انتظار شهریور کم‌رمق در بازار مسکن+ نرخ‌ها

پنجره ایرانیان؛ تمدید قراردادها، تعدیل قیمت فروش، کاهش معاملات، مهاجرت به شهرهای اطراف، ورود املاک نوساز به بخش اجاره و نگرانی موجران از خالی ماندن خانه در آخرین ماه از فصل جابه‌جایی، منجر به مهار انتظارات تورمی در بازار اجاره شده است.
  • شنبه 2 شهریور 1398 ساعت 9:53

به گزارش ایسنا، شش عامل تقویت‌کننده بازار اجاره، افق افزایشی این بازار در آخرین ماه از فصل جابه‌جایی را دور از ذهن کرده است. در شرایطی که معمولا با ورود به شهریورماه نگرانی‌ها از احتمال رشد اجاره‌بها تشدید می‌شود، کاهش معاملات و ثبات قیمت در فایل‌های خریدوفروش و هم‌چنین تمدید قراردادهای اجاره که طی دو ماه اخیر ویژگی غالب بازار را شکل داده این ذهنیت که امسال شهریور ملتهبی را در بخش اجاره شاهد خواهیم بود کمرنگ کرده است.

از سوی دیگر شهریورماه آخرین فرصت موجران برای یافتن مستاجر محسوب می‌شود و انتظار می‌رود مالکان برای آن‌که گرفتار پاییز راکد نشوند از نرخ‌های پیشنهادی کوتاه بیایند. ورود املاک کلیدنخورده‌ای که از فروش بازماندند به بازار، عامل  دیگری است که به تعدیل نرخ‌ها در این بخش کمک می‌کند.

مظنه اجاره‌بها در تهران بر اساس نرخ‌های پیشنهادی در ۳۱ مرداد ۹۸

محله

متراژ

سن بنا

ودیعه (تومان)

اجاره ماهیانه (تومان)

جنت‌آباد

۹۰ متر

۲ سال

۲۰۰ میلیون

۲ میلیون

نارمک

۷۰ متر

۱۸ سال

۱۳۰ میلیون

-

افسریه

۷۲ متر

۷ سال

۸۵ میلیون

-

بریانک

۶۵ متر

نوساز

۱۲۰ میلیون

-

پیروزی

۵۰ متر

۳ سال

۸۰ میلیون

۷۰۰ هزار

آذری

۶۵ متر

۱۰ سال

۳۰ میلیون

۱.۲ میلیون

سعادت‌آباد

۱۱۰ متر

۷ سال

۱۰۰ میلیون

۳.۶ میلیون

تهرانسر

۸۵ متر

۴ سال

۱۸۰ میلیون

-

 

اطلاعات دریافتی از واسطه‌های ملکی شهر تهران حاکی از آن است که در مردادماه نیز حجم قراردادهای اجاره نسبت به خردادماه افزایش نیافته و از حدود ۱۵ هزار فقره در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران فراتر نخواهد رفت.  در ۱۵ روز ابتدای مردادماه ۷۷۵۸ قرارداد اجاره در شهر تهران منعقد شده که کاهش ۲۲ درصدی را نسبت به نیمه اول مردادماه سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد. برداشت سطحی از افت قراردادهای اجاره این است که اجاره‌نشین‌ها اقدام به خرید کرده‌اند؛ اما کارشناسان می‌گویند مهم‌ترین دلیلی که به آرامش بازار اجاره در پایتخت کمک کرده، مهاجرت از تهران و تمایل به تمدید قراردادها بوده است.

به دنبال نوسان بازار مسکن در دو سال اخیر و بر اساس مشاهدات میدانی جمعیت در بعضی شهرهای اطراف تهران افزایش محسوسی یافته است.

تعدیل بازار اجاره در مردادماه

هم‌چنین کارنامه بازار مسکن در تیرماه نشان‌دهنده افت قیمت مسکن در مناطق میانی بود. رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفته که در پی کاهش  قیمت در بخش خریدوفروش، نرخ اجاره‌بها نیز ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.

مصطفی‌قلی خسروی در بیان جزئیات تعدیل قیمت‌ها در بازار اجاره بیان کرده  است: نرخ اجاره در منطقه ۲ تهران با ۳ تا ۵ میلیون تومان، در منطقه ۴ تهران ۱۵ تا ۲۰ درصد، در منطقه ۱۰ تهران حدود ۱۰ درصد و در منطقه هشت ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش مواجه شده است.

آمار رسمی مرکز آمار میانگین افزایش نرخ اجاره در تهران در بهار امسال نسبت به بهار سال قبل را ۳۵ درصد نشان می‌دهد. بااین‌وجود مشاوران املاک می‌گویند که قیمت اجاره در فایل‌ها ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است. این رقم  البته حدود نصف نرخ رشد قیمت مسکن محسوب می‌شود اما معمولا در کوتاه‌مدت، متغیر تورم عمومی تاثیر بیشتری نسبت به قیمت مسکن بر بازار اجاره دارد و قیمت‌ها در این بخش به‌مرورزمان با افزایش قیمت خریدوفروش در حالت تعادل قرار می‌گیرد، لذا جهش ناگهانی نرخ اجاره در شهریورماه بعید خواهد بود.

عدم تناسب عرضه و تقاضا در بازار اجاره

آپارتمان‌های نوساز و کلید نخورده به‌وفور در شمال تهران وجود دارد اما در مناطق جنوبی و محله‌های پر تقاضا، کمبود فایل‌ها محسوس است. بااین‌حال در شمال پایتخت، تعداد قابل‌توجهی آپارتمان خالی برای اجاره عرضه شده است اما عمدتاً لوکس و بالای ۱۵۰ متر هستند که با بودجه خانوارهای متوسط همخوانی ندارد. بر این اساس در ماه‌های اخیر شاهد نوعی کوچ از شمال شهر به مناطق جنوبی و از جنوب شهر به حاشیه‌ها بوده‌ایم.

 


ثبت نظر

ارسال