تولید ساختمان پایدار، در نهضت ملی مسکن اولویت باشد

پنجره‌ایرانیان؛ معاون وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت استفاده از تکنولوژی‌های نوین و رعایت الزامات صنعتی سازی در نهضت ملی مسکن تاکید کرد و گفت: در طرح جهش تولید مسکن ضروری است با هدف بهینه‌سازی مصرف انرژی و تولید ساختمان پایدار، اقدام و برنامه‌ریزی‌های لازم تعریف و اجرایی شود.
  • دوشنبه 22 آذر 1400 ساعت 11:18

محمد شکرچی زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی با اعلام مطب فوق، در آیین افتتاحیه پنجمین همایش و نمایشگاه ساختمان پایدار و سومین همایش و نمایشگاه نما و طراحی داخلی، گفت: در بحث پایداری ساختمان مولفه‌های متعددی وجود دارد و موضوع مصرف انرژی بسیار مهم و چالش اصلی است.

وی با اشاره به اینکه آمارهای قابل تامل و نگران‌کننده‌ای در حوزه مصرف انرژی در کشور وجود دارد، توضیح داد: درحالی‌که یک درصد جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهیم، اما متاسفانه یک‌ششم یارانه انرژی دنیا یعنی چیزی معادل ۱۷ درصد این یارانه در ایران پرداخت می‌شود.

شکرچی زاده ادامه داد: اگر همین مسیر نگران‌کننده مصرف انرژی را ادامه دهیم پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۲۰ با کمبود روزانه حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز مواجه باشیم. چنین کمبودی در حالی رخ خواهد داد که کشورمان پنجمین کشور تولیدکننده گاز در دنیا محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۴۰ درصد مصرف انرژی کشور در بخش ساختمان است، افزود: این آمار غم‌انگیز در حالی است که متاسفانه هیچ‌گونه ارزش‌افزوده‌ای هم ایجاد نمی‌شود. در حقیقت بخش مهمی از انرژی در بخش حمل‌ونقل، ساختمان و صنایع با راندمان کم‌مصرف می‌شود.

وی با اشاره به طرح جهش تولید مسکن گفت: در طرح جهش تولید مسکن مرکز تحقیقات راه و شهرسازی تاکیدات ویژه‌ای در بحث صنعتی سازی و استفاده از فناوری‌های جدید دارد که خدمت وزیر محترم راه و شهرسازی نیز ارائه شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه صنعتی سازی می‌تواند کمک مهمی در بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی کند، توضیح داد: همچنین در موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی ضروری است تا یکسری راهکارها به‌منظور افزایش انگیزه برای بخش خصوصی اجرایی شود. چراکه بنا به دلایلی قیمت انرژی روزبه‌روز ارزان‌تر می‌شود و این مسئله انگیزه‌های لازم برای کاهش مصرف انرژی در کشور را کاهش داده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی ادامه داد: در این خصوص برنامه‌ریزی‌ها و راهکارهای متعددی در نظر گرفته شود تا بتوانیم بخش دولتی را در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی پیشران کرد. یکی از این راهکارها این است که برای مصرف انرژی‌بخش دولتی یک سقفی تعیین شود و چنانچه مصرف انرژی بیشتر از حد تعیین‌شده شود، قیمت واقعی از بخش دولتی دریافت شود و از طرفی اگر کمتر از سقف تعیین‌شده انرژی مصرف شود مشوق‌هایی درنظر گرفته شود. این روند می‌تواند به کاهش مصرف انرژی منجر شود.

شکرچی زاده با تاکید بر اینکه مرکز تحقیقات راه و شهرسازی مرجع تدوین ضوابط و آیین‌نامه‌ها و مقررات است، خاطرنشان کرد: ویرایش جدید مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان تفاوت معنی‌داری نسبت به ویرایش قبلی دارد. در این ویرایش از فناوری‌های نوین برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان و نیز مشاوره‌های بین‌المللی برای شرایط مختلف آب و هوایی و نیاز کشور استفاده شده است و به نظر می‌رسد با توجه به واقعیت‌های موجود یک ویرایش پیشگام محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه مصرف انرژی در کشور آماری نگران‌کننده دارد، توضیح داد: با توجه به اینکه هنوز آمار دقیق و جامعی از میزان مصرف انرژی در ساختمان‌های کشور نداریم این سامانه می‌تواند مصرف دقیق انرژی در ساختمان‌ها و همچنین شناسایی ساختمان‌های پرمصرف را نشان دهد. البته در این موضوع نیاز به حمایت‌های بیشتر است.

این مقام مسئول ادامه داد: نیاز داریم تا اطلاعات جامعی از میزان مصرف انرژی در نقاط جغرافیایی مختلف کشور و ساختمان‌ها داشته باشیم تا طبق آن سیاست‌گذاری‌های لازم انجام شود.

وی با اشاره به اقدامات اخیر مرکز تحقیقات راه و شهرسازی در بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی، گفت: دوره‌های مدرسین انرژی در مرکز انجام شده است و تاکید می‌کنم موضوع آموزش و فراهم کردن اجرایی شدن مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و آشناتر شدن مهندسان با این موارد می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

شکرچی زاده با اشاره به موفقیت‌های به وجود آمده در خصوص رعایت دستورالعمل‌های بحث زلزله در ساخت‌وسازهای کشور، توضیح داد: باید برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها به‌گونه‌ای باشد تا رعایت مباحث بهینه‌سازی مصرف انرژی هم مانند بحث زلزله جدی تلقی و رعایت شود.

لازم به ذکر است، پنجمین همایش و نمایشگاه ساختمان پایدار و سومین همایش و نمایشگاه نما و طراحی داخلی امروز ۲۱ آذرماه در مصلا تهران افتتاح و تا ۲۳ آذر ۱۴۰۰، از ساعت ۱۰ الی ۱۷ در مصلا امام خمینی ره، شبستان اصلی ادامه دارد.


ثبت نظر

ارسال