مدیرعامل سایتال ساخت: دانش فنی تولیدکنندگان دروپنجره در سطح مناسبی قرار ندارد

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل شرکت سایتال ساخت عدم وجود دانش فنی مناسب در بین تولیدکنندگان دروپنجره را یکی از مهم‌ترین چالش‌های این صنعت عنوان کرد.
  • شنبه 28 دی 1398 ساعت 23:18

یکی از مباحث مهم در حوزه ساختمان‌سازی، جلوگیری از اتلاف انرژی است؛ استفاده از تکنولوژی در این راستا، باعث شده تا حوزه‌های پنجره‌‌سازی و عایق‌‌کاری ساختمان تا حد زیادی پیشرفت داشته باشند. با وجود رونق بازار دروپنجره‌، چالش‌های متعددی برای تولیدکنندگان وجود دارد که مانع از پیشرفت سریع این صنعت می‌شود.

به گزارش فلزات آنلاین، آرش فداکار با اشاره به وضعیت کلی بازار دروپنجره، گفت: با توجه به رکود اقتصادی و تحریم‌ها علیه کشور، سرمایه‌گذاران مایل به سرمایه‌گذاری در داخل کشور نیستند و متاسفانه در سال‌های اخیر، شاهد خروج سرمایه از صنعت بوده‌ایم. صنعت ساخت‌وساز هم از این قاعده مستثنا نبوده و با وجود نیاز همیشگی به مسکن، در حال حاضر این صنعت و به دنبال آن حوزه تولید دروپنجره‌ نیز با رکود مواجه شده است. به‌این‌ترتیب، به خاطر نقش اساسی که این حوزه در ساختمان‌سازی ایفا می‌کند، باید با برنامه‌ریزی دقیق و اتخاذ تدابیر اقتصادی، در جهت حفظ بازار دروپنجره گام برداشت.

مدیرعامل شرکت سایتال ساخت به مهم‌ترین چالش‌هایی که صنعت دروپنجره‌سازی اشاره کرد و افزود: چالش‌های متعددی در صنعت دروپنجره‌سازی کشور وجود دارد که مشکلات بی‌شماری را برای فعالین این حوزه ایجاد کرده است. علاوه بر نوسانات قیمت مواد اولیه که یکی از معضلاتی است که همواره با آن مواجه بوده‌ایم، توزیع پروفیل‌ها و مقاطع تقلبی در بازار، عرضه محصولات غیراستاندارد با برچسب‌های خارجی، عدم وجود دانش فنی مناسب در بین تولیدکنندگان داخلی، از مهم‌ترین موانع و مشکلاتی بوده که در این حوزه وجود دارد و در سال‌های اخیر، دردسرساز شده است. علاوه‌براین، عدم پرداخت صورت‌وضعیت‌ها توسط کارفرماها به‌خصوص کارفرماهای دولتی و نیمه‌دولتی بسیار متداول شده است که بیشترین مشکل را برای پیمانکاران به وجود می‌آورد.

فداکار، وجود رشته‌های تخصصی در حوزه در، پنجره و نما را در فضای دانشگاهی و آموزشی کشور بسیار ضروری دانست و تاکید کرد: متاسفانه هنوز رشته تحصیلی و یا حتی واحد آکادمیکی در این خصوص در آموزش عالی تدوین نشده است؛ درصورتی‌که با نگاه اجمالی به دانشگاه‌های معتبر جهان و آیین‌نامه‌های مرتبط با این موضوع، درمی‌یابیم که در کشورهای پیشرفته تا چه اندازه به این حوزه اهمیت داده شده است. عدم و جود رشته تحصیلی در زمینه دروپنجره، به این معنی است که ضرورت توجه خاص به این موضوع درک نشده است.

وی گفت: از طرفی به علت کمبود دانش فنی در کشور، همچنان کارفرمایان اصرار به استفاده از مشاوران خارجی در پروژه‌های خود دارند. در درجه بعدی، به دلیل در اختیار نداشتن دانش فنی لازم در کشور، بازار تشنه کشورهای همسایه را نیز از دست می‌دهیم.

 


ثبت نظر

ارسال