راهکارهای جذب سرمایه‌ برای توسعه نیروگاه‌های برق بادی

پنجره‌ایرانیان؛ رئیس هیات‌ مدیره انجمن مدیریت مصرف انرژی ایران با اشاره به راهکارهای توسعه استفاده از انرژی‌های بادی در کشور گفت: تثبیت سیاست‌ها، قیمت‌های خرید تضمینی و ارائه ضمانت‌نامه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاران می‌تواند در توسعه انرژی‌های بادی بسیار مؤثر واقع شود.
  • یکشنبه 5 شهریور 1396 ساعت 13:45

سعید مهذب ترابی در گفت‌وگو با «صما» با اشاره به اینکه ایران به لحاظ پتانسیل استفاده از انرژی بادی از کشورهای با قابلیت مناسب است، عنوان کرد: در راستای توسعه انرژی‌های بادی، یکی از راهبردهای وزارت نیرو، توسعه نیروگاه‌های برق بادی با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

وی درعین‌حال با اشاره به مطالعات انجام‌شده درزمینه ظرفیت انرژی‌ بادی در کشور تصریح کرد: مطالعات انجام‌شده در این زمینه نشان می‌دهد که پتانسیل انرژی بادی در ایران در حدود ۲۶ منطقه از کشور با در نظر گرفتن بازدهی کلی ۳۳ درصد، در حدود ۶٫۵۰۰ مگاوات است.

مهذب ترابی ادامه داد: همچنین بر اساس اطلاعات اطلس بادی تهیه‌شده و اطلاعات دریافتی از ۶۰ ایستگاه و در مناطق مختلف کشور، میزان ظرفیت اسمی سایت‌ها در حدود ۶۰ هزار مگاوات است.

رئیس انجمن مدیریت مصرف انرژی ایران همچنین با اعلام اینکه بر پایه پیش‌بینی‌های صورت گرفته، میزان انرژی قابل استحصال بادی کشور ازلحاظ اقتصادی بالغ‌بر ۱۸ هزار مگاوات تخمین زده می‌شود، افزود: این رقم مؤید پتانسیل قابل‌توجه کشور درزمینه احداث نیروگاه‌های بادی و همچنین اقتصادی بودن سرمایه‌گذاری در صنعت انرژی بادی است.

وی با اشاره به جزئیات پروژه پتانسیل سنجی بادی کشور عنوان کرد: در انجام پروژه پتانسیل سنجی بادی در ایران، شرکت لامایر آلمان نیز به‌عنوان مشاور همکاری داشته و بر اساس مطالعات شرکت مذکور، پتانسیل بادی قابل استحصال در کشور در حدود ۱۰۰ هزار مگاوات برآورد شده است.

مهذب ترابی با بیان اینکه ظرفیت نصب انرژی‌های نو در کشور تا پایان سال 96 به 500 مگاوات می‌رسد، تصریح کرد: این در حالی است که طبق پیش‌بینی‌ها، از این سال به بعد نیز سالانه هزار مگاوات برق تولیدشده با استفاده از انرژی‌های نو، به ظرفیت کشور افزوده خواهد شد و سهم انرژی بادی از این ظرفیت بیشتر از ۶۰ درصد است.

وی درعین‌حال در پاسخ به اینکه کدام استان‌ها و مناطق کشور از بیشترین ظرفیت به‌کارگیری انرژی بادی برخوردارند، گفت: پتانسیل انرژی بادی در استان‌های گیلان، خراسان، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، فارس و خوزستان قابل‌توجه است.

مهذب ترابی با بیان اینکه تا پایان سال ۲۰۱۰ ظرفیت نامی تولید برق بادی در سراسر جهان حدود ۱۹۷ گیگاوات بود، اضافه کرد: امروزه توان بادی در دنیا ظرفیت تولید سالانه ۴۳۰ تراوات ساعت انرژی الکتریکی را دارد که این میزان ۲٫۵ درصد مصرف برق دنیا است.

به گفته این مسئول، طی ۵ سال گذشته، رشد متوسط سالانه در توان بادی دنیا ۲۷٫۶ درصد بوده و انتظار می‌رفت که سهم باد در تولید انرژی الکتریکی دنیا تا سال ۲۰۱۶ به ۴ درصد و تا سال ۲۰۱۸ به ۸ درصد برسد.

وی همچنین با اشاره به اقدامات سایر کشورها در حوزه انرژی بادی بیان کرد: کشورهای دانمارک با ۲۱ درصد، پرتغال با ۱۸ درصد، اسپانیا با ۱۶ درصد، ایرلند با ۱۴ درصد و آلمان با ۹ درصد ازنظر درصد تولید برق بادی از کل تولید انرژی الکتریکی در جایگاه‌های نخست قرار دارند.

مهذب ترابی در پایان خاطرنشان کرد: در کشور ایران نیز نصب پنج هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در قانون برنامه پنجم توسعه هدف‌گذاری شده است که از این میزان ۴۵۰۰ مگاوات آن برای توسعه باد در نظر گرفته شده است.


ثبت نظر

ارسال