بازدید از شرکت یاران بهار گلستان و گفتگو با مدیریت این شرکت:

برندی پر آوازه در عرصه گالوانیزه

پنجره ایرانیان: مجموعه بزرگ یاران بهار گلستان در شهرک صنعتی گنبد کاوس واقع در استان گلستان، در حال تولید یکی از پرآوازه ‏ترین برندهای پروفیل گالوانیزه در کشورمان است.
  • سه شنبه 22 تیر 1395 ساعت 9:44

 این مجموعه که از سال‏ های نخست شکل‏ گیری صنعت یو.پی.وی.سی، در این عرصه مشغول فعالیت بوده‏ است، امروز علاوه بر فعالیت در زمینه در و پنجره ‏سازی، تولید پروفیل‏ های تقویتی فلزی را به‏ صورت تخصصی در سر لوحه کار خویش قرار داده است. مهندس آتا نفس رودی در فضایی به وسعت 1500 متر مربع سالن، مشغول تولید محصولات مختلف فلزی مورد استفاده در صنعت ساختمان است. یکی از این محصولات پروفیل ‏های تقویتی گالوانیزه است که در ساخت پنجره‏ های یو.پی.وی.سی مورد استفاده قرار می‏ گیرد. امروزه بسیاری از کارگاه‏ های پنجره ‏سازی اقصی نقاط کشور با سطح مقاطع گالوانیزه‏ مختلفی که در مجموعه یاران بهار گلستان تولید می‏ شود، آشنا هستند و محصولات این شرکت برای دورترین نقاط ایران ارسال می‏ شود. در سفر گروه خبری پنجره ایرانیان به استان گلستان فرصتی به‏ دست آمد تا از این تولیدکننده مطرح کشورمان بازدید به عمل آوریم و دقایقی چند با مدیریت دانش‏ محور آن، مهندس آتا نفس رودی، گپ‏ وگفت کوتاهی داشته باشیم. در ادامه گزارش خبری و تصویری این بازدید از نظر شما می‏ گذرد:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

در باره پیشینه شرکت یاران بهار گلستان توضیح دهید. این مجموعه چه مراحلی را طی کرده است تا به جایگاه فعلی خود برسد؟
شرکت یاران بهار گلستان در سال 1378 شروع به کار کرد. فعالیت ما در ابتدا اجرای پروژه‏ های ساختمانی در قالب پیمانکاری بود و پروژه‏ های بسیار خوبی را نیز اجرا کردیم که از جمله آنها می‏ توان به این موارد اشاره کرد: ساختمان‏ هایی مانند فرمانداری گنبد، کلاله، بانک، سالن ورزشی و کارهای متفرقه اداره کل هواشناسی استان و مواردی از این دست. با داغ شدن سیاست‏ های رعایت مقررات مبحث 19، وارد کار در و پنجره سازی شدیم. با توجه به خلایی که در زمینه در و پنجره ‏سازی احساس می ‏کردیم کار خود را در این حوزه از 1383 آغاز کردیم. از سال 1391 نیز روش رول فرمینگ را به مجموعه یاران بهار گلستان اضافه و در ادامه نیز تولید سقف‏ های کاذب را آغاز کردیم. هم‏ اکنون یاران بهار گلستان، این توانایی را دارد که هر نوع سازه‏ فلزی سفارش شده را طراحی و تولید کند.
در حال حاضر کارخانه یاران بهار گلستان در سالنی به وسعت 1500 مترمربع و 19 نفر پرسنل مشغول تولید محصولات خود است.

در مورد محصولات مختلف شرکت یاران بهار گلستان توضیح دهید؟
محصولات تولیدی در یاران بهار گلستان عبارتند از: مقطع مختلف پروفیل‏ های گالوانیزه تقویتی جهت استفاده در پروفیل‏ های یو.پی.وی.سی؛ پروفیل‏ های فلزی سازه‏ های LSF، و پروفیل‏ های فلزی سقف ‏های کاذب کناف و سقف ‏های کاذب پی.وی.سی.
روش کار ما در یاران بهار گلستان به‏ صورت رول فرمینگ است؛ یعنی روش شکل ‏دهی مرحله ‏ای، به این صورت که در هر مرحله از کار ما به ورق یک شکل می‏ دهیم، حالا این شکل دادن بسته به سفارش مشتری صورت‏ های متفاوتی دارد.

محصولات تولیدی یاران بهار گلستان از چه ویژگی‏ هایی برخوردار است؟
در زمینه پروفیل‏ های تقویتی برای پنجره‏ های یو.پی.وی.سی، در سال‏ های گذشته دو خلا را احساس می‏ کردیم: نخست آنکه ضرورت داشت که ما در سازه‏ های فلزی مقاومت بیشتری ایجاد کنیم، اما در عین حال در وزن یا ضخامت آن تغییری حاصل نشود. با مطالعاتی که تیم تحقیقاتی یاران بهار گلستان انجام داد، به این نتیجه رسیدیم که برای افزایش مقاومت، دو خط یا انحنای بسیار کوچکی را در قسمت جان پروفیل گالوانیزه ایجاد کنیم. همانطور که می ‏دانید هر گونه تورفتگی یا برجستگی روی سازه ‏های فلزی بر مقاومت آن سازه می‏افزاید. بنابراین با این راهکار ما موفق شدیم محصولی تولید کنیم که از میزان مقاومت بالاتری از نمونه ‏های مشابه خود برخوردار بود و این کار را برای نخستین بار در ایران، ما انجام دادیم.
خلاء دومی که وجود داشت، موضوع بسته‏ بندی بود. پیش از این بسته‏ بندی به ‏صورت فله‏ ای انجام می ‏شد که مشکلات بسیاری را برای خریداران ایجاد می‏ کرد و همچنین باعث به‏ وجود آمدن مقداری ضایعات در محصول خریداری شده می‏ شد. ما تلاش کردیم قالب جدیدی را برای بسته ‏بندی طراحی کنیم. البته این قالب بسیار ساده است ولی مشکلات موجود را کاملا مرتفع می‏ سازد. چون به‏ هرحال روشن است که بسته ‏بندی و حمل و نقل پروفیل‏ های گالوانیزه هم برای فروشندگان و هم خریداران اهمیت بالایی دارد. با قالب جدید بسته ‏بندی ما، حمل و نقل پروفیل‏ های یاران بهار گلستان با سهولت بیشتری انجام شده و ضایعات را نیز تا حد بسیاری تقلیل یافته است.
نکته دیگری که در اینجا باید بدان اشاره کنم، شکل مقاطع پروفیل‏ های یاران بهار گلستان است که تلاش کرده ‏ایم بسیار فنی‏ تر و با انواع محاسبات مختلف طراحی شود. اگر به گوشه‏ های سطح مقاطع این پروفیل‏ ها دقت کنید، متوجه خواهید شد که قوس لازم در آنها ایجاد شده است. این قوس را نیز ما بر اساس استانداردی که پروفیل‏ سازان در اختیار ما می‏ گذارند، طراحی و تعریف می ‏کنیم.
از سوی دیگر دویدگی پروفیل را نیز توانسته ‏ایم تا حد بسیاری کاهش دهیم. رقم دویدگی برای پروفیل‏ های معتبر آلمانی دوصدم است که ما تاکنون موفق شده ‏ایم به عدد سه ‏صدم برسیم. البته به دلیل تنوع بالای پروفیل‏ ها در بازار، رسیدن به عدد دلخواه بسیار دشوار است.

آیا طراحی مقاطع مختلف پروفیل‏ های گالوانیزه در خود شرکت یاران بهار گلستان انجام می‏ شود؟
بر اساس مقاطع پروفیل‏ های یو.پی.وی.سی که پروفیل‏ ساز در اختیار ما قرار می‏ دهد، پروفیل‏ های گالوانیزه را طراحی می‏ کنیم. به عبارت دیگر طراحی و ساخت قالبی که بتوانیم با آن سطح مقطع گالوانیزه‏ای را تولید کنیم که مطابق با پروفیل یو.پی.وی.سی مربوطه باشد، بر عهده متخصصان شرکت ماست.

شما به عنوان تولیدکننده پروفیل‏ های تقویتی یو.پی.وی.سی، اهمیت استفاده از گالوانیزه در تولید پنجره ‏های یو.پی.وی.سی را تا چه حدی می ‏بینید؟
آنچه روشن است، پروفیل یو.پی.وی.سی به عنوان پوشش یا روکش پنجره تلقی می‏ شود و نقش اصلی در استحکام و مقاومت پنجره بر عهده پروفیل‏ های گالوانیزه است.
از سوی دیگر وزن خود پنجره نیز توسط آهن موجود در پنجره تحمل می‏ شود. مثلا وزن لنگه ‏ها، حرکت آنها، پیچ‏ های به کار رفته در پنجره و موارد بسیار دیگری از این دست، به آهن به کار رفته در پنجره تکیه می‏ کنند. نکته دیگر اینکه، با توجه به شرایط اقلیمی کشورمان، بر اساس استانداردهای جهانی باید گالوانیزه‏ای با ضخامت حداقل یک‏ونیم میلی ‏متر درون پنجره به کار رفته باشد. با توجه این سه دلیلی که ذکر کردم، پروفیل گالوانیزه حیاتی ‏ترین و اساسی ‏ترین بخش یک پنجره یو.پی.وی.سی به شمار می ‏آید.

اگر در پایان نکته ‏ای باقی مانده است، بفرمایید.
بازار فروش در و پنجره های یو.پی.وی.سی در سال های اخیر تبدیل به یک بازار رقابتی شده است. با وجود پروفیل های یو.پی.وی.سی متنوع موجود در بازار (داخلی و وارداتی) و اختلاف بارز قیمتی و کیفیتی آنها، تولیدات در و پنجره ها نیز به صورت همگن نمی باشد. لذا انتظاری که در یک بازار رقابتی کامل از تولیدکنندگان می رود این است که با رفتاری عقلانی به فروش محصولات اقدام کنند، که البته بازار فعلی چنین نیست. قیمت در و پنجره های یو.پی.وی.سی در بازار فعلی به صورت یک داده ثابت همچون قیمت محصولات فلزی نبوده و تولیدکنندگان با اندک تغییراتی در کیفیت قطعات محصولات تولیدی، قیمت خود را تغییر می دهند. لذا وظیفه اساسی در بازار قیمتی فعلی بر عهده تولیدکنندگان پروفیل می باشد تا با تعریف استانداردهای این صنعت از به انحراف کشیده شدن تولیدکنندگان خودداری کرده و نیز ارگان های دست اندرکار صنعت همچون سازمان استاندارد، شهرداری ها و وزارت مسکن کنترل های لازم را در این مورد انجام دهند. همچنین انجمن تولیدکنندگان در و پنجره نیز می توانند با ایجاد یک نقشه راه صحیح در استاندارد سازی محصولات در و پنجره اقدامات موثری داشته باشند.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره 105 ــ تیر 95


ثبت نظر

ارسال