نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان پروفیل:

کاهش تعرفه واردات موجب نابودی صنعت پروفیل می‌شود

پنجره ایرانیان: نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان پروفیل یو.پی.وی.سی با بیان این که سازمان ملی استاندارد ناتوان از نظارت بر پروفیل‌های نامرغوب وارداتی است گفت: تصمیم وزیر صنعت مبنی بر کاهش تعرفه واردات پروفیل این صنعت را به نابودی کشانده است.
  • دوشنبه 19 مرداد 1394 ساعت 19:49

 محمود صداقت در نشست خبری با گلایه از کاهش تعرفه واردات پروفیل از 32 به 15 درصد، اظهار کرد: دولت نه تنها در اتخاذ این تصمیم هیچگونه مشورتی از این تشکل به عمل نیاورده، بلکه با کاهش یک باره تعرفه نوعی بلاتکلیفی و سردرگمی را در میان تولیدکنندگان داخلی این محصول به وجود آورده است.

 وی با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت نصب شده پروفیل در کشور 150 هزار تن است، افزود: نیاز کشور به پروفیل حدود 60 هزار تن در سال است که از این میان 40 هزار تن از داخل و مابقی از محل واردات تأمین می‌شود. البته باید تأکید کنم که 95 درصد حجم واردات پروفیل متعلق به محصولات نا‌مرغوب ترکیه است.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان پروفیل یو.پی.وی.سی در و پنجره ایران، اضافه کرد: امروز 10 تا 20 درصد تولیدکنندگان این بخش تعطیل شده‌اند یا کمتر از ظرفیت خود به فعالیت می ‏پردازند.

صداقت با اعلام اینکه تغییر تعرفه واردات پروفیل اعتراضات بسیاری را در پی داشت گفت: این موضوع چهار بار در کمیسیون ماده 1 بررسی شد، اما در نهایت رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد قانع نشده است. حتی وزیر صنعت هم اعتقاد داشت که چون نرخ ارز مرجع دو برابر افزایش یافته پس تعرفه واردات پروفیل هم باید کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه در آن مقطع از مسئولان درخواست کردم نگذارید صنعت پروفیل به سرنوشت صنعت نساجی بیفتد، تصریح کرد: در کنار افزایش نرخ ارز مرجع هزینه‌های مواد اولیه تولیدکنندگان این بخش هم افزایش یافته است و دولت باید حمایت‏ های لازم را از صنعت پروفیل کشور داشته باشد.

تعلل سازمان استاندارد در صدور مجوز آزمایشگاه مرجع

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان پروفیل یو.پی.وی.سی در و پنجره ایران در ادامه صحبت‌های خود به اقدامات این انجمن برای دریافت گواهی آزمایشگاه مرجع اشاره و اظهار کرد: اوایل سال گذشته درخواست خود مبنی بر صدور گواهی آزمایشگاه مرجع را به سازمان ملی استاندارد ارائه کرده‌ایم حتی در این مدت تمام اقدامات لازم را برای اخذ این مجوز  انجام دادیم اما متأسفانه برغم گذشت پنج ماه از سال جاری هنوز این موضوع نهایی نشده است.

وی با اشاره به اینکه چرا سازمان در ارائه مجوز این آزمایشگاه تعلل می‌کند، افزود: هم اکنون واحدهای پروفیل بیشتر با تحریم‌های داخلی رو به ‏رو هستند که از دولت درخواست می‏ کنیم برای رفع این مشکلات اقدامات جدی را اتخاذ کند.

صداقت به جلسه خود با رئیس سازمان ملی استاندارد برای لغو مجوز ورود پروفیل‌های نا‌مرغوب به کشور اشاره کرده و گفت: در این جلسه خانم پیروزبخت اعلام کرد که مجوز ورود پروفیل توسط ممیزی‌ها صادر می‌شود و چون آنها با نمونه شاهد این مجوزها را صادر می‌کنند و استاندارد پروفیل هم تشویقی است، سازمان استاندارد اهرم فشاری برای این موضوع ندارد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه استاندارد اجباری پروفیل‌های داخلی برداشته شده و جای آن را استانداردهای تشویقی گرفته است گفت: این موضوع باعث می‌شود هیچ محدودیتی برای واردات پروفیل به کشور به وجود نیامده و سازمان استاندارد نیز خود اذعان کرده است که نمی‌تواند نظارت لازم را بر واردات پروفیل‏‌های نامرغوب به کشور داشته باشد.

صداقت در رابطه با رکود ساخت و ساز و تأثیر آن بر فعالیت صنعت پروفیل کشور نیز افزود: رکود ساخت و ساز، تأثیرات منفی  30 درصدی بر فعالیت تولیدکنندگان صنعت پروفیل داشته است؛ البته در کنار این موضوع 20 درصد مشکلات این صنعت نیز ناشی از کاهش تعرفه واردات پروفیل نامرغوب به کشور است؛ چرا که رقابت ناسالمی را در سطح بازار به وجود می‌آورد.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان پروفیل یو.پی.وی.سی گفت: قرار است جلسه‌ای با نمایندگان مجلس و وزارت صنعت برگزار و دغدغه‌های خود را بیان کنیم تا در نهایت تصمیم مناسبی برای رفع مشکلات این صنعت اتخاذ شود.


نظرات

سارا تقی نژاد نمین

به نظر می رسد با توجه به اتخاذ چنین تصمیم غیر اصولی , تولید کنندگان درب و پنجره می بایست در این امر تولید کنندگان پروفیل داخلی را حمایت کرده و از برندهای دیگر خرید ننمایند . به دلیل نامرغوب بودن آنها نیز این امر بیشتر حائز اهمیت است حتی با وجود قیمت پایین آنها نیز اقدام به خیر کار بسیار غیر منطقی است حمایت از یکدیگر در صنعت ساختمان و حمایت از تولید داخلی تنها از طریق دولت انجام نخواهد شد با یاری کلیه تولید کنندگان در هر صنف می توان در این به دولت نیز نشان داد که می بایست در راستای حمایت بیشتر گام بردارد . با امید موفقیت سپاس از جناب صداقت توسعه سرمایه گذاری دارابی / کارن ماشین

ثبت نظر

ارسال