایی نیوزیلند که در مسیر بادهای شدید و مداوم قرار دارد، اجازه داده است این کشور بهترین استفاده را از انرژی بادی ببرد. همچنین روزهای آفتابی فراوان به نیوزیلند امکان داده که از انرژی خورشیدی هم بهره‌مند شود.

 

کدام کشورها بیشترین اتکا را به سوخت‌های فسیلی دارند؟

سنگاپور با ۹۸ درصد وابستگی به سوخت‌های فسیلی، از این نظر در میان کشورهای جهان در صدر فهرست قرار گرفته است. این کشور بالاترین میزان استفاده از نفت نسبت به کل تامین انرژی را دارد و سوخت‌های فسیلی ۷۳ درصد از کل انرژی موردنیازش را تامین می‌کنند. این کشور به دلیل این‌که موقعیت تجاری ایده آلی دارد و همچنین برخورداری از یک فضای امن، خانه شرکت‌های نفتی بزرگی مانند اکسون موبیل است. پس از سنگاپور استرالیا با ۹۳ درصد و سپس آفریقای جنوبی با ۹۱ درصد سهم قرار گرفته‌اند.

لوکزامبورگ و هلند با وابستگی ۹۰ درصدی به سوخت‌های فسیلی، در رتبه چهارم و پنجم قرار می‌گیرند.

بر اساس گزارش یورو نیوز، هلند بالاترین میزان مصرف گاز طبیعی را در مقایسه با هر کشور دیگری در این فهرست دارد و ۵۰ درصد از این گاز از میدان گازی گرونینگن تامین می‌شود که بزرگ‌ترین میدان گازی اروپاست. بااین‌حال دولت هلند متعهد شده است تولید گاز از میدان گرونینگن را تا سال ۲۰۲۲ متوقف کند.


ثبت نظر

ارسال