قیمت جهانی مواد اولیه پتروشیمی هفتگی اعلام می‌شود

با پیشنهاد محتشمی پور و تایید شعری مقدم، از این پس قیمت مواد اولیه بعد از محاسبه به صورت هفتگی اعلام خواهد شد. این مطلب در نخستین جلسه مشترک شرکت ملی پتروشیمی با نمایندگان صنایع تکمیلی بعد از ایران پلاست، در ساختمان پتروشیمی اعلام شد.
  • شنبه 10 آبان 1393 ساعت 15:9

به گزارش روابط عمومی انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران، در این جلسه که عباس شعری مقدم مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، سیدرضا محتشمی پور رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی و برخی از مدیران انجمن‌های صنایع تکمیلی و اتحادیه‌ها حضور داشتند، مشکلات و موانع موجود در زمینه‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

صنایع تکمیلی پیشنهاد و راه حل ارائه کنند

شعری مقدم با ذکر این نکته که امکان حل همه مشکلات صنایع تکمیلی وجود ندارد، گفت: با این وجود شاید بتوان بخشی از مشکلات را حل و یا حداقل سنگ صبور بود. هدف ما برداشتن گامی در جهت توسعه صنایع تکمیلی است و این که بدانیم چرا صنایع تکمیلی توسعه پیدا نمی‌کند.

وی گفت: شرکت‌های تولیدی می‌خواهند بخشی از محصول خود را صادر کنند که امیدواریم با تلاش آقای روحانی در جهت رفع تحریم‌ها قدمی برداشته شود؛ البته تحریم تنها یکی از مشکلات است، با این وجود می‌توان نسبت به همدیگر مهربانی‌هایی داشته باشیم.

این مقام مسئول در ادامه با مقایسه ایران و کشورهای دیگر در خصوص آغاز فعالیت پس از اخذ موافقت اصولی، گفت: در بیشتر کشورها پس از دادن موافقت اصولی از فردای آن روز مسئولان مربوطه در تماس هستند تا مشکلات پیش روی فرد را مرتفع سازند در حالی که در ایران مسئولان از طرف انتظار رفع مشکلات خود و منطقه همچون اشتغال، مالی و غیره را دارند. شعری مقدم با بیان این که همه چیز را همگان دادند، گفت: پیشنهاد می‌دهم در جلسه آینده علاوه بر طرح مشکلات، پیشنهاد و راه حل هم ارائه شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با انتقاد از نحوه واگذاری این مجتمع‌ها گفت: لزوما واگذاری به افراد متخصص نبوده است، بلکه دولت آنها را در قبال بدهی خود به طلبکاران واگذار کرده، از این روی آنها همه چیز را پول می‌بینند و با اصول مشتری‌مداری آشنا نیستند. مجتمع‌های پتروشیمی دیگر متعلق به ما نیستند و به بخش خصوصی واگذار شده‌اند، اما هنوز قدرت لازم برای تاثیرگذاری بر آنها را داریم.

دلال ها از افزایش قیمت ها زودتر مطلع می شوند

همچنین در این جلسه از طرف انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر، مهندس متوسلیان و مهندس پورقاضی حضور داشتند. پورقاضی ضمن معرفی انجمن و اعضاء آن گفت: یکی از آخرین موارد نگرانی اعضا تغییرات قیمت در آبان ماه بود که به زعم بنده اگر به موقع و روشن تر در این زمینه اطلاع رسانی می‌شد، تحمل تغییر قیمت‌ها در بورس برای واحدها آسان تر بود.

وی یکی دیگر از مشکلات را مرتبط با سایت بهین یاب عنوان کرد و افزود: ظرفیت‌ها در آن جا کلی، غیر واقعی و سوری هستند. ما پیشنهاد دادیم که سه شاخصه؛ مصرف برق واحدها، لیست بیمه و این که چه قدر کار و فروش دارند، مبنا قرار گیرد تا ظرفیت مواد در بورس تعیین شود. هر چند این پیشنهاد مورد قبول وزارت خانه قرار گرفت؛ اما برخی از مدیران میانی صنایع با آن مخالفت دارند. حتی این مدیران توان آن را دارند که ظرفیت‌ها را بالا و پایین کنند.

کیفیت پتروشیمی‌ها، موضوع دیگری بود که از طرف این عضو هیئت مدیره انجمن ملی عنوان شد. وی در این باره گفت: برخی از پتروشیمی‌ها مانند اروند مشکلاتی داشتند که طی جلسه‌هایی اشکال کار را پذیرفته و قرار شد مواد نامرغوب را جمع‌آوری کنند؛ دست آخر قرار شد یک تفاهمنامه با هلدینگ خلیج فارس امضا شود که با وجود پذیرش آن از سوی هلدینگ، اما از امضا سر باز زدند.

پور قاضی در ادامه به گلایه از برخورد برخی از پتروشیمی در خصوص کیفیت و نحوه ارائه کالا پرداخت و تصریح کرد: برخی از آنها در معامله بسیار بد عمل می‌کند، حتی گاهی پول دریافت، اما کالا تحویل نمی‌دهند.

پورقاضی همچنین به مدیریت بد گریدها انتقاد کرد و گفت: ما علاقمندیم که انجمن ما به عنوان انجمن مصرف کنندگان برای هماهنگی گریدهای عرضه شده در بورس، بتواند در جلسه‌ها حضور داشته باشد. در گذشته مواردی بوده است که دلال‌ها و واسطه‌ها زودتر از افزایش قیمت مطلع شده و نسبت به خرید و جمع‌آوری مواد اقدام کردند.آخرین نکته که از سوی نماینده انجمن ملی عنوان شد در خصوص ارز مبادله‌ای بود که با این نوع ارز، محصولات وارد می‌شود اما با ارز آزاد با متقاضیان محاسبه می‌شود.

 محتشمی پور: نهاد ثالثی برای نظارت بر تعهدات پتروشیمی ها نداریم

محتشمی پور در پاسخ و تکمیل بخشی از سخنان نماینده انجمن ملی عنوان کرد: این پرسش مطرح است که چنان چه برخی از شرکت‌های پتروشیمی به تعهد خود عمل نکردند، چه ساز و کاری در این خصوص وجود دارد و چه کسی می‌تواند کار آنها را رصد کند. ما نهاد ثالتی که بخواهد به موضوع ورود کند را نداریم. شرکت‌هایی وجود دارد که ما آنها را به عنوان پتروشیمی نمی‌شناسیم و رابطه ما با آنها شفاف نیست، حتی تولید پلی استایر برخی از آنها از پتروشیمی تبریز بیشتر است.

 متوسلیان رئیس انجمن لوله و اتصالات پی وی سی و دیگر نماینده انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر گفت: زمانی قرار بود که صنایع تکملیی در جهت توسعه و صادرات حرکت کنند؛ اما این پرسش مطرح است که نهادهای مرتبط تا چه میزان توانسته‌اند تسهیلات و بستر لازم را فراهم کنند. 

وی یکی از نگرانی‌های همیشگی تولید کنندگان بزرگ را کیفیت و ثبات در آن اعلام کرد و افزود: ما به عنوان واحدهای بزرگ از یک طرف بازرسی‌هایی در سطح یک کشور را پذیرا هستیم و از سوی دیگر باید پاسخگوی مسائل و مشکلات پتروشیمی‌ها باشیم. در این میان امکان دریافت اخطار و قرار گرفتن در بلاک لیست را داریم.

متوسلیان در ادامه به نحوه مدیرت گریدها پرداخت و افزود: ما در فصول مختلف نگرانی‌هایی داریم، چون گاهی اوقات در زمان فصل کاری، پتروشیمی‌ها مشکلاتی همچون اورهال یا مسائل دیگر را عنوان می‌کنند. پیشنهاد می‌دهیم که نه در تعیین سیاست‌گذاری، بلکه به عنوان یک مشاور امین و متخصص در این زمینه در کنار شما حضور یابیم تا به یک زبان مشترک برسیم.محتشمی پور در بخش پایانی جلسه با پذیرش این که در برخی جاها نتوانسته‌ایم اقدامات لازم را انجام دهیم، عنوان کرد: بازیگران زیادی در ایجاد وضع موجود دخیل هستند.

رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی درباره قیمت‌گذاری هم گفت: رفرنس نرخ‌گذاری گران و دسترسی به آن محدود است و همیشه بازار داخل در این خصوص غافلگیر می‌شود، در نهایت ما زیر سوال می‌رویم وگاهی متهم خواهیم شد که قیمت‌ها اشتباه است. البته هیچ دلیلی وجود ندارد که به ضرر تولید کننده و یا پتروشیمی قیمت را اعلام کنیم و در جایگاهی نیستیم که این گونه عمل کنیم، ما این تعهد را می‌دهیم که امانت دار باشیم.

وی در همین ارتباط توضیح داد: در چند وقت اخیر به ویژه در بخش پلاستیک، قیمت افزایش شدیدی پیدا کرد ما تلاش کردیم که این افزایش قیمت وارد بازار نشود؛ به طور مثال LLD فیلم از 1635 قیمت فوب خلیج فارس، در عرض کمتر از دو ماه تا 1655 تومان افزایش پیدا کرد. در همین زمان قیمت ارز آزاد جهانی هم بالا رفت و قیمت‌ها 7 تا 8 درصد صعود کردند. قیمت‌ها در حدود 45 روز روی آن ثابت ماند، سپس دوباره سیر نزولی شروع شدو به 1630 بازگشت.

این مقام مسئول با ذکر مثال‌های دیگر در این ارتباط، افزود: از ما درخواست شد تا برای دوری از التهاب بازار، آن را اعلام نکنیم. بنده پیشنهاد می‌دهم که روندها را شفاف به صورت هفتگی اعلام کنیم نه به این منظور که پتروشیمی آن را مبنای قیمت خود قرار دهد.محتشمی پور اولین متضرر در این ارتباط را خود تولید کننده‌ها دانست و گفت: دلال‌ها از قیمت‌ها خبر دارند؛ اما تولید کنندگان چنین اطلاعاتی در اختیار ندارند.در پایان شعری مقدم با تایید این پیشنهاد گفت: اطلاعاتی که به روز می‌شود در سایت قرار گیرد.


ثبت نظر

ارسال