سود ساخت مسکن به نام انبوه‌سازان به کام شهرداری‌ها و نظام‌مهندسی

پنجره‌ایرانیان؛ مسکن به‌خصوص وضعیت ساخت‌وساز این روزها در تهران و سراسر کشور حال‌وروز خوبی ندارد. از یکسو افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز که به دلیل رشد قیمت نهاده‌های تولید مسکن به سازندگان تحمیل شده و از سوی دیگر سازمان‌های مرتبط با بخش مسکن مثل شهرداری‌ها، سازمان‌های نظام‌مهندسی، امور مالیاتی و شرکت‌های آب و برق هزینه‌های خود را در حد رشد نرخ تورم به‌قدری تغییر داده‌اند که ناخودآگاه قیمت تمام‌شده ساخت افزایش یافته است.
  • چهارشنبه 5 خرداد 1400 ساعت 11:17

به گزارش صما، برخی سنگ‌اندازی‌ها پیش روی تولیدکنندگان مسکن باعث شده تا انبوه‌سازان حرفه‌ای نیز این روزها چندان رغبتی برای ساخت‌وساز از خود نشان ندهند. این بی‌میلی سازندگان مسکن که سال‌هاست ادامه دارد در کنار برخی عوامل اقتصادی درنهایت منجر به این شده است که این روزها با یک انباشت تقاضا مواجه شویم.

اما متقاضیان خرید مسکن بر این باور هستند که حتی در بدترین شرایط هم سازنده‌های مسکن سودهای سرشاری می‌برند. در مقابل سازنده‌ها این موضوع را رد کرده و معتقد هستند که این سود درنهایت به ۳۰ درصد هم نمی‌رسد و این شهرداری‌ها و سازمان‌های نظام‌مهندسی هستند که از بابت ساخت‌وساز سود می‌کنند.

سعید آسویار عضو هیئت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران در پاسخ به این پرسش که این روزها حال‌وروز ساخت‌وساز در چه شرایطی است، گفت: وضعیت ساخت‌وساز در تهران چندان رضایت‌بخش نیست و برخی انبوه‌سازان به همین دلیل به دنبال شغل جدید می‌گردند.

 

رشد دو برابری هزینه‌های ساخت‌وساز

وی با بیان اینکه هزینه‌های ساخت‌وساز در سال جاری نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش یافته است، تصریح کرد: اگر بخواهیم به‌صورت جزئی به این موضوع ورود کنیم باید اذعان کرد که وقتی دستمزدها از ابتدای سال ۵۰ درصد و قیمت مصالح ساختمانی دو برابر می‌شود، قیمت تمام‌شده ساخت نسبت به سال گذشته بیشتر شده و سنگ‌اندازی‌ها برای ساخت‌وساز تمایل برای تولید مسکن را از سازندگان می‌گیرد.

آسویار در پاسخ به این پرسش که میزان تاثیرگذاری دستمزدها یا سایر نهاده‌های تولید مسکن مثل مصالح ساختمانی بر قیمت تمام‌شده مسکن چه میزان است، اظهار داشت: رشد ۵۰ درصدی دستمزدها تا ۳۵ درصد و قیمت مصالح ساختمانی و نهاده‌های تولید مسکن تا ۶۵ درصد می‌تواند بر قیمت تمام‌شده ساخت تاثیر بگذارد.

عضو هیئت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران در پاسخ به این پرسش که از سال‌های گذشته گفته شده است که سازندگان مسکن در بدترین شرایط هم سودهای خوبی از بابت ساخت و فروش مسکن می‌برند تاکید کرد: در هیچ مقطع تاریخی سازنده‌های مسکن سودهای ۱۰۰ درصدی را نصیب خود نکرده‌اند و شاید این عدد در حد ۳۰ درصد تا حدودی قابل‌پذیرش باشد؛ اما آنچه مشخص است این است که اگر سودی هم برای سازنده‌ها حاصل می‌شود به خاطر تورم تحمیل شده بر اقتصاد کشور است.

 

بخش مسکن موتور محرکه اقتصادی کشور است

آسویار با بیان اینکه یک محاسبه ساده نشان می‌دهد که اگر برای ساخت مسکن، زمینی را به یک قیمت مشخص خریداری کرده‌اید بعد از فروش واحدهای مسکونی ساخته‌شده نمی‌توانید با همان قیمت قبلی آن زمین را خریداری کنید گفت: شاید بر روی کاغذ بتوان گفت که سازنده‌ها سود می‌کنند اما به‌واقع این شهرداری‌ها و سازمان‌های نظام‌مهندسی هستند که از بابت هر ساخت‌وسازی سود می‌کنند و کمترین سود نصیب سازنده‌ها می‌شود.

آسویار در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد وضعیت ساخت‌وساز و عقب ماندن عرضه از تقاضا که سال‌هاست بخش مسکن از آن رنج می‌برد، قیمت مسکن را دستخوش تغییرات کند؟ اظهار داشت: به اعتقاد بنده اگر دولت‌مردان سخنرانی‌های خود و دادن آمارهای غلط را کنار بگذارند بخش مسکن به‌خوبی راه خود را ادامه خواهد داد اما با این روند باید گفت بخش مسکن روزبه‌روز ذلیل‌تر می‌شود.

عضو هیئت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران با بیان اینکه بخش مسکن موتور محرکه اقتصادی کشور است و با رونق خود هم به اقتصاد کشور و هم حتی به کارگران افغانستانی کمک خواهد کرد گفت: این روزها که بازار مسکن چه در بخش تقاضا و چه در بخش عرضه دچار مشکل شده است بانک‌ها باید همانند سایر کشورها تا ۸۰ درصد هزینه ساخت و خرید مسکن را تسهیلات اعطا کنند.

وی ادامه داد: به اعتقاد بنده پیش‌بینی قیمت مسکن این روزها بسیار سخت است اما آنچه از شواهد بازار مشخص است و کمبود عرضه نسبت به تقاضا به‌خوبی خود را نمایان ساخته است قیمت مسکن در سال جاری نه‌تنها کاهش نمی‌یابد بلکه رشد تا ۱۵ درصدی را هم تجربه خواهد کرد.


ثبت نظر

ارسال