رونق ۳۰ ساله و افزایش تقاضای ۵/ ۴ برابری در انتظار آلومینیوم

پنجره‌ایرانیان؛ بازار، تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان فلزات اساسی و کامودیتی‌هایی که سهم بزرگی در پیشبرد صنایع مختلف دارند، تحت تاثیر شیوع کرونا و پیامدهای اقتصادی آن در بخش‌های مختلف در بسیاری از نقاط آسیب‌های جدی دیده‌اند و حتی بسیاری از این کامودیتی‌ها چشم‌انداز روشنی برای آینده خود در پیش ندارند. آن‌گونه که به نظر می‌رسد، حکایت درباره آلومینیوم بسیار متفاوت است و این صنعت باوجود فشاری که ناشی از تعطیلی فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی متحمل شده و در برخی بخش‌ها با کاهش نسبی تقاضا رو‌به‌رو شده است، انتظار می‌رود در آینده رشدی بزرگ را تجربه کند.
  • شنبه 21 تیر 1399 ساعت 10:53

به گزارش دنیای اقتصاد، موسسه سی‌ام گروپ که یک موسسه معتبر در زمینه تحقیقات اقتصادی مستقل جهانی به شمار می‌رود، گزارش چشم‌انداز بلندمدت از آینده تولید و تقاضای آلومینیوم جهانی منتشر کرده است که در آن ادعا شده میزان تقاضای جهانی سالانه آلومینیوم تا سال ۲۰۵۰ حدودا ۵/ ۴ برابر بیش از میزان آن در سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

افکارسنجی‌های سی‌ام گروپ همچنین نشان می‌دهد که بیشتر تحلیلگران و ناظران و فعالان بازار آینده بسیار روشنی را برای آلومینیوم متصورند و فکر می‌کنند که کرونا نخواهد توانست تاثیری بر رشد این فلز قابل بازیافت و دوستدار محیط‌زیست بگذارد. نشریه پلتس نیز در گزارشی جداگانه به وضعیت تقاضای کنونی در آمریکا پرداخته است که با تعطیلی صنعت خودرو در ماه‌های گذشته تقاضا برای آلومینیوم تا حدود زیادی کاهش یافت و ضربات زیادی به تولید‌کنندگان در این کشور وارد شده است، اما از سوی دیگر از رونق بازار تولید‌کنندگان قوطی‌های نوشیدنی خبر داده و ابراز امیدواری کرده است که طی ماه جاری (جولای) میزان تقاضا برای آلومینیوم در آمریکا به شکلی واقعی بهبود یابد.

گزارش موسسه تحقیقات مستقل جهانی «سی‌ام گروپ»، حاوی خوش‌بینی‌های بیشتری برای صنعت آلومینیوم پس از بحران کووید-۱۹ را نشان می‌دهد. آن‌گونه که این تحقیقات ادعا می‌کند، انتظار آن می‌رود میزان تقاضای جهانی برای آلومینیوم تا سال ۲۰۵۰ به حدود ۲۹۸ میلیون تن در سال برسد.

این گزارش که یک ارزیابی اولیه از تاثیرات و پیامدهای شیوع پاندمی کرونا بر تقاضای جهانی آلومینیوم در آینده دارد، خاطرنشان می‌کند: «اگرچه کاهش تقاضا برای آلومینیوم در سطح جهانی طی سال جاری امری مطلقا اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد، اما از سوی دیگر خوش‌بینی‌های قابل توجهی نیز برای میانه قرن ۲۱ وجود دارد. پس از بحران کووید-۱۹ و در بلندمدت، محرک‌های پیش‌برنده صنعت آلومینیوم باقی خواهد ماند و باوجود چنین شرایطی، قطعا فرصت‌ها در بازار بیشتر خواهند بود.»

این گزارش که از سوی موسسه بین‌المللی آلومینیوم (IAI) به موسسه تحقیقاتی سی‌ام گروپ سفارش داده شده، نشان می‌دهد این صنعت در بخش‌های حمل‌ونقل، زیرساخت‌، انرژی و امنیت غذایی میل بالایی برای ارائه راهکار‌هایی سازگار با محیط‌زیست دارد. مساله‌ای که پیش از شیوع کرونا نیز در حال پیگیری بود، اما با وقوع بحران سرعت بیشتری به خود گرفته است. آلومینیوم در میان فلزات و سایر مواد یکی از بالاترین نرخ‌های میزان بازیافت را دارد و تقریبا می‌توان ادعا کرد که قابل بازیافت‌ترین ماده است. بارها و بارها آلومینیوم را می‌توان بازیافت و مجددا از ‌آن استفاده کرد.

موسسه بین‌المللی آلومینیوم می‌گوید که هم آلومینیوم و هم آلیاژهای آن قابل ذوب و استفاده مجدد هستند و چیزی که در این باره بسیار مهم است خصوصیات فیزیکی این ماده است که طی فرآیند بازیافت هیچ آسیبی نمی‌بیند. حدود ۷۵ درصد از تمام میزان آلومینیومی که تاکنون در جهان تولید شده است کماکان در چرخه مصرف قرار دارد. چنین فلزی با این میزان پایداری بالا می‌تواند آینده درخشان‌تری در بازارهای مختلف برای خود تصور کند.

مایلز پروسر، دبیر کل موسسه بین‌المللی آلومینیوم درباره آینده این صنعت و تاثیر شیوع کرونا بر آن گفت: «کووید-۱۹ می‌تواند و باید نقطه حیاتی برای صنعت آلومینیوم جهانی باشد. این صنعت مانند تمام صنایع دیگر باید خود را با تغییر انتظارات جامعه از عملکرد خود در حوزه‌های محیط‌زیستی، اجتماعی و مدیریت منطبق و سازگار کند. این انتظارات البته در گذشته نیز به خوبی درک می‌شد، اما رخدادهای سال ۲۰۲۰ این انتظارات را تا حد بسیار زیادی تشدید کرده است.»

او با اشاره به مساله تولید مواد کم‌کربن و نقش آن در آینده آلومینیوم هم افزود: «‌همان‌گونه که برآورد‌ها و پیش‌بینی‌ها نشان داده‌اند تقاضا برای تحویل تولیدات ما به بازارهای مختلف در آینده افزایش زیادی خواهد داشت و ما نیز در این میان باید به شکلی مسوولانه، تولیداتی کم‌کربن‌تر و دارای تاثیرات محیط‌زیستی پایین‌تر را به بازار عرضه کنیم».

سی‌ام گروپ در این گزارش خود از تحقیقات صندوق بین‌المللی پول و همچنین از یک افکارسنجی گسترده استفاده کرده است. در این افکارسنجی گسترده سی‌ام گروپ از فعالان صنعت و بازار آلومینیوم در سراسر جهان درباره آینده این فلز، ۸۳ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که شیوع کووید-۱۹ تنها تاثیری کوتاه مدت بر مصرف آلومینیوم جهانی خواهد گذاشت که آن‌هم با افزایش تقاضا و فعالیت‌های صنعتی چین در سال ۲۰۲۱ جبران خواهد شد. بیش از ۵۶ درصد شرکت‌کنندگان در این افکارسنجی هم عنوان کرده‌اند که فکر نمی‌کنند شیوع بیماری کووید-۱۹ باعث تغییراتی اساسی و ریشه‌ای در میزان عرضه آلومینیوم و مصرف آن شود و شرکت‌های کم‌هزینه و خوب می‌توانند از این فرصت استفاده کرد و سهمشان از بازار را به مقادیری بیش از سهم شرکت‌های پرخرج برسانند.


ثبت نظر

ارسال