راه فرار محتکران مسکن از مالیات خانه‌های خالی بسته می‌شود

پنجره‌ایرانیان؛ انتظار افکار عمومی این است که برای کمک به ایجاد آرامش در بازار مسکن، تمهیداتی به‌منظور ورود خانه‌های خالی به بازار مصرف در نظر گرفته شود، بلکه نرخ اجاره و فروش مقداری پایین بیاید؛ در این خصوص دولتی‌ها و مجلسی‌ها می‌گویند که با استفاده از تقاطع اطلاعاتی، راه‌های فرار از مالیات خانه‌های خالی را مسدود می‌کنند.
  • شنبه 31 خرداد 1399 ساعت 10:40

به گزارش ایسنا، دریافت مالیات خانه‌های خالی طبق وعده وزیر راه و شهرسازی قرار است از تابستان امسال اجرایی شود. بر اساس قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۴ قرار بوده اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سال ۱۳۹۵ اجرا شود، بنابراین هر واحدی که از سال ۱۳۹۵ خالی از سکنه بوده در سال اول معاف از مالیات است و از سال دوم به بعد مشمول مالیات می‌شوند.

سامانه املاک و اسکان در بهمن‌ماه ۱۳۹۸ برای شناسایی واحدهای خالی از سکنه توسط وزارت راه و شهرسازی رونمایی شد و هم‌اکنون در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دارد.

 

در سال دوم معادل ۵۰ درصد ارزش اجاره، مالیات گرفته می‌شود

محمود علیزاده، معاون فنی و مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفته است: در سال دوم ۵۰ درصد، سال سوم ۱۰۰ درصد و از سال چهارم به بعد، ۱۵۰ درصد ارزش اجاری ملک به‌عنوان مالیات از خانه‌های خالی دریافت می‌شود.

 

خلأهای قانونی مسدود می‌شود

یکی از نگرانی‌هایی که اخیراً در خصوص فرار از پرداخت مالیات واحدهای خالی از سکنه ایجاد شده، انعقاد قراردادهای صوری است که طبق صحبت نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی، راه‌های فرار برای این گروه از مالکان بسته خواهد شد.

ولی اسماعیلی نماینده مجلس یازدهم با اشاره به ابراز نگرانی کارشناسان درباره شکل‌گیری قراردادهای صوری اجاره می‌گوید: خوشبختانه مجلس یازدهم به‌صورت کارشناسی تمام خلاءهای قانون مالیات بر خانه‌های خالی را شناسایی و برای رفع آن برنامه‌ریزی کرده است، ازاین‌رو به‌طورقطع در زمان تدوین و تصویب قانون مربوطه تمام این موارد مدنظر قرار خواهد گرفت.

 

هر مشاور املاک، سقف تعداد قرارداد دارد

در خصوص نگرانی از انعقاد قراردادهای صوری نیز اتحادیه املاک سقف تعداد قرارداد در سامانه املاک و مستغلات برای مشاوران تعیین کرده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به این موضوع بیان می‌کند: اتحادیه مشاوران املاک با اداره آگاهی هماهنگ شده تا با مشاوران املاکی که در بازار مسکن اخلال ایجاد می‌کنند، مقابله کند.

خسروی تصریح کرد: برای هر دفتر مشاور املاک مشخص است که چه تعداد قرارداد می‌تواند منعقد کند؛ اگر زیاد نوشته باشد، او را به اداره آگاهی معرفی می‌کنیم؛ کما اینکه تاکنون اسامی تعدادی از مشاوران املاک را به پلیس آگاهی ارائه کرده‌ایم.

 

استفاده از تقاطع اطلاعاتی برای شناسایی خانه‌های خالی

یکی دیگر از ترفندهایی که ممکن است مالکان برای وانمود کردن اینکه خانه دارای سکنه است به کار بگیرند روشن کردن چراغ‌ها برای کار کردن کنتور است. در این زمینه پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، پیش‌ازاین به ایسنا گفته بود: برای شناسایی خانه‌های خالی از یک تقاطع اطلاعاتی بین دستگاه‌های مختلف استفاده می‌کنیم.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن در توضیح این برنامه گفت: ما از دیتاهای دستگاه‌های مختلف بهره می‌گیریم و یک خروجی به دست می‌آوریم. به‌طور مثال متوجه می‌شویم که فردی دارای دو پلاک ثبتی است اما مطمئن نیستیم. به همین دلیل به فرد پیامک می‌دهیم آیا قبول داری این دو پلاک به نام شما است یا خیر؟ در هر دو صورت باید به سامانه مراجعه و اطلاعات خود را تصحیح کند.

اصلانی افزود: اگر فرد قبول دارد که دارای دو واحد مسکونی است یکی را به‌عنوان محل استقرار خودش در نظر می‌گیریم و برای دومی، بازهم اطلاعات می‌خواهیم لذا پیامک دوم را می‌فرستیم. ممکن است فرد بگوید که این واحد دارای مستاجر است بنابراین از او می‌خواهیم اطلاعات مستاجر را بدهد. این رفت‌وبرگشت‌های اطلاعاتی انجام و مشخص می‌شود این خانه خالی است یا خیر، لذا مکانیسم‌های تشخیصی برای راستی‌آزمایی داریم.

 


ثبت نظر

ارسال