حمایت از سازندگان ساختمان پایدار با اعطای یارانه انرژی

پنجره‌ایرانیان؛ رئیس کمیسیون انرژی شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی گفت: توجه نهادهای متولی شامل شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام‌مهندسی به بحث ساختمان پایدار در حد شعار است.
  • شنبه 14 دی 1398 ساعت 11:5

رئیس کمیسیون انرژی شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی کشور با انتقاد از اینکه توجه نهادهای متولی شامل شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام‌مهندسی به بحث ساختمان پایدار و بهینه‌سازی مصرف انرژی در حد شعار است، گفت: هم‌اکنون ساختمان پایدار و سبز به شعار خوبی برای همه نهادها و مسئولان تبدیل شده است.

احمدرضا طاهری اصل در گفت‌وگو با صما با بیان این مطلب افزود: همه بخش‌های مذکور این شعار را سر می‌دهند و به‌خوبی درباره آن تبلیغ می‌کنند، اما در وهله عمل در آنجایی که باید قوانین را صادر و یا اصول را رعایت کنند، عقب می‌کشند.

وی در ادامه عنوان کرد: به‌طور مثال در مبحث 19 که به‌عنوان یکی از الزامات قانونی در بخش عایق‌کاری ساختمان مطرح‌شده، هنوز به‌طور کامل رعایت نشده است. این در حالی است که در کشوری مثل چین در مقطعی فعالیت ساخت‌وساز را به‌طور کامل متوقف و منحل کردند و اعلام شد تا زمانی که عایق‌کاری ساختمان‌ها انجام و در آن‌ها از پنجره‌های دوجداره استفاده نشود، مجوز ادامه ساخت را نمی‌دهند.

طاهری اصل با طرح یک پرسشی در این زمینه ادامه داد: چرا ما نمی‌توانیم چنین اقدامی را انجام دهیم و قانونی را وضع کنیم که بر اساس آن اگر درصد مشخصی از الزامات ساختمان پایدار و سبز رعایت شود؛ مجوز ادامه ساخت‌وساز صادر شود؟

وی در ادامه عنوان کرد: بنابراین در شرایط فعلی ساختمان پایدار و سبز و بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور در حد شعاری است که مسئولان در سخنرانی‌های خود از آن‌ها حرف می‌زنند، اما در عمل خروجی خاصی را مشاهده نکرده‌ایم.

 

ضرورت افزایش هزینه حامل‌های انرژی در ساختمان‌های پرمصرف

این کارشناس انرژی همچنین با انتقاد از صدور پایان کار بدون توجه به رعایت مبحث بهینه‌سازی مصرف انرژی، گفت: تبصره ماده 18 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی اشاره به این موضوع کرده است که اگر ساختمانی الزامات ساختمان سبز را رعایت نکند، جریمه می‌شود و هزینه حامل‌های انرژی آن تا 100 درصد افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: بااین‌حال این اتفاق نیفتاد و به بیان ساده یارانه‌ای برای ساختمان‌هایی تخصیص داده نشد که به‌صورت پایدار و بهینه ازنظر مصرف انرژی ساخته شدند و از آن‌طرف برای ساختمان‌هایی که در آن‌ها بهینه‌سازی انرژی انجام نشده بود، قیمت حامل‌های انرژی را افزایش ندادند.

رئیس کمیسیون انرژی شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی پیشنهاد کرد: بهتر است که در ساختمان‌های پرمصرف هزینه حامل‌های انرژی را بالا ببرند و یارانه آن را در جهت رشد صنعت ساختمان به کار بگیرند. چراکه نبود یارانه باعث می‌شود که سازندگان به سمت بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها نروند.

 

طراحان باید نقشه‌های بدون دیتیل اجرایی عایق را عودت بدهند

به گفته وی تا وقتی‌که انرژی در کشور ما ارزان باشد و قیمت آن پایین باشد و هیچ سبد حمایتی به‌عنوان یارانه به سازنده‌ای ارائه نشود که می‌خواهد ساختمان بهینه ازنظر مصرف انرژی بسازد؛ طبیعی است که هیچ سازنده‌ای تمایل نخواهد داشت هزینه‌های جاری ساخت‌وساز خود را بالا ببرد.

طاهری اصل تاکید کرد: باید با اعطای یارانه‌های مستقیم و غیرمستقیم به سازنده‌ای که می‌خواهد ساخت‌وساز بهینه انجام دهد، در این بخش فرهنگ‌سازی و از سازندگان حمایت کنیم. از طرف دیگر باید طراحان را آموزش دهیم تا اگر نقشه‌ای بدون دیتیل اجرایی عایق و دیتیل اجرایی ساختمان سبز بود، آن نقشه را عودت بدهند.

وی ادامه داد: اگر چنین روندی در سازمان‌های نظام‌مهندسی و شهرداری اجرایی شود، به‌تدریج می‌تواند به شکل یک فرهنگ عمومی دربیاید.

طاهری اصل همچنین با انتقاد از اعطای یارانه معیشتی در پی گران شدن نرخ سوخت گفت: اقدام اخیر در خصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی و سپس پرداخت آن در قالب یارانه معیشتی به مردم، یک اشتباه بسیار بزرگ است.


ثبت نظر

ارسال