درباره ساخت آلومینیوم سبز بیشتر بدانید

پنجره‌ایرانیان؛ صنعت فلز آلومینیوم بیشترین میزان مصرف انرژی را به خود اختصاص می‌دهد و این در حالی است که بیشتر تولیدکنندگان آن از سوخت فسیلی به‌منظور عملیات ذوب استفاده می‌کنند و تنها تعداد کمی از شرکت‌ها به‌جای آن از Hydropower  استفاده می‌کنند تا آنچه را که ما از آن به‌عنوان «آلومینیوم سبز» یاد می‌کنیم تولید شود.
  • یکشنبه 19 مرداد 1399 ساعت 12:7

به گزارش گسترش نیوز، با از دست رفتن تقریبی نیمی از صنعت آلومینیوم تولید‌کنندگان این بخش در خلوت خود آرزو می‌کردند که ‌ای‌کاش به دنبال ساختن چیز دیگری می‌رفتند. بر طبق تحلیلگران UBS Group AG اقدام دیگری غیر از ساخت آلومینیوم می‌تواند ایده خوبی باشد.

صنعت فلز آلومینیوم بیشترین میزان مصرف انرژی را به خود اختصاص می‌دهد و این در حالی است که بیشتر تولیدکنندگان آن از سوخت فسیلی به‌منظور عملیات ذوب استفاده می‌کنند و تنها تعداد کمی از شرکت‌ها به‌جای آن از Hydropower استفاده می‌کنند تا آنچه را که ما از آن به‌عنوان «آلومینیوم سبز» یاد می‌کنیم تولید شود.

Daniel Major تحلیلگر UBS در یادداشتی نوشت: این گروه ممکن است در جهت بهتر کردن افزایش اعتبار محیطی و کاستن از ظرفیت مازاد خود با تغییر فناوری ذوب آلومینیوم و جایگزین کردن آن با هیدروژن اقدام کند.

اغلب افراد بر این باورند که فرآیند ذوب آلومینیوم بیشترین میزان مصرف‌ انرژی آن هم در مقیاس بزرگ در بخش فلزات و معدن دارد. درحال‌حاضر این سوال مطرح است که آیا می‌توان با بهره‌گیری از هیدروژن به الکتریسیته سبز در آینده امیدوار بود؟‌

گرک بارکر رئیس اجرایی En+ Group International PJSC یکی از تولیدکنندگان کم‌کربن متعهد به ساخت آلومینیوم سبز است. گسترش‌ ظرفیت‌‌ها در نسل جدید تولید برق و رشد تقاضا برای استفاده از هیدروژن می‌تواند گزینه بهتری باشد.

بارکر در یادداشتی عنوان کرد: تعهد این شرکت به تولید آلومینیوم سبز در صورت انجام یک پروژه اقتصادی موفق، نباید مانعی برای گسترش و ظرفیت بیشتر نیروگاه‌های آبی ما در آینده به‌منظور تأمین نیاز به هیدروژن در بازارهای دیگر شود.

درحالی‌که بهره‌گیری از نیروگاه‌های آبی از سوی تولید‌کنندگان آلومینیوم سبز مزیت محسوب می‌شود. بسیاری هنوز هم در تلاش‌اند تا مسیر سودآوری را با خراب کردن بازار ازجمله ایجاد دفتر سفارشات و نگرانی از ویروس کرونا منحرف سازند.

گروه Rio Tinto که یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان در جهان به شمار می‌رود این ماه تصمیم گرفت به استناد هزینه‌های انرژی که برای ذوب آلومینیوم صرف می‌شود و عدم سودهی، کسب‌وکار خود در نیوزیلند را متوقف سازد. همچنین ممکن است تا کارخانه‌های ایسلند نیز در همین جهت حرکت کنند مگر اینکه بتوانند انرژی جایگزین بهتری به‌دست آورند.

در همین حال باید توجه داشت که جهان به سوخت‌های فسیلی وابسته‌ است و استفاده از هیدروژن به‌عنوان راه‌حل جایگزین که بتواند سوخت موردنیاز را تامین سازد درحال‌حاضر به‌عنوان یک راه‌حل به‌سرعت در حال جذب است. هیدروژن می‌تواند همانند سوخت‌های فسیلی ذخیره شود و زمانی که در فرآیند تولید از آن استفاده شود خروجی آن تنها آب خواهد بود. در بازارهایی مانند اروپا، سرمایه‌گذاری در انرژی مبتنی بر هیدروژن با توجه به ایجاد یک بستر انگیزشی سبز در حال افزایش است.

هیدروژن سبز که یک انرژی تجدیدپذیر به شمار می‌رود و تنها خروجی آن قطرات آب خواهد بود. هنوز یک راه‌حل تجاری قابل‌اطمینان به شمار نمی‌رود. بااین‌حال آلمان ماه گذشته با صدور مجوزی اعلام کرد که بنا دارد تا با سرمایه‌گذاری ۹ میلیارد یورویی (۱۰.۵ میلیارد دلاری) یک نیروگاه هیدروژنی با ظرفیت ۱۵ گیگاوات تا سال ۲۰۴۰ احداث کند.

درواقع اعطای مجوز و تعیین بودجه از سوی آلمان برای ساخت و ایجاد این نیروگاه یک چشم‌انداز به شمار می‌رود. درواقع این کشور با این اقدام به دنبال آن بوده که خود را به‌عنوان دارنده فناوری و تأمین‌کننده انرژی در جهان معرفی کند.


ثبت نظر

ارسال