تلاش برای تکمیل زنجیره تولید آلومینیوم در آلومینای ایران

پنجره‌ایرانیان؛ فلزات اساسی یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه صنعتی کشور محسوب می‌شوند. در حقیقت تامین مواد اولیه موردنیاز صنایع ساخت محور در کنار توسعه صادرات و ارزآوری، اصلی‌ترین مزیت‌های این دست از صنایع هستند که عملا آن‌ها را نسبت به سایر حوزه‌های صنعتی متمایز می‌کند.
  • سه شنبه 6 آبان 1399 ساعت 11:59

به گزارش دنیای اقتصاد، اتکا به پتانسیل و توانمندی تولیدکنندگان فلزات اساسی ازجمله مس، فولاد و آلومینیوم و زمینه‌سازی برای افزایش تولید آن‌ها نه‌تنها می‌تواند زیرساخت‌های توسعه صنعتی را فراهم آورد، بلکه به کانالی مطمئن و قابل‌اطمینان برای ارزآوری و توسعه صادرات نیز بدل خواهد شد.

مهندس تورج زارع، مدیرعامل شرکت آلومینای ایران ضمن اشاره به این نکته که مناقصه احداث کارخانه آلومینا در سال ۱۳۷۰ و بر پایه ذخایر ۱۱ میلیون تنی بوکسیت که در جاجرم کشف شده بود، برگزار شد، اظهار کرد: در این مناقصه شرکت «تکنو اکسپورت‌چک» بر مبنای دانش فنی «ژیار» و شرکت مهندسی «خپوس» در مناقصه برنده شدند و تا سال ۷۹ کار احداث کارخانه آلومینا را به اتمام می‌رسانند. هرچند بخشی از کار بازهم نیمه‌تمام ماند و بلافاصله شرکت NFC چین انجام کار نهایی آن را عهده‌دار شد تا سرانجام بهره‌برداری از کارخانه آلومینای ایران به‌طورجدی در سال ۸۱ آغاز شد.

زارع در بازخوانی اولین تجارب شرکت تحت مدیریتش به شروع کار با بوکسیت هندی به دلیل شرایط بهتر آن اشاره کرد و افزود: درنهایت تیم فنی کارخانه به‌تدریج فراگرفتند که با بوکسیت‌های جاجرم هم کار کنند. به‌گونه‌ای که با اتکا به تلاش و دانش و تجربه فنی پرسنل شرکت، تولید 100 هزار تنی آلومینای ایران در سال‌های اخیر، به 250 هزار تن در سال رسیده است.

وی در خصوص توسعه فعالیت‌های شرکت تصریح کرد: در ادامه روند توسعه‌ای شرکت در سال 86 هم عملیات اجرایی کارخانه تولید فلز آلومینیوم کلید خورد که تا پایان سال 93 تقریبا 45 درصد پیشرفت فیزیکی داشت. از سال 93 و پس‌ازاینکه مسئولیت کار را عهده‌دار شدم، پروژه تولید شمش آلومینیوم به یکی از اولویت‌های اصلی شرکت تبدیل شد که این مهم در طول چهار سال و تا سال 1397 عملیاتی شده و درنهایت به مرحله تولید رسید.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران از تکمیل راه‌اندازی کلیه دیگ‌های تولیدی این شرکت تا پایان سال‌جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: شرکت در حال حاضر با 55 دیگ کار تولید آلومینیوم را انجام می‌دهد و امیدواریم تا پایان سال ظرفیت تولیدی کارخانه را کامل کنیم. البته آلومینای ایران، علاوه بر فلز آلومینیوم، تولید بوکسیت و 250 هزار تن آلومینا را هم در دستور کار خود دارد.

وی در ادامه به تولید محصولاتی که در زنجیره تولید آلومینیوم می‌گنجد، اشاره کرد و افزود: یکی از این محصولات، آلفای آلومینا است که میزان تولید آن در این شرکت به 6 هزار تن رسیده و در سایر صنایع کشور مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌علاوه ما در آلومینای ایران با اتکا به دانش فنی و نیروی انسانی متخصص، تولید نوعی از هیدرات بسیار ریزدانه و خاص را به‌عنوان کُندسوز‌کننده آغاز کرده‌ایم. این محصول می‌تواند در لوله‌های پلی‌اتیلن، کابل‌های برق و هر تجهیز و کالای قابل اشتعال دیگری مورداستفاده قرار گیرد.

زارع به افزایش سطح فنی و دانش مهندسی شرکت آلومینای ایران اشاره کرد و گفت: با اتکا به همین ظرفیت‌ها، امروز قادر به تولید آلومینای باکیفیت از بوکسیت‌هایی باکیفیت پایین هستیم. البته همچنان درصدد حل مشکل معدن تاش و بازگرداندن ظرفیت تولیدی این معدن به کارخانه هستیم، اما تلاش می‌کنیم فرصت‌های پیش‌رو را نیز از دست ندهیم.

وی به تحریم‌ها به‌عنوان مانع جدی برای عملیاتی کردن برنامه‌های شرکت آلومینای ایران اشاره کرد و گفت: آلومینا یک کالای استراتژیک در ایران و جهان محسوب می‌شود و استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور برای تولید آن یک الزام غیرقابل چشم‌پوشی به‌منظور دستیابی به توسعه است. در شرایطی که بیش از 80 درصد نیاز داخلی کشور به آلومینا از محل واردات تامین می‌شود، تدوین سیاست‌های صحیح اقتصادی به‌منظور تکمیل زنجیره آلومینیوم و بهره‌برداری بهینه و منسجم از ظرفیت‌های کشور در این حوزه بسیار ضروری است.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران به نوسانات نرخ ارز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات فعالان این صنعت اشاره کرد و گفت: نبود فهرست‌بها برای بخش معدن در سازمان برنامه، عملا بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های ناشی از افزایش نرخ ارز را به ما و شرکت‌های پیمانکاری معدن تحمیل می‌کند. عدم چاره‌اندیشی برای این مسئله درنهایت می‌تواند باعث توقف فعالیت‌ شرکت‌های پیمانکاری معدن شده و به روند تولید فلزات اساسی آسیب جدی وارد خواهد کرد.

 


ثبت نظر

ارسال