در همایش بیست سالگی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی.وی.سی بررسی شد:

وضعیت صنعت در دوره پساتحریم

پنجره ایرانیان: به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله واتصالات پی.وی.سی، همایش بیست سالگی و مجمع عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی.وی.سی سه شنبه 21 مهرماه
  • یکشنبه 24 آبان 1394 ساعت 9:57

در سالن همایش ‏های رایزن با حضور پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق ایران، سید صدرالدین نجاتی مشاور ارشد استراتژی و تحول سازمانی، محمدرضا محتشمی ‏پور رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی، گرمابی رئیس دانشکده پلیمر دانشگاه امیرکبیر و جمعی از فعالان تولیدی و مدیران شرکت‌ها برگزار شد.

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

اعلام رسمی تغییر تاریخ ایران پلاست؛ به زودی
رضا محتشمی‏ پور به‏ عنوان نخستین سخنران این همایش از اعلام رسمی تغییر تاریخ نمایشگاه ایران پلاست در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده توسط تشکل‌های مربوطه به ویژه انجمن ملی، تاریخ ایران پلاست به همان تاریخ پیشین و مورد نظر تولیدکننده‌ها باز خواهد شد. این تغییر تاریخ به ‏زودی به صورت رسمی اعلام می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن توضیح ماموریت‌های دفتر توسعه صنایع تکمیلی، گفت: ما در این دفتر به این جمع‏ بندی رسیدیم که توسعه و ظرفیت باید اولویت اول باشد و برنامه ‏های ما به سمت بهبود فضای کسب‏ وکار و بهبود تامین زنجیره تامین است.
محتشمی‏ پور گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید به میزان نرمال و در حد نیاز بازار انجام می‏ شود. البته ظرفیت ‏سازی بیش از نیاز تولید هم صورت گرفته است؛ اما رکود موجب نوعی نابسامانی در برنامه ‏های عرضه شده است.
این مقام مسئول با انتقاد از فضای شکل گرفته در فضای مجازی و تاثیر آن بر قیمت‌ها در بازار گفت: انتشار شایعات موجب آشفتگی و ایجاد جو روانی می‌شود که ما نیز به‏ نوعی با آن درگیر هستیم؛ حتی پاسخگویی به این حجم از مطالب از توان ما خارج است و ما انتظار داریم که شناخت بیشتر شود تا بازار تحت تاثیر این جریان‌ها قرار نگیرند.
وی در این زمینه به شایعه اخیر در مورد پلی استایرن اشاره کرد و توضیح داد: این شایعه در حالی منتشر شد که یک واحد تولیدی بنا داشت یک ماه توقف داشته باشد در حالی که محصولات لازم را به اندازه 10 هفته در انبار خود به منظور عرضه در بازار ذخیره کرده بود تا در این زمینه مشکلی به وجود نیاید. اما با انتشار شایعه به خریداران آسیب وارد شده و فروشندگان نیز برای بهره‌گیری از فضای موجود به آن دامن می‌زنند. محتشمی‏ پور عنوان کرد که در زمینه تامین و عرضه پلی استایرن مشکلی وجود ندارد. رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی پتروشیمی با اشاره به تعاونی انجمن پی.وی.سی، گفت: این تعاونی با تجمیع خرید و مدیریت روی تقاضا، کار مطلوب انجام داده و نگرانی ما را در بخش پی وی سی، مرتفع ساخته است.
محتشمی پور از تعاونی پی.وی.سی به‏ عنوان یک الگوی مطلوب نام برد. این مقام مسئول موضوع خروج محصولات پتروشمی از بورس را حداقل در سال جاری منتفی دانست و از آن به‏ عنوان یک موضوع رسان ه‏ای یاد کرد.

ضرورت سرمایه‌گذاری روی روندها، نه منابع
پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق ایران در این مراسم ضمن تبریک ورود انجمن به بیست و یکمین سال فعالیت خود، اظهار امیدواری کرد که انجمن مسیر خود را به سوی تولید علم و حرکت ‏های دانش بنیان و ورود نسل دیگری از فناوری به این صنعت طی کند.
سلطانی در ادامه به سیاست‌های تجاری و صنعتی و نقش تشکل ها پرداخت. وی ضمن تبریک به مناسبت تصویب برجام در مجلس گفت: این اقدام بار دیگر فضای اطمینان را به کشور بازگرداند. امیدواریم که این رخداد مهم پایه ای برای خروج از تحریم باشد. سلطانی اظهار داشت: متاسفانه یکی از خلاءهای موجود این است که برای اسناد بالا دستی، چارچوب‏ های لازم را به منظور حرکت اقتصادی در کشور، تدوین نکرده‏ ایم.
وی ادامه داد: متن ‏های حاضر در ظاهر امر مبتنی بر سند چشم‏ انداز و سیاست ‏های کلی توسط رهبری است؛ اما در حقیقت آنها به یک سند اجرایی و مدون به شکل قانون تبدیل نشده است. ما امروز نمی ‏دانیم که چه صنایعی باید در کشور توسعه یابد، نمی دانیم مزیت ‏هایی که باید خلق شود کدام است، نمی‏ دانیم رابطه ما با محیط زیست و صنعت چگونه است؟ آیا باید به محیط زیست توجه شود یا آنها مانعی برای صنعت هستند؟! سلطانی با اشاره به کشورهای توسعه‏ یافته که هم صنعت و هم محیط زیست بهتری از ما دارند، گفت: الزاما محیط زیست در تقابل با توسعه صنعتی نیست، مشکل در اینجا است که ما تعریف لازم را نداریم.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما حرکت بسیار خوبی در صنایع مادر پتروشیمی داشتیم و این یکی از افتخارات کشور است. توسعه ما در سایر صنایع بزرگ و مادر گرچه کم نبوده اما پرچالش بوده است. اما شاید پتروشیمی با نگاه درست‏تری رشد یافته است؛ اما باید توجه داشت که این رشد با سیاست گذاری‏ ها مشخص نشده است و امروز روند توسعه این صنعت معلوم نیست. سلطانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع معافیت‌های مالیاتی در صادرات پرداخت و در این زمینه به مواد پتروشیمیایی اشاره کرد و گفت: باید مشوق را به سمت انگیزه ‏مند کردن فروش داخل برد. بنده موافق حذف مالیات صنایع پتروشیمی با هدف رشد صنایع تکمیلی هستم.
سلطانی در ادامه با اظهار تاسف از وضع بانک‏ ها، گفت: آنها هم بر اساس واقعیت ‏ها ورشکسته هستند و حالا این اقتصاد در پنهان ورشکسته چطور می ‏خواهد روی پای خود بایستد، مشخص نیست. به گفته این فعال اقتصادی، یکی از علل عمده عدم توسعه مطلوب صنعتی، عدم پیش‏ بینی در سیاست‏ ها و قوانین و مقررات است. وی بر داشتن سندی برای دوره پساتحریم از سوی صنعتگران بخش خصوصی تاکید کرد.
سلطانی در ادامه گفت: ما باید روی روندها سرمایه گذاری کنیم، نه منابع. این موضوع در کشورهای توسعه یافته امری پذیرفته شده است. در حال حاضر با توجه به اعمال تحریم علیه روسیه باید یکی از نگاه‌های ما به سمت بازار این کشور معطوف باشد.
وی از هند به عنوان کشور دیگری یاد کرد که اقتصاد آن رو به شکوفایی است و گفت: این کارها نیاز به برنامه‏ ریزی، تغییر نگاه و سرمایه ‏گذاری روی روندها دارد. به گفته سلطانی بزرگترین بازنده‌های پسا تحریم می ‏تواند بنگاه ‏های کوچک و متوسط فاقد برنامه باشند.
در بخش دیگری از این برنامه عباسعلی متوسلیان رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی.وی.سی از محتشمی‏ پور به خاطر اعلام خبر مسرت‏ بخش تغییر تاریخ نمایشگاه ایران پلاست، تشکر کرد. متوسلیان همچنین از سلطانی، موسسان انجمن و پیشکسوتان این حوزه قدردانی کرد.

آغاز انقلاب صنعتی توسط مصرف کننده‌ها
پروفسور نجاتی در بخش دیگری از برنامه با اشاره به پیش‌بینی‌های سال گذشته ایشان در همین برنامه، گفت: در ترکیه اوضاع بدتر می ‏شود، نه در اروپا راه خواهد یافت و نه در آسیا. بیشتر از 4 یا 5 سال طول نخواهد کشید که عربستان نیز شاهد تحولات و تغییرات بسیاری خواهد بود. وی در ادامه گفت: ایران وارد بحران جدیدی شد؛ اما دولت جدید با امضای برجام ایران را از بحران نجات داد و این بیست سال دیگر مشخص می شود.
نجاتی از ایران به ‏عنوان قوی ‏ترین قدرت اقتصادی در 10 سال آینده در منطقه نام برد. وی گفت: اما در آن مقطع مشخص نیست که کدام یک از واحدهای کنونی ماندگار و کدام یک رفتنی هستند.
نجاتی با بیان این که نسل آینده شاهد جهش اقتصادی بیش از حد انتظار خواهد بود، گفت: پتانسیل درآمد ایران در آینده حدود 750 میلیارد دلار در سال است، با این وجود ما در این چند سال عادت کرده ‏ایم مانند پادشاه، بخریم و بفروشیم.
وی فعالیت‌های اقتصادی در فضای کنونی را به زندگی گلخانه‌ای تشبیه کرد و گفت: تصور می‌شود که در این فضا در حال رقابت هستیم اما این ‏گونه نیست. وی بر ضرورت تغییر تاکید کرد و گفت: می‌خواهم نتیجه‌ای را از ابتدا عنوان کنم: در آینده شرکت‌ها یا باید بزرگ شوند یا نابود. در وضعیت کنونی، هنر اتاق ایران می‌تواند تغییر روش مدیریتی شرکت‌ها باشد.
نجاتی بر ضرورت تغییر در صنایع خودورسازی تاکید کرد و گفت: انقلابی که در نخریدن خودرو شکل گرفت برای همه کالاها انجام خواهد شد. به بیان دیگر انقلاب صنعتی از درون مصرف‏ کننده رخ می‏دهد، یعنی آنها دیگر کالا نمی‏ خرند.
وی پیش‏ بینی کرد با توجه به دوره پساتحریم و شکل گرفتن فضای رقابتی در آینده،50 درصد از شرکت ‏های فعلی نابود، 20 درصد بهتر و 30 درصد عظیم شده و جای نابود شده ‏ها را می ‏گیرند. به باور وی رکود در ایران وجود ندارد، بلکه تغییر تصمیم مصرف ‏کنندگان وجود دارد، چون آنها دیگر نمی ‏خواهند پول خود را برای کالاهای بی‌کیفیت هزینه کنند. وی اظهار کرد که باید روش مدیریت گذشته را کنار نهاد و مدل جدیدی را مطابق با معیارهای جهانی تعریف کرد.

دانشگاه نسل سه
گرمابی ریاست دانشکده پلیمر دانشگاه امیرکبیر از دیگر سخنرانان این همایش بود که با موضوع دانشگاه نسل سه: تفاوت‏ ها با دانشگاه نسل 1 و نسل 2، مطلب خود را ارائه داد.
وی در ابتدا این پرسش را مطرح کرد که ساختارهای دانشگاه برای نوآوری و توسعه کدامند؟ سپس در ادامه به اختراع و دادن لیسانس اشاره کرد.
گرمابی با اشاره به ویژگی‌های دانشگاه نسل 3، گفت: تا کنون روال این گونه بوده است که ایده ‏هایی به دانشگاه وارد شده و تحقیقاتی روی آن انجام می ‏شد و مقالات غیرکاربردی خروجی آن بود، از این ‏روی ما از همین ‏جا متوقف می ‏شدیم. به گفته گرمابی باید از پایلوت عبور کرد و به مدل ‏های قابل استفاده در صنعت دست یافت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح راه‏ های ایجاد ارتباط با دانشگاه و مقایسه نحوه تخصیص زمان برای کارها توسط اساتید در دانشگاه‌های داخلی و خارجی پرداخت.

انتخاب بازرس و تعیین حق عضویت
در بخش پایانی، متوسلیان و خرمیان گزارش سالانه انجمن منتهی به 1393 را ارائه کردند و در گزارش خود با اشاره به فعالیت‏ های انجمن در دو حوزه خرد و کلان، ضمن تشریح موارد مصداقی، چگونگی این فعالیت‌ها را توضیح دادند. در ادامه حاجبی بازرس انجمن گزارش خود را به اعضای انجمن ارائه کرد که با رای اکثریت اعضاء، گزارش مزبور به تصویب رسید.
پایان بخش برنامه برگزاری انتخابات برای تعیین بازرس و حق عضویت بود که با تصویب اکثریت، حق عضویت 2 میلیون تومان تعیین شد.

پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره 97 ــ آبان 94


ثبت نظر

ارسال