گزارش اختصاصی خبرنگار نشریه پنجره ایرانیان از نشست خبری رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

تدوین مقررات ملی ساختمان

پنجره ایرانیان: پنجره ایرانیان: 7 تیرماه 1394 دکتر شکرچی‎زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه آخرین اقدامات و فعالیت‌های تحقیقاتی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را تشریح کرد.
  • سه شنبه 17 شهریور 1394 ساعت 8:56

 در این نشست که با حضور جمعی از مسئولان این حوزه برگزار شد، مسائل مختلف مرتبط با مسکن شهرسازی مورد بحث قرار گرفت. در ادامه گزارش خبرنگار پنجره ایرانیان را از این نشست می خوانید:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.


شکرچی‎زاده: به تحقیقات نگاه راهبردی داریم
به گزارش نشریه پنجره ایرانیان رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این نشست خبری که با حضور معاون آموزش و توسعه فناوری، تعدادی از مدیران و کارشناسان تحقیقاتی و جمع کثیری از نمایندگان رسانه‌های جمعی برگزار می‎شد، با تاکید بر اهمیت انتشار نتایج حاصل از فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی مرکز گفت: «هم اکنون نگاه ویژه و راهبردی به مقوله تحقیقات داریم و در این راستا در وزارت راه و شهرسازی نیز شورای عالی تحقیقات و آموزش تشکیل شده است که ریاست این شورا بر عهده وزیر راه و شهرسازی و قائم‌مقام آن رئیس مرکز تحقیقات، راه مسکن و شهرسازی است. مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی علاوه بر انجام پروژه‌های علمی و تحقیقاتی به عنوان مهمترین تکلیف خود، در حوزه تدوین مقررات ملی ساختمان، آموزش و توسعه فناوری، گواهینامه فنی و تاییدیه فنی و... نیز فعال است.»
وی با تاکید بر اهمیت تدوین مقررات ملی ساختمان افزود: «مقررات ملی ساختمان که در این مرکز بررسی و وضع می‌شود یک سند ملی و لازم‌الاجرا برای حوزه ساخت و ساز کشور است که در این دوره تدوین این مقررات به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی واگذار شده است.»

احمدی: مقررات ملی ساختمان نقش بسزایی در تامین سلامت و ایمنی جامعه دارد
دکتر احمدی رئیس شورای تدوین مقررات ملی ساختمان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در تشریح اقدامات و فعالیت‌های این دفتر به‏ عنوان یکی از محورهای موضوعی این نشست گفت: «در شرایط حاضر نیاز داریم تا به مجموعه‌ای از قوانین لازم‌الاجرا برای تأمین آسایش، ایمنی و دوام در ساختمان‌ها با رعایت استانداردهای محیط ‌زیستی و بهداشتی و ایمنی دسترسی داشته باشیم و این مجموعه را به صورت یک مجموعه نرم‌افزاری در اختیار مجریان قرار دهیم. مقررات ملی ساختمان نقشی تاثیرگذار در تأمین سلامت و ایمنی جامعه بر عهده دارد؛ چراکه بزرگترین سرمایه‌گذاری‌های عمرانی در کشور در حوزه ساختمان به انجام می‌رسد و با ضابطه‌مند شده آن از طریق مقررات ملی، می‌توان ایمنی جامعه را تأمین کرد.
دکتر احمدی ادامه داد: شورای تدوین مقررات ملی با 25 نفر از بزرگان صنعت ساخت و ساز کشور، فعالیت‌ گسترده‌ای را برای اصلاح، بهبودبخشی و تکمیل مقررات به انجام می‌رساند و تلاش دارد تا این مقررات را با شرایط متغیر صنعت ساخت و ساز کشور تطبیق دهد.
این مقررات در زمینه‌های مربوط به ایمنی در برابر آتش‌سوزی، ساختمان‌های بتنی، ساختمان‌های فولادی، صنعتی‏ سازی ساختمان، لوله‌کشی گاز، روش‌های نگهداری و تعمیر ساختمان‌های موجود، در حال اعمال تغییراتی است تا با شرایط خاص کشور از نظر توسعه وفق یابد.
رئیس شورای تدوین مقررات ملی ساختمان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ایجاد سامانه ارتباطی برای جلب مشارکت مهندسان و متخصصان در نقاط مختلف کشور را به منظور دریافت نظرات و دیدگاه‌ها و آگاهی از مشکلات و راهکارهای پیشنهادی از جمله اقدامات مهم این دفتر عنوان کرد.
در ادامه، سامانه مقررات ملی ساختمان و نحوه بهره‌برداری از اطلاعات موجود در این سامانه تشریح شد. در همین رابطه، آخرین تغییرات مقررات ملی ساختمان، استفاده از دیدگاه‌های مهندسان جوان کشور، امکان حضور متخصصان و علاقمندان در تالارهای گفتگو و پرسش و پاسخ‌های متداول از شاخصه‌های این سامانه بود که به آن اشاره شد.
بختیاری: بانک اطلاعاتی تخصصی ساختمان راه‎اندازی می‎شود
در ادامه این نشست دکتر بختیاری معاون آموزشی و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه‌، مسکن و شهرسازی گفت: دسترسی جامعه فنی و مدیران به اطلاعات، برای برنامه‌ریزی و پژوهش امری ضروری است. معاونت آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز به همین منظور، ایجاد و مدیریت بانک‌های اطلاعاتی تخصصی را در دستور کار قرار داده است که در مجموعه مدیریت اطلاعات راه، مسکن و شهرسازی در حال انجام می‌باشد.
وی ایجاد بانک اطلاعات راه، مسکن و شهرسازی، مدیریت شبکه شتابنگاری و سامانه اطلاعات پژوهشی وزارت راه و شهرسازی را از دستاوردهای مهم این معاونت برشمرد و گفت: بانک اطلاعاتی قیر و آسفالت نیز کار جدیدی است که با تلاش همکارانمان در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به انجام رسیده است.

رشیدی‌اقدم: اطلاعات ساختمان در اختیار جامعه قرار می‎گیرد
مهندس رشیدی‌اقدم مدیر مرکز اطلاعات راه، مسکن و شهرسازی نیز در تکمیل این بخش به معرفی ویژگی‌های هر یک از بانک‌ها و سامانه‌های یاد شده پرداخت و گفت: مدیریت اطلاعات راه، مسکن و شهرسازی با جمع‌بندی اطلاعات اخبار و اطلاعاتی که به صورت تخصصی در حوزه وزارت راه و شهرسازی است، این اطلاعات را در اختیار جامعه متخصص و دیگر مخاطب خود قرار می‌دهد. وی استخراج گزارش‌های مدیریتی به منظور تعیین نقشه راه پژوهشی کشور را از مزایای سامانه اطلاعات پژوهشی عنوان کرد.
عقیل قدیم: 30درصد هزینه‎های راه‎های کشور مربوط قیر است
مهندس عقیل قدیم کارشناس‌ارشد بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان این مطلب که 30 درصد هزینه‌های راه‌های کشور مربوطه به قیر و کیفیت آن است، توجه و حفظ این کیفیت را از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد.
وی افزود: جایگزینی قیرهای محلول با قیرهای امولسیونی و دوجداره کردن تانکرهای حمل قیر از اقدامات مهم مدیریت‌ قیر و آسفالت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است. در همین رابطه، با روسازی جاده‌ها، قیرهای امولسیونی که بر قیرهای محلول ارجحیت دارند‌، موجب افزایش عمر و کیفیت روسازی جاده‌ها و افزایش ایمنی خواهند شد.
قدیم ادامه داد: امروز در کشور کارخانه آسفالتی وجود ندارد که بدون گواهینامه فنی مرکز قراردادی با وزارت راه و شهرسازی داشته باشد. با حمایت‌هایی که در دوره جدید وزارت راه و شهرسازی به عمل آمده است توانسته‌ایم به این مهم بیشتر از قبل دست یابیم.
وی با اشاره به مشکلات تانکرهای معمولی حمل قیر گفت: با حمل قیر توسط این تانکرهای معمولی، هزینه زیادی اتلاف می‌شود، بدین معنا که برای گرم شدن دوباره قیر، لازم است تا سوخت مصرف شود و هم اینکه گرم کردن دوباره قیرها، موجب کاهش کیفیت آنها می‌شود. قدیم افزود:‌ طبق هدف‎گذاری انجام شده لازم است تا پایان سال تعداد 3200 دستگاه تانکر دوجداره حمل قیر در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کشور داشته باشیم که این رقم فعلا 380 دستگاه است.

بیت‌اللهی: ۳۵۱ زلزله بالای ۵.۵ ریشتر در کشور ثبت شده است
دکتر بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در این نشست با ذکر این مطلب که ۳۵۱ زلزله بالای ۵.۵ ریشتر در کشور ثبت شده است، گفت:‌ این در شرایطی است که از حدود یک میلیون پلاک رسمی ساختمان، ۲۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده قرار دارد. همچنین از حدود نزدیک به ۲۰ میلیون ساختمان موجود در کشور ۱۱ میلیون ساختمان‌های بنایی هستند؛ و طبق استانداردهای جهانی بیشترین تلفات ناشی از همین مسئله است.
رئیس بخش زلزله شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود، با معرفی دستاوردهای جدید و اقدامات مهم انجام شده از سوی این بخش با هدف مقابله با مخاطرات زلزله گفت: با همکاری UNDP به یک مدل ریسک و کاهش آن دست یافته‌ایم که در این مدل علاوه بر ساختمان‌ها، بافت‌های فرهنگی، شریان‌های حیاتی و... را نیز در نظر گرفته‌ایم. علاوه بر این، مدلی را بر مبنای ریسک در حوزه راه ایجاد کرده‌ایم که برای اولین بار در کشور انجام شده است و در سطح جهانی نیز کمتر دیده شده است.

رونمایی از هفت دستور العمل مقاوم سازی ساختمان ها
در ادامه، دکتر شکرچی‌زاده و مدیران حاضر به سئوالات خبرنگاران در خصوص محورهای این نشست پاسخ دادند. در پایان نشست خبری امروز، از 7 دستورالعمل مقاوم‌سازی ساختمان‌های کشور رونمایی شد. دکتر خواجه‌احمد عطاری کارشناس بخش سازه مرکز، ساده‌سازی و قابل کاربردی ساختن روش‌های ارزیابی سازه‌ها و نحوه مقاوم‌سازی و جزئیات آن را به ‏عنوان دیدگاه کلی در تدوین این دستورالعمل‌ها عنوان کرد.
دکتر شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دکتر احمدی رئیس دفتر مقررات ملی ساختمان از مجموعه دستورالعمل‌های جدید مقاوم‌سازی شامل دستورالعمل مقاوم‌سازی ساختمان‌ها با استفاده از FRP، دستورالعمل مقاوم‌سازی اجزای غیرسازه‌ای ساختمان‌ها، دستورالعمل‌های ارزیابی و بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های بتنی متداول، ساختمان‌های آجری متداول، ساختمان‌های فولادی متداول موجود، ساختمان‌های نیمه اسکلت موجود و دستورالعمل مقاوم‌سازی ساختمان‌های خرجینی که از سوی مرکز تحقیقات منتشر شده است، رونمایی کردند.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال هشتم ــ شماره 95 ــ شهریور 94


ثبت نظر

ارسال