آهن فولاد جهان، یک نام با سه کارکرد

70درصد بازار پروفیل‌های تقویتی در اختیار ماست

پنجره‌ایرانیان: آنچه مجموعه‌های صنعتی را از یکدیگر متمایز می‌سازد، شالوده فکری، مسیر اجرایی و افق‌های توسعه‌ای هر واحد صنعتی است، آهن فولاد جهان، از پیشکسوتان سوله سازی کشور هم از این قاعده مستثنی نیست.شاید مهم‌ترین ویژگی‌ این مجموعه خانوادگی بودنش باشد. مجموعه‌ای که هنوز هم جو خانوادگی دور میز مدیرانش محسوس است. این‌ها البته برای جایی مثل کهن‌شهر تبریز عجیب نیست.در امتداد سفر به تبریز برای بازدید از نمایشگاه دروپنجره، میهمان خانواده همتیان در دفتر شرکت آهن فولاد جهان واقع در شهرک صنعتی شهید سلیمانی بودیم.اولین چیزی که از نمای بیرونی و طراحی داخلی این شرکت به بیننده القا می‌شود، این است که اینجا نظم و اصالت حرف اول را می‌زند. این شرکت در سه زمینه سازه‌های فولادی، پروفیل‌های تقویتی و یراق‌آلات کار می‌کند.این سفر، فرصتی داد تا در جریان پیشینه، برنامه‌های در دست اجرا و افق‌های توسعه‌ای شرکت قرار بگیریم و در باب آشنایی با شرکت آهن و فولاد جهان، دریچه‌ای نو برای مخاطبان نشریه در و پنجره‌ایرانیان باز کنیم.
  • یکشنبه 6 اسفند 1402 ساعت 3:3

پیشکسوت سوله سازی؛ پیشگام پروفیل‌های تقویتی

مجموعه آهن فولاد جهان مجموعه‌ای خانوادگی است، سنگ بنای آن به 65 سال قبل برمی‌گردد،  آن‌ها زمانی که احمدعلی پدر خانواده فقط 16 سال داشت؛ پدر کار را با اسکلت فلزی آغاز کرده بود، در شرایطی که نمای اکثر خانه‌های تبریزی سنگ و آجر بود، نظاره شکوه کارهایی که احمدعلی انجام می‌داد، کلاه از سر مردم شهر می‌انداخت.

قریب به 30 یا 35 سال، مجموعه کار خود را با توزیع و برش‌کاری ورق، پیش برد و به‌مرور وارد ساخت سازه‌های فلزی هم شد.

با رواج مسکن مهر و مطرح شدن مبحث 19 در استانداردهای ساخت‌وساز، در اوایل دهه 80، به‌تدریج صنعت یوپی‌وی‌سی وارد کشور شد.

این یک فرصت طلایی بود تا شرکت با استفاده از توان و سابقه خود در تولید پروفیل، واحد پروفیل‌های تقویتی را به مجموعه اضافه کند و همگام با مشتریان‌ خود که اغلب تولیدکنندگان در و پنجره‌های دوجداره بودند، خطوط پروفیل‌های تقویتی خود را افزایش داد.

این فرصت شناسی، نه‌تنها پای محصولات وارداتی به کشور را کوتاه کرد، بلکه باعث شد شرکت آهن و فولاد جهان، بازار پروفیل‌های تقویتی کشور را تصاحب کرده و تا مهروموم‌ها یکه‌تاز تولید و صادرات پروفیل‌های تقویتی در کشور باشد.

شرکت آهن و فولاد جهان در این مدت ضمن حفظ اصالت کاری خود که طراحی و ساخت سازه‌های فلزی بود و به عبارتی از پیشکسوتان این عرصه محسوب می‌شد، با تقویت جایگاه خود در تولید پروفیل‌های تقویتی به‌عنوان پیشگام این عرصه، به بازارهای صادراتی و بین‌المللی نیز راه پیدا کرد.

 

قدمتی 60 ساله در ساخت سازه‌های فولادی

هرچند یک شرکت فولادی است، اما در بخش‌های مختلف اداری زنان مسئولیت‌های سنگینی را برعهده‌گرفته‌اند، برای مثال مسئولیت بخش سازه‌های فلزی با خانم "گلناز افشار" است.

خانم افشار در خصوص سازه‌های فلزی و پیشگامی این شرکت در حوزه سوله سازی می‌گوید: در عصری که سرعت ساخت‌وساز و استقامت سازه‌ها، حرف اول را در شهرسازی می‌زند، قطعا سازه‌های فولادی پیش‌نیاز توسعه شهری محسوب می‌شوند.

او ادامه می‌دهد: هم‌اکنون یکی از دلایل پیشرفت سریع کشورهای نوظهور و توسعه‌یافته استفاده از سیستم سازه‌های فولادی پیش‌ساخته در ساخت‌وسازهای سریع است که زیرساخت‌های صنعتی، تجاری، درمانی و مسکونی این کشورها را باکیفیت مطلوب و در اسرع وقت اجرا می‌کند.

شرکت "آهن و فولاد جهان سپاهان"، در بحث فولاد و سازه‌های فولادی، قدمتی 60 ساله دارد و به پشتوانه‌ همین سابقه، به فناوری سازه‌های فولادی پیچ و مهره نیز دست‌یافته است.

با توجه به فعالیت کارخانه‌های تولید فولاد در کشور و شرایط بهتر کنترل کیفیت آن نسبت به بتن، این کنترل‌ها، سازه‌های فولادی را نسبت به بتن و سایر مصالح ساخت‌وساز متمایز می‌سازد.

خانم افشار یادآور می‌شود: آوازه سازه‌های فلزی طراحی و تولیدشده در شرکت نیز، شرکت‌های نام آوازه صنعتی را مجاب کرده تا بنای اصلی واحدهای تولیدی خود را به نام آهن جهان مزین کنند، به‌طوری‌که در اکثر نقاط کشور، هم‌اکنون پروژه‌های مختلفی در دست اجراست.

به‌عنوان‌مثال اجرای پروژه‌های نوردی فولاد را پذیرفته و با بخش صنایع غذایی نام‌آشنای کشور نیز در ساخت سوله، همکاری دارد، به‌طوری‌که در حال حاضر بین یک میلیون تا دومیلیون مترمربع برای ساخت سازه تفاهم‌نامه همکاری دارد و در این بخش با ظرفیت کامل کار می‌کند.

 

تنها صادرکننده پروفیل‌های تقویتی تا سال 1398

آهن  فولاد جهان اگر بخواهد، کارنامه درخشان خود در حوزه پروفیل‌های تقویتی را رو کند، باید گفت: تا سال 1398 تنها شرکت صادرکننده پروفیل‌های تقویتی در کشور بود.

با توجه به کیفیت بالای تولیدات شرکت، معمولا پروفیل‌های صادراتی از ایران را نیز با نام آهن و جهان می‌شناسند و هم‌اکنون نیز تولید پروفیل‌های تقویتی این شرکت به قوت خود ادامه دارد.

این‌ها را جلیل خیری مسئول واحد پروفیل‌های تقویتی شرکت می‌گوید.

اینکه چه حجمی از بازار در دست شرکت آهن و فولاد جهان است، منابع آماری دقیقی وجود ندارد، که بتوان با استناد به آن اعداد قابل اتکایی به منابع خبری داد، بااین‌حال طبق برآوردهای واحد فروش شرکت، که اتفاقا رسمی نیست، حدود 70 تا 72 درصد بازار پروفیل‌های تقویتی کشور در اختیار شرکت آهن و فولاد جهان است.

خیری می‌گوید: البته این آمار می‌تواند تا رقم 83 یا 84 درصدی هم برسد، چراکه شواهد نشان می‌دهد بخشی از این محصولات که در مناطق مرزی سفارش داده‌شده، صادر می‌شوند بنابراین حدود ده درصد از این برآورد جزو بازار داخلی حساب نمی‌شوند.

ولی درمجموع این شرکت از بدو تاسیس تاکنون، 70 تا 72 بازار پروفیل‌های تقویتی را در دست دارد و این در این بازه زمانی این عدد ثابت مانده به سبب، کیفیت بالای محصول و رضایت مشتریان از تولیدات شرکت است.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد جهان نیز در پاسخ به سرانه مصرف تولید پروفیل‌های تقویتی کشور می‌گوید: اینکه بتوان برای تولید پروفیل‌های تقویتی در کشور، سرانه مصرف داخلی در نظر گرفت، موضوعیت ندارد، چراکه محصول تولیدی یک محصول مکمل است.

مهندس سیروس همتیان ادامه می‌دهد: اما در موضوع پروفیل‌های پی‌وی‌سی، این برآورد هم از طرف شرکت‌های خصوصی و هم از طرف وزارت راه و شهرسازی برآورد شده است و بر اساس این برآوردها می‌توان روند تولید، میزان تولید و بازارهای هدف را تحلیل کرد.

 

در تولید ورق گالوانیزه، آخرین استانداردها را رعایت می‌کنیم

در سال‌های اخیر استانداردهای تولید ورق گالوانیزه، دستخوش تغییراتی شده و ضخامت آن تغییر کرده است.

در تولید ورق گالوانیزه، مولفه بسیار مهمی وجود دارد، استاندارد این ورق‌ها تا قبل از این باضخامت 1.25 و در برخی موارد 1.5 بود؛ اما در حال حاضر 20 تا 25 درصد این ضخامت کاهش پیداکرده است؛ این موضوع در بقیه نقاط دنیا خیلی پیش‌تر آغازشده و این تغییر در کشور ما نیز ضروری بود.

اما نکته‌ای که در بررسی پرونده کاری این شرکت در تولید ورق گالوانیزه به چشم می‌خورد این است که، از روزی که تولید این محصول در شرکت آغازشده است، برخلاف سایر کشورها که اغلب از مواد اولیه درجه‌دو در تولیداتشان استفاده می‌کنند؛ تاکنون یک «کویل» درجه‌دو وارد مجموعه‌ نشده و تمام تولیدات با مواد اولیه درجه یک تولید و به دست مشتری رسیده است.

 

سپهر یراق پارسیان، شرکتی نوپا با افقی بلند

وقتی صنعت دروپنجره یوپی‌وی‌سی رشد و توسعه پیدا کرد، نیازمندی‌های دیگری نیز در این حوزه به چشم خورد، نیازمندی‌هایی که از دید مدیران مجموعه آهن و فولاد جهان پنهان نماند؛ و آن چیزی نبود جزء تامین یراق‌آلات در و پنجره‌های یو پی‌وی‌سی.

این مهم نیز با راه‌اندازی خط تولید دستگیره‌های در و پنجره‌های یو پی‌وسی تحت عنوان شرکت سپهر یراق پارسیان پا گرفت.

مسئولیت فروش این واحد نیز بر عهده خانم "الناز فخیم" است.

او می‌گوید: با توجه به ظرفیت‌های بالایی که در میان مشتریان دستگیره‌های در و پنجره‌های یو پی‌وی‌سی وجود دارد، و توانمندی‌های شرکت در تامین این نیازها، فاز اول این بخش، با تولید دستگیره‌های یوپی‌وی‌سی آغاز شده و بخش یراق‌آلات آلومینیومی نیز در آینده به این مجموعه اضافه خواهد شد.

آخرین محصول تولیدی شرکت که دستگیره‌های در و پنجره‌های یوپی‌وی‌سی است، در دو سالگی خود، به ظرفیت ثابتی از تولید رسیده است، با مشتریان داخلی و خارجی ارتباط مناسبی گرفته و هم‌اکنون بخشی از بازار داخل را نیز به دست آورده است.

شرکت "سپهر یراق پارسیان"، هرچند شرکتی نوپاست، اما در ابتدای راه، افق بلندی در برابر این شرکت قرار گرفته است، چراکه این شرکت از بطن شرکتی بلندآوازه در حوزه ساخت پروفیل‌های تقویتی کشور پا به عرصه تولید گذاشته است.

خانم فخیم ادامه می‌دهد: دستیابی به بازار یراق‌آلات، برنامه‌ای بود که از 6 سال پیش، روی میز واحد تحقیق و توسعه شرکت آهن و فولاد جهان قرار داشت، برنامه‌ای که در سال 99 با تامین منابع مالی و دستیابی به فناوری‌های ساخت، اجرایی شدن آن آغاز شد.

تا اینکه هم‌زمان با ایام‌الله دهه فجر سال 1401، با افتتاح و بهره‌برداری رسمی نخستین خط تولید تمام اتوماتیک دستگیره‌های در و پنجره UPVC کشور با نام "سپهر یراق پارسیان"، افق جدیدی در سپهر تولیدات یراق‌آلات در و پنجره کشور، باز شد.

 

خط تولید سپهر یراق پارسیان، مشابه داخلی و خارجی ندارد

شرکت "سپهر یراق پارسیان" با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی سر پا ایستاده است و با بهره‌گیری از تکنولوژی ساخت ربات در تمام مراحل تولید، موفق به افزایش 3 برابری سرعت تولیدشده است.

مسئول فروش یراق‌آلات در و پنجره‌های یو پی‌وی‌سی می‌گوید: خطوط تولید این شرکت، مشابه خارجی و داخلی ندارد و ضمن اینکه حق ثبت اختراع آن برای شرکت "سپهر یراق پارسیان" محفوظ است، اقدامات لازم برای اخذ مجوز دانش‌بنیان برای دستگاه‌های مونتاژ نیز در حال پیگیری است.

به گفته خانم فخیم، هرچند صفر تا صد فرایند تولید به‌صورت تمام اتوماتیک است، بااین‌حال، برای 100 نفر به‌صورت مستقیم و 120 نفر غیرمستقیم اشتغال‌زایی کرده و ماهانه ظرفیت تولید 260 هزار دستگیره در و 450 هزار دستگیره پنجره را دارد.

مواد اولیه موردنیاز در ساخت این نوع یراق‌آلات، از قبیل پلاستیک، آلومینیوم و رنگ در کشور تولید می‌شود درحالی‌که این مواد اولیه پیش‌تر تحت عنوان مواد خام از کشور خارج و با ایجاد ارزش‌افزوده در قالب محصول وارد می‌شد و به عبارتی یک مزیت رقابتی برای شرکت محسوب می‌شود.

 

پایین نگه داشتن قیمت تولید، تضمین ادامه‌دار بودن تولید

با همه توانمندی‌های شرکت در تولید کیفی محصول، یک نکته بسیار حائز اهمیت است و آن، قیمت تمام‌شده محصول است که در مقایسه با رقبا، پایین است.

شاید به تعبیری این فوت کوزه‌گری باشد، اما مدیرعامل شرکت معتقد است، پایین نگه داشتن قیمت تمام‌شده، یکی از مهم‌ترین عوامل ادامه‌دار بودن تولید است.

سیروس همتیان می‌گوید: سابقه حضور ما در این صنعت، ما را با چم‌وخم آن آشنا کرده است، در حال حاضر حدود 70 تا 72 درصد از بازار داخلی پروفیل‌های تقویتی را در اختیارداریم، علاوه بر آن تامین 45 درصد بازار پروفیل‌های تقویتی کشور عراق نیز بر عهده آن و فولاد جهان است.

او ادامه می‌دهد: همه این‌ها موید ظرفیت بالای شرکت درزمینه پروفیل‌های تقویتی است، وقتی ظرفیت تولید بالا می‌رود، هم‌راستا با آن، قدرت خرید در مواد اولیه نیز بالا می‌رود، با افزایش حجم خرید، می‌توان باقیمت‌های مناسب، مواد اولیه تامین کرد.

به تعبیر مهندس همتیان، این یک بازی ساده دو دوتاست، وقتی یک تولیدکننده، به حاشیه سود کم قناعت کند، می‌تواند از محل افزایش تولید و جلب رضایت مشتری، به سود قابل‌توجه در درازمدت دست پیدا کند.

شاید به این دلیل است، افراد زیادی جرات ورود به این بازار را ندارند، چون در برابر تولیدکنندگان خوش‌حسابی چون خانواده همتیان، نمی‌توانند برای خود حاشیه سود بالا در نظر بگیرند و در این بازار خیلی زود کم می‌آورند.

این شرکت 12 سالی است که همین روال را در پیش‌گرفته و به این دلیل رقیب زیادی ندارد و می‌تواند صرفا با افزایش تولید و حاشیه سود 3 یا 4 درصدی، کار خود را ادامه دهد.

 

مزیت‌های رقابتی در بازار فولاد مطلوب است

این وضعیت رقابت و رکود تولید در بخش فولاد، آن‌چنان به چشم نمی‌خورد، چراکه با توجه به مزیت رقابتی در بازارهای صادراتی حوزه فولاد، این وضع جبران شده است.

 او در تشریح این موضوع می‌گوید: با توجه به پایین بودن قیمت‌های تمام‌شده فولاد و انرژی ارزان در ایران، هزینه‌های سربار کمتری نسبت به دیگران داریم اما در پی‌وی‌سی چنین نیست و هم‌اکنون اکثر کارخانه‌ها نمی‌توانند با ظرفیت کامل کار کنند.

برای مثال قیمت تمام‌شده در حوزه فولاد، باوجودی که چین با کشتی از برزیل گنداله وارد و تولید می‌کند، بازهم به سودآوری مطلوب می‌رسد و یا هرچند آمریکا برای واردات تعرفه گمرکی لحاظ می‌کند، بااین‌حال چین می‌تواند محصولی باقیمت تمام‌شده پایین تولید کند.

دسترسی به منابع و معادن فولادی، دسترسی به نیروی کار ارزان، انرژی ارزان، حمل‌ونقل ارزان و کمرنگ بودن مسائل زیست‌محیطی همگی باعث می‌شوند که معادلات بازار فولاد متفاوت از بازار پروفیل باشد.

مهندس همتیان ادامه می‌دهد: مولفه‌هایی که در حوزه فولاد در ایران چندان مشکل‌ساز نیستند، صنعت فولاد کشورهای اروپایی را گریبان‌گیر کرده‌اند.

وی یادآور می‌شود: تنها مشکل صنعت فولاد ایران، مراودات بین‌المللی و منطقه‌ای است. اگر این مسئله حل شود، دیگر مسائل به نفع ماست، تا حدی که حتی کشور چین نیز نمی‌تواند با ایران، مقابله کند.

در صنایع فولادی؛ ایران، یکی از تامین کننده‌های بالادست چین است. باوجودی که ظرفیت تولید صنایع فولادی در چین بسیار بالاست. چین از ایران نیز واردات زیادی در حوزه شمش و آهن اسفنجی انجام می‌دهد.

ازآنجایی‌که صنایع فولادی در کشور ما همگام با دیگر کشورهاست، در رشد صنعت فولاد، جایگاه خوبی داریم و ایران بین ده کشور اول دنیا قرار دارد چراکه مباحث زیستی محیطی باعث شده چند کشور اروپایی رده‌هایی پایین‌تر از ایران را کسب کنند.

مهندس همتیان با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در بحث صنایع فولادی کشور می‌گوید: این سرمایه‌گذاری‌ها باعث شده دست این صنعت در صادرات بسیار باز باشد، برخلاف صنایع پروفیل که با توجه به قیمت تمام‌شده بالا، خرید مواد اولیه از بورس و کشف قیمت، قوانین دست و پاگیری دارد.

به‌طوری‌که در کارخانه‌های بزرگ فولادی کشور که زنجیره تولید کاملی دارند، قیمت تمام‌شده آن‌ها در مقایسه با چین بسیار پایین است و اگر مشکلات صادراتی‌ صنعت فولاد کشور حل شود قطعا صنعت فولاد، رشد قابل‌ملاحظه‌ای خواهد کرد.

 

 

 

دورنمای صادرات فولادی، مطلوب است؛ اگر  قوانین دست و پاگیر نباشند

در تحلیل دورنمای صادراتی کشور مشکلاتی وجود دارد که پایه‌های صادراتی را سست و معادلات صنعتگران را بر هم می‌زند، عراق در تعرفه وارداتی تغییراتی اعمال می‌کند، پاکستان سیستم بانکی خود را  تغییر می‌دهد، یا قیمت ارز در کشور بالا و پایین می‌شود، همه آن‌ها در بر نوسانات بازار صادراتی فولاد موثر هستند.

درحالی‌که اگر دست‌وبال فعالان صنعت فولاد با قوانین دست و پاگیر، محدود نشود، و در شرایط  یکسانی مراودات بین‌المللی آن‌ها صورت گیرد، هیچ کشوری توان رقابت با محصولات فولادی تولیدی در ایران را نخواهد داشت، چراکه بازارهای هدف و مشتری‌های خاص خود راداریم.

 

بازار پروفیل‌های تقویتی، تابعی از کل است

مهندس سیروس همتیان معتقد است: پروفیل‌سازها، بیشتر از تولیدکنندگان پروفیل‌های تقویتی چنین برآوردهایی دارند چون می‌‎خواهند آینده بازار را رصد کنند، البته ما نیز بعضا، از اطلاعات آن‌ها استفاده می‌کنیم.

مدیر فروش پروفیل‌های تقویتی نیز می‌گوید: در رصد بازار بررسی‌های دولت نیز عامل موثری است، برای مثال: برخی معتقدند سال آینده پروفیل پی‌وی‌سی بازار بهتری خواهد داشت و به‌تبع آن مقدار تولید هم افزایش خواهد داشت، براین اساس هر مقدار پروفیل پی‌وی‌سی بیشتر تولید شود، تولیدات ما نیز به همان نسبت افزابش خواهد داشت.

"جلیل خیری" می‌گوید: با رصد میزان تولید، فروش و مصرف پروفیل‌های پی‌وی‌سی در شبکه ارتباطی، میزان تولید پروفیل‌های مقاطع گالوانیزه برای شرکت ما نیز ریل‌گذاری می‌شود.

او ادامه می‌دهد: حضور در بازار پروفیل‌های تقویتی، تابعی از کل است، به عبارتی  هرقدر بازار عرضه و تقاضای پروفیل‌های یوپی‌وی‌سی تحت تاثیر عواملی خاص مثلا اقتصاد باشد، شرکت‌های تولیدکننده نیز از آن تاثیر می‌پذیرند.

در هر دو بخش پروفیل‌های تقویتی و پروفیل‌های یوپی‌وی‌سی به‌اندازه کافی در کشور ظرفیت وجود دارد، حتی می‌توان گفت، مازاد ظرفیت نیز وجود دارد و اقدام عجیب این است که برخی با ظرفیت‌های فعلی همچنان به این چرخه وارد شده و سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مهندس همتیان در تکمیل صحبت‌های مدیر فروش پروفیل‌های تقویتی می‌گوید: در بخش پروفیل‌های تقویتی نیز، نه‌تنها ظرفیت موجود تا سال‌های سال کفاف که می‌دهد، مازاد تولید نیز وجود دارد، تا جایی که حتی اگر بازارهای صادراتی نیز به وجود بیاید، باز می‌توان با همین امکانات پاسخگو بود.

او نمونه‌ ضرورت توازن بازار عرضه و تقاضا را موضوع اجرای مسکن مهر عنوان کرده و ادامه می‌دهد: در زمان اجرای مسکن مهر، ظرفیت تولید پروفیل‌های تقویتی، به‌اندازه نیاز مسکن مهر افزایش یافت و اکنون بیش از آن افزایش‌یافته است.

مهندس همتیان با یادآوری موقت بودن طرح مسکن مهر می‌گوید: بر اساس این طرح، در بخش‌های مختلف ازجمله تولید میلگرد یا پی‌وی‌سی ظرفیت تولید ایجاد و متناسب با نیاز بازار، تولید افزایش یافت.

حال‌آنکه وقتی این پروژه تمام شد، بسیاری از این ظرفیت‌های تولیدی یا آزاد شد و یا کارخانه‌هایی که با هزاران امید تاسیس شده بودند، با پایین‌ترین ظرفیت، به تولید خود ادامه می‌دهند.

 

آینده یراق‌آلات، داستان خودش را دارد

یراق‌آلات نیاز به بازار باز دارد که همه بتوانند راحت صادر کنند، این را مهندس همتیان می‌گوید.

او ادامه می‌دهد: برای پایین آوردن قیمت تمام‌شده، یراق‌آلات ضمن کاهش قیمت مواد اولیه باید از اتوماسیون استفاده کرد و سیستم‌های به‌روز داشت، و همه این‌ها مستلزم این است تولید بالایی داشته باشیم.

از سویی دیگر کشور ما در استفاده از یراق‌آلات مصرف محدودی دارد، بنابراین آینده بازار یراق‌آلات کشور را باز بودن پای صادراتی آن تعیین می‌کند؛ و می‌توان گفت: در حوزه یراق‌آلات مشکلات پیش پای صادرات از نوع اقتصادی است تا فناوری و تولید.

طی سال‌های گذشته در موضوع صادرات، هرکدام از تولیدکنندگان شیوه‌ای برای خود پیداکرده‌اند تا بتواند گره‌های صادرات را باز کنند، تا اینکه سامانه نیما را جایگزین نقل و انتقالات پول کردند.

او بر این باور است که بزرگ‌ترین مانع صادراتی ایران، جابه‌جا کردن پول نیست، چراکه در کشورهای مختلف، افراد مختلفی هستند که می‌توانند پول را به نفع شرکت، جابه‌جا ‌کنند و در شرایط مناسب و مساعد، می‌توان از وجود سوئیفت بهره برد.

 

قیمت باعرضه و تقاضا تعیین می‌شود نه با دستور!

مهندس همتیان، اذعان دارد که مشکل صادرکنندگان، بخشنامه‌های خلق‌الساعه دولت است، مثلا دولت بدون ارزیابی از وضعیت صادرکنندگان، تولیدکنندگان را مکلف می‌کند که ارز را به قیمت نیمایی بفروشند.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد جهان، با ابراز تاسف از اینکه مجموعه تصمیم گیران دولتی، بدون توجه با تامین ارز مواد اولیه و دیگر ملزومات تولید از بازار آزاد؛ تولیدکنندگان را تحت‌فشار قرار می‌دهند تا ارز حاصل از صادرات را باقیمت نیمایی بفروشند، و حاصل همه این‌ها، به ضرر تولیدکننده تمام می‌شود.

مهندس همتیان یادآور می‌شود: در صنعت فولاد به دلیل قیمت تمام‌شده پایین می‌توان در رقابت با دیگر کشورها قد علم کرد، اما اگر بخواهیم یراق‌آلات را صادر کنیم هیچ امکان رقابتی نداریم.

مگر می‌شود تمام نهاده‌های تولید را با ارز آزاد خرید و بعد صادر کرد؟ مگر امکان دارد با ارز آزاد تولید کرد، دست به صادرات زد و بعد ارز حاصله را باقیمت نیمایی برگرداند؟ طبیعتا تولیدکننده باید از جیب خودش پرداخت کند.

اینکه قیمت تمام‌شده کم است، قبول می‌کنیم؛ اما باید شرایط و ارزش دلار را نیز در نظر گرفت؛ اگر قیمت ارز، واقعی باشد، قیمت تمام‌شده ما کم است؛ اما اگر به قیمت نیمایی و تکلیفی باشد، نه‌تنها قیمت تمام‌شده ما زیاد است بلکه باقیمت تمام‌شده جهانی نیز برابری می‌کند.

او بابیان اینکه شرکت آهن و فولاد جهان، جزو معدود شرکت‌هایی است که 96 درصد ارز حاصل از صادرات را به داخل کشور منتقل کرده است می‌گوید: طبیعی است وقتی اینجا تولید می‌کنیم، باید ارز را هم به اینجا برگردانیم و شرکت بر این اصل متعهد است.

مهندس همتیان ادامه می‌دهد: بااین‌وجود باید سازوکاری انتخاب شود که خریدار و فروشنده خودشان بتوانند تصمیم بگیرند با چه قیمتی ارز را معامله کنند این یعنی باید قیمت باعرضه و تقاضا تعیین شود نه با دستور.

آنچه در این بازار اهمیت دارد، نه حجم تولید، که سهم ما از بازار است، اینکه چقدر از بازار داخل در اختیار ماست و یا اینکه پروفیل‌های تقویتی تولیدی ما، تا چه اندازه در بازار عراق نفوذ پیداست کرده است.

 او تشریح می‌کند: طبیعی است، وقتی 50 درصد از ساخت‌وساز کشور کم ‌شود، به نسبت همان حجمی که سهممان از بازار است، تولید می‌کنیم؛ چراکه نمی‌توان 100 درصد نیاز بازار را تامین کرد.

 شاید دولت به تعهداتش که ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال بود، عمل می‌کرد؛ سهم ما از تولید و فروش پروفیل در بازار داخل قابل‌توجه بود؛ اما در شرایط فعلی نمی‌توان دولت را مکلف به انجام تعهداتش کرد، پس شرکت نیز در گام اول سهم خود از بازار را حفظ می‌کند و در گام بعدی با شناسایی بازارهای جدید، تولید خود را افزایش می‌دهد.

 

استاندارها، حافظ جان مردم ضامن تداوم صادرات

در بررسی و مقایسه استانداردهای بازار داخل و خارج، باید گفت: در بسیاری موارد استاندارهای داخل ایران، سختگیرانه‌تر است و در برخی موارد نیز استاندارهای داخل و خارج مشابه‌اند.

برای مثال استاندارهای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تقریبا شبیه داخل کشور است، اما در تولیدات در و پنجره، کشورهای پاکستان، افغانستان و عراق استانداردهای سطح پایین‌تری از داخل کشور دارند.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد جهان با تاکید بر اینکه وضع هرگونه استانداردی باهدف تضمین بقای صادرات و حفظ جان مصرف‌کننده صورت می‌گیرد ادامه می‌دهد: زمانی وقتی نوردی‌ها برای ترکیه محصول ارسال می‌کردند، سعی داشتند برای صادرات میلگردهای سبک به ترکیه مجوز بگیرند، که البته موفق نشدند.

مهندس همتیان، با استناد به واکنش یکی از مسئولان وقت در قبال این‌همه اصرار برای اخذ مجوز می‌گوید: قطعا این حجم از میلگرد صادراتی در ساختمان‌سازی ترکیه استفاده خواهد شد، حال‌آنکه اصرار به کاهش استانداردها برای این است که جان انسان‌ها به بازی گرفته شود.

موضوعی که بعد از زلزله شدید ترکیه همه شاهد عواقب ناشی از ساخت‌وساز با مصالح ساختمانی باکیفیت پایین بودیم.

 

 

برای دریافت پی‌دی‌اف این گفت‌وگو اینجا را کلیک کنید


ثبت نظر

ارسال