صادرات ۳۰۰ هزار تنی شیشه از آذربایجان شرقی به خارج از کشور

پنجره‌ایرانیان؛ آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های تولید شیشه ایران محسوب می‌شود که علاوه بر تامین نیاز داخلی، سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن شیشه به ارزش ۶۲۰ میلیون دلار از محصول تولیدی آن به خارج از کشور صادر می‌شود.
  • سه شنبه 5 بهمن 1400 ساعت 11:7

به گزارش ایرنا، حبیب امین‌زاده، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: کارخانه‌های شیشه استان، علاوه بر تامین نیاز داخلی، گام مهمی در صادرات برداشته‌اند و تنها در سال گذشته بیش از ۳۰۰ هزار تن شیشه از استان به خارج از کشور صادر شده است.

امین زاده اضافه می‌کند: سالیانه در آذربایجان شرقی حدود ۶۰۰ هزار تن شیشه تولید می‌شود که ۷۰ درصد آن به دیگر استان‌ها و خارج از کشور صادر می‌شود.

وی تشریح می‌کند: میزان صادرات سالیانه شیشه از آذربایجان شرقی استان بیش از ۶۲۰ میلیون دلار است و در سبد صادرات غیرنفتی استان، بعد از فرش و صنایع‌دستی، شیرینی و شکلات، شیشه و مصنوعات شیشه‌ای در جایگاه سوم ایستاده است.

بنا به گفته‌های امین زاده قرار است، با ورود بخش خصوصی استان در صنایع معدنی شیشه، تولید شیشه خودرو برای اولین بار در کشور نیز در همین شهرک عملیاتی می‌شود.

محصولی که تاکنون وارداتی بوده و میلیون‌ها دلار ارز از کشور خارج می‌کرد و تنها فرآیند خم در استان ما انجام می‌شد، اما با تکنولوژی‌های نوین و توان مهندسان داخلی محصول یادشده تولید خواهد شد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز با اشاره به ظرفیت بالای ذخایر معدنی و منابع طبیعی غنی آذربایجان شرقی می‌گوید: افزایش سهم معادن از کسب‌وکار استان و ایجاد واحدهای فرآوری با تکمیل زنجیره تولید در جهت ایجاد ارزش‌افزوده ازجمله اقدامات مهم در این حوزه است.

مهرانگیز رحمانی معتقد است که چشم‌انداز این صنعت با اجرای شرکت سهند فلوت نیز روشن خواهد شد.

شرکت سهند فلوت، مجری طرح تولید انواع شیشه با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری به میزان ۷ هزار و ۹۴۹ میلیارد ریال و پیش‌بینی اشتغال هزار نفر و با پیش‌بینی تولید انواع شیشه و آینه به میزان ۳۹۰ هزار تن است. این شرکت نیز قابلیت تولید شیشه اتومبیل، شیشه رنگی و رفلکس آنلاین در رنگ‌های آبی، سبز، صورتی و طلایی را داراست.


ثبت نظر

ارسال