ساخت و ساز در آلمان با رویکرد بهره‏ وری انرژی تا سال 2020

پنجره ایرانیان: آلمان برنامه‏‏ های نوین ساخت و ساز در ساختمان‏ ها را با رویکرد بهره‏ وری انرژی تا سال 2020 به مرحله اجرا می‏ گذارد.
  • چهارشنبه 4 شهریور 1394 ساعت 16:46

رویکرد بهره ‏‏وری انرژی در ساخت و ساز به معنای سرمایه‏‏ گذاری برای تضمین آینده و استقلال از هزینه‏ های روبه افزایش انرژی است. حفاظت از منابع برای نسل‏‏ های آینده و صرفه‏‏ جویی در هزینه ‏­های انرژی، در نگاه نخست تنها دلایل اصلی برای ساخت و ساز با بهره ‏‏وری انرژی هستند. در آلمان این امر با قوانین دقیق و به‏‏ روز دولت برای ساخت‏‏ های جدید و یا بازسازی‏‏ های فراتر از این اهداف اعمال می‏ شود.

 براساس گزارش دنیای اقتصاد، کشور آلمان تا سال 2020 اقدام به اجرای سه قانون مهم و سختگیرانه در مفاد دستورالعمل کاربردهای حرارتی انرژی‏ های تجدیدپذیر و صرفه‏ جویی انرژی، ازجمله 20درصد کاهش در میزان انتشار گازهای گلخانه ‏‏ای و 20درصد افزایش در سهم کلی اتحادیه اروپا از انرژی‏ های تجدیدپذیر و 20درصد افزایش بهره ‏‏وری انرژی کرده ‏است.

 بنابر این گزارش، براساس قانون کاربردهای حرارتی انرژی‏‏ های تجدیدپذیر از سال 2009 در ساختمان‏ ها و ساخت‏‏ های جدید، بخشی از انرژی گرمایی باید از منابع انرژی تجدیدپذیر حاصل گردد. این قانون ساخت، زمانی پاسخ داده شده است که ساختمان‏ ها از 15درصد از انرژی خورشیدی، یا 50 درصد از انرژی زمین گرمایی و زیست ‏توده و یا 30درصد از بیوگاز استفاده کنند. این درحالی است که این مقادیر فنی در سال‏ های آتی افزایش خواهند یافت.

براساس برنامه ساخت با بهره ‏‏وری انرژی در آلمان، برای استقرار، خرید یا تولید سیستم‏ های ساخت‏ های جدید، وام‏ های کم ‏بهره اعطا می‏ شود. از سال 2009 این برنامه از فناوری‏ های استفاده از انرژی‏ های گرمایشی نیز پشتیبانی ‏ و توسعه خانه‏ های غیرفعال (پسیو) را تشویق می‏ کند. ضمنا برای اقدامات نوسازی جهت افزایش بهره ‏وری انرژی در ساختمان‏ های موجود با پروانه کار تا سال 1994 برنامه توانبخشی بهره ‏وری انرژی به تصویب رسانده است. هدف این برنامه ترویج بالا بردن ساختمان ­ها به سطح انرژی مناسب است.


ثبت نظر

ارسال