پیش به سوی ساختمان ارزان و ضد زلزله

پنجره ایرانیان:یک محقق ایرانی موفق به ساخت سازه های کامپوزیتی شد که این کامپوزیت ها در ساخت و سازها به کار می روند و می توانند ساختمان ها را صددرصد ضد زلزله کنند.
  • چهارشنبه 12 شهریور 1393 ساعت 15:53

مهرداد داورپناه - ایده پرداز سازه های پل کامپوزیت دهانه های مفید 30،20،10 متر، دارای تحصیلات مهندسی سازه از انستیتو تکنولوژی نیوجرسی امریکا در گفتگو با مهر گفت: سازه های کامپوزیتی یک سیستم جدید ساختمانی است که از لحاظ تکنولوژی، ساخت ساختمان هایی را امکان پذیر می کند که با سیستم های موجود امکان پذیر نیستند.وی گفت: سازه های کامپوزیت، سیستمی بدون اسکلت ماژولار است که از اتصال قطعات پیش ساخته کامپوزیتی به وجود می آید و شبیه سازه های کامپوزیتی بازی های کودکان است. وی با اشاره به اینکه طرح این سیستم بر اساس تئوری سازه ای صفحات تا شده است، اذعان داشت:سازه های کامپوزیتی سیستم جدید ساختمانی است که تا کنون در دنیا عملی نشده است و برای اولین بار در دنیا در ایران عملی می شود.

این محقق شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه استفاده از سازه های کامپوزیتی در ساخت ساختمان ها می تواند مقاوتی چندین برابر قدرت ساختمان های معمولی باشند، یادآور شد: با استفاده از سازه های کامپوزیتی می توان ساختمان هایی 100 درصد ضد زلزله داشت.وی درباره کاربردهای این سازه توضیح داد و گفت: از سازه های کامپوزیتی دهانه های مفید 10،20،30 متر می توان در ساخت پل، تونل، آشیانه هواپیماها، سد، ساختمان های با تعداد نامحدود طبقات و با ارتفاع بیشتر، مگا سازه (سازه هایی بزرگتر از ابر سازه که دهانه های خیلی بزرگی دارند) با هزینه ای کم و مقاوتی بالا استفاده کرد. این سازه جایگزینی مناسب برای اسکلت های فلزی در ساخت و ساز می تواند باشد.

داورپناه با بیان اینکه استفاده از کامپوزیت ها می تواند آینده دنیا را با استفاده از تکنولوژی نشان دهد، اظهار داشت: نمونه آزمایشگاهی سازه های کامپوزیتی در سوله ای با دهانه 20 متری و ارتفاع 10 متری در دانشگاه علم و صنعت ساخته شده است.وی عنوان کرد: اکنون در حال ساخت گنبدی بر روی رودخانه زاینده رود در اصفهان و ساخت سوله ای چند منظوره برای مکانهای اداری، ماشین آلات و انبار توسط سازه های کامپوزیتی هستیم. وی با اشاره به اینکه دو ماده اصلی پتروشیمی و الیاف شیشه که در تولید کامپوزیت ها به کار می روند از منابعی در کشور محسوب می شوند که به وفور دیده می شود.

داورپناه افزود: با به کار گیری سازه های کامپوزیتی در کشور، می توان علاوه بر استفاده در سراسر کشور خصوصا در نقاط مرزی به فکر صادرات این کامپوزیت ها نیز بود، چرا که این تکنولوژی انحصارا به ایران اختصاص دارد. وی با بیان اینکه استفاده از سازه های کامپوزیتی به صرفه تر از اسکلت های فلزی در ساختمان سازی است، اظهار داشت: طراحی، ساخت و نصب پل کامپوزیت، طرحی است که در امریکا به عنوان تکنولوژی ایرانی، ملی به ثبت بین المللی رسیده است.

داورپناه خاطر نشان کرد: پل کامپوزیت با دهانه های مفید 10،20،30 متری در ایران از لحاظ بعد ملی مرکز توجه جهان قرار گرفته و می تواند یکی از بزرگترین صنایع اشتغال زا در کشور محسوب شود. این سازه های کامپوزیتی تحت عنوان یک شرکت و طرح دانش بنیان، مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته است.


ثبت نظر

ارسال