رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

میزان مصرف انرژی در ایران سه برابر کشورهای مشابه است

پنجره ایرانیان؛ رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این‌که در صورت ادامه وضعیت فعلی، ایران چند سال دیگر به واردکننده انرژی تبدیل می‌شود گفت: میزان مصرف انرژی در ایران در مقایسه با کشورهای مشابه ۳ برابر است.
  • دوشنبه 20 آذر 1396 ساعت 2:10

به گزارش ایسنا، محمد شکرچی‌زاده در نشست خبری که در مرکز تحقیقات برگزار شد، گفت: در حال حاضر همه می‌دانیم که مقدار قابل ملاحظه‌ای اتلاف مصرف انرژی در ساختمان‌ها رخ می‌دهد.  هدررفت انرژی سالانه در کشور به چندین میلیارد تومان می‌رسد که باید برای آن راهکار جدی را پیش بینی کرده و اجرایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه میزان مصرف انرژی در ایران در مقایسه با کشورهای مشابه ۳ برابر است، تاکید کرد: اگر به همین شیوه مصرف انرژی ادامه پیدا کند، ایران در چند سال آینده به واردکننده انرژی به کشور تبدیل خواهد شد، به همین دلیل ضرورت دارد تا مصرف انرژی در کشور مورد بازنگری جدی قرار بگیرد.

شکرچی‌زاده از امضای موافقت نامه‌ای برای آموزش مهندسان و تکنسین‌ها برای ارزیابی مصرف انرژی در ساختمان‌های دولتی بین مرکز تحقیقات و سازمان نظام مهندسی ساختمان خبر داد.

شکرچی‌زاده، ماده ۱۸ قانون اصلاح الگوی مصرف را که چندی پیش در هیات وزیران تصویب و آیین نامه اجرایی آن نیز ابلاغ شد را یکی از دستاوردهای مهم سال جاری عنوان کرد و گفت: به موجب دستورالعمل اجرایی قانون فوق دستگاه‌های دولتی ملزم شدند تا ساختمان‌های خود را از نظر انرژی ارزیابی کنند و به مصرف انرژی در ساختمان‌ها کیفیت بدهند. وی ادامه داد: برای سال ۹۷ مسئولان مالی ملزم شدند تا هزینه‌های انجام کار را پیش‌بینی کنند.

رئیس مرکز تحقیقات، راه مسکن و شهرسازی از ارائه نامه‌ای مشترک به امضای آخوندی و زنگنه که برای معاون اول رئیس جمهوری ارسال شده خبر داد و افزود: در نامه فوق از سازمان برنامه و بودجه خواسته شده برای سال ۹۷ موارد درخواستی را پیگیری کنند تا در سال آینده دستگاه‌های اجرایی برای انجام ارزیابی ساختمان‌های دولتی در موضوع مصرف بهینه انرژی بودجه کافی را داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه بخش مهمی از اتلاف انرژی در ساختمان‌های دولتی اتفاق می‌افتد، گفت: ارزیابی ساختمان‌های دولتی به ارائه راهکار منجر خواهد شد، همچنین اجرای کار و اقداماتی که در زمینه اجرا در دستور کار قرار می‌گیرند همگی باعث ایجاد اشتغال پایدار در کشور خواهد شد.

شکرچی‌زاده اظهار کرد: آتش سوزی برج گرانفل لندن به دلیل استفاده ناصحیح از مصالح غیراستاندارد رخ داد و با توجه به اهمیت موضوع مصالح ساختمانی در کیفیت ساختمان ها، مرکز تحقیقات در این زمینه (آزمایش مصالح ساختمانی، آتش، زلزله و ...) تجربیات مناسبی دارد که در روز همایش در کارگاه‌هایی به اطلاع عموم خواهد رسید.


ثبت نظر

ارسال