مدیرعامل پروفیل هوشمندنیا: افراد سودجو شفافیت را از بورس گرفته‌اند

پنجره‌ایرانیان؛ مدیر‌عامل شرکت پروفیل آلومینیوم هوشمندنیا گفت: حضور برخی افراد سودجو در بورس کالا که در قالب چند شرکت فعالیت می‌کنند، باعث ایجاد رقابت‌های کاذب و افزایش قیمت‌ها شده است. این افراد با تشدید بی‌نظمی در بازار بورس، تاکنون توانسته‌اند به سودهای کلانی دست یابند و موجب زیان‌‌رسانی به تولیدکنندگانی که مواد اولیه خود را از بورس کالا تامین می‌کنند، شوند.
  • یکشنبه 6 مهر 1399 ساعت 12:50

حمید هوشمندنیا در گفت‌وگو با فلزات‌ آنلاین، اظهار داشت: در سال جاری با تمام ظرفیت خود فعالیت کرده‌ایم اما به علت نوسانات بیش‌ازاندازه قیمت‌ها، در تامین مواد اولیه دچار مشکلات فراوانی شده‌ایم. ظرفیت تولید شرکت ماهیانه 80 تن است و در نیمه اول سال جاری با تمام ظرفیت تولید کرده‌ایم اما در فروش محصولات شرایط مطلوبی را تجربه نکرده‌ایم.

وی افزود: در حال حاضر به سختی می‌توانیم مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین ‌کنیم؛ یکی از دلایل کمبود مواد اولیه، احتکار آن توسط افراد بانفوذ در صنعت است که با این کار هم باعث زیان‌رسانی به شرکت‌ها و هم موجب تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی می‌شوند. مشکل دیگر ما، کمبود نقدینگی است که با افزایش نوسانات و تغییرات لحظه‌ای قیمت مواد اولیه و نرخ ارز، نمی‌توان برنامه‌ریزی مناسبی برای منابع مالی شرکت داشت و از طرفی، در زمان افزایش قیمت‌ها، میزان فروش و درآمد شرکت نیز کاهش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت پروفیل هوشمندنیا در ارتباط با میزان تاثیرگذاری شیوع کرونا بر نوسانات نرخ ارز و قیمت مواد اولیه، خاطرنشان کرد: به‌طورکلی می‌توان این تاثیرگذاری را درنهایت 5 درصد دانست. عوامل اصلی بی‌ثباتی‌های موجود در بازار، سیاست‌های ناصحیح دولت است که با مدیریت اشتباه و غیر کارشناسی شده در نظام پولی کشور، آشفتگی و ضعف نقدینگی را به‌ بار آورده است. اقدامات لازم برای مقابله با ویروس کرونا شاید حدود 2 تا 3 درصد به هزینه‌های هر شرکتی افزوده باشد و شوک هیجانی این ویروس نیز در یک تا دو ماه اول دوام داشت اما اکنون ما شاهد یک بحران اقتصادی ریشه‌دار هستیم.

هوشمندنیا در خصوص چشم‌انداز صنعت پروفیل آلومینیوم، اذعان کرد: اگر مسئولان به همین روند ادامه دهند و کسی به فکر سامان دادن به بی‌ثباتی بازار و سودجویی برخی افراد و گروه‌ها در بورس کالا نباشد، قطعا آینده بدی در انتظار صنعت پروفیل آلومینیوم خواهد بود و دچار رکود و خارج شدن از چرخه اقتصادی و رونق تولید خواهد شد. مدیران ارشد صنعت کشور باید بتوانند با سیاست‌گذاری‌های صحیح و کوتاه کردن دست دلالان از بازار، چرخه اقتصادی در صنایع مختلف به‌خصوص صنعت پروفیل آلومینیومی را سالم‌سازی کنند.

وی در خصوص اصلی‌ترین معضل صنعت آلومینیوم، تاکید کرد: دست‌کاری بازار بورس توسط دلالان و مافیای قدرتمندی که در تالار شیشه‌ای به‌راحتی قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند و باعث ایجاد رقابت کاذب می‌شوند، مهم‌ترین معضل حال حاضر است. به‌عنوان‌مثال، 10 شرکت در بورس هستند که مالک تمام آن‌ها یک شخص است و این 10 شرکت با هم در حال رقابت هستند! این شرکت‌ها از طریق رقابت کاذب، قیمت‌ها را افزایش می‌دهند تا به سود کلانی دست یابند.

هوشمندنیا با اشاره به سودآور بودن فعالیت در بازار آزاد، تاکید کرد: در حال حاضر، تولیدکنندگان بسیاری به ‌علت ضرردهی‌های فراوان در 6 ماه اخیر، واحدهای تولیدی خود را تعطیل کرده و به سمت فعالیت در بازار آزاد رفته‌اند. چراکه در این بازار میزان سوددهی و ارزش‌افزوده بیشتر از فعالیت در بخش تولید است. قاعدتا زمانی که سود و درآمد بالا در بازار آزاد بهتر باشد، کسانی که در این مدت دچار خسارت‌های فراوان شده‌اند، به این سمت می‌روند تا بتوانند به‌نوعی ضررهای خود را جبران کنند. متاسفانه وضعیت تولید و درآمد حاصل از آن به‌گونه‌ای شده که اگر همان سرمایه را در بانک سپرده‌گذاری کنیم، سود فراوان‌تری نسبت به سپردن این سرمایه به بخش تولید، به دست می‌آوریم!

وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی تنها تولیدکنندگان باسابقه و شرکت‌هایی که به‌طور تخصصی از تکنولوژی‌های روز برای تولید محصول باکیفیت استفاده بهره‌مند هستند، می‌توانند به ادامه فعالیت بپردازند و دچار ضررهای سنگین نشوند که حدود 10 درصد از شرکت‌های فعال در صنعت پروفیل آلومینیومی از چنین مولفه‌هایی برخوردار هستند.


ثبت نظر

ارسال