وزارت نیرو به تعهداتش برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر عمل نکرده است

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرکل اداره محیط‌زیست و توسعه ‌پایدار شهرداری تهران با اشاره به نقش توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای گفت: شهرداری تهران در سال‌های گذشته اقدام به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به صور مختلف کرده است اما متاسفانه وزارت نیرو به‌عنوان عهده‌دار نقش اصلی در همکاری بین بخشی به‌منظور توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در حوزه تولید برق، به تعهدات پیشین خود در راستای قراردادهای گذشته با شهرداری عمل نکرده و هیچ‌گونه قرارداد جدیدی نیز منعقد نکرده است.
  • شنبه 25 بهمن 1399 ساعت 12:47

شینا انصاری در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان اینکه از حدود سه دهه ‌پیش تاکنون کارشناسان نسبت به استفاده بی‌حدوحصر انرژی توسط بشر هشدار داده‌اند و به‌تدریج قوانینی برای ایجاد حس مسئولیت در زمینه کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی وضع‌شده و چرخش به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر شدت گرفته است، گفت: در این میان شهرها به‌عنوان کانون گرمایش زمین مسئولیت بیشتری را برای تغییر این روند نابودکننده برعهده‌گرفته‌اند.

وی ادامه داد: بر همین مبنا می‌توان گفت که دولت‌ها و در سطح پایین‌تر شهرداری‌ها باید به‌عنوان نهاد بالادست در اجرای دستورالعمل‌های کاهش آلودگی محیط‌زیست دست‌به‌کار شوند و در کنار انجام کارهای فرهنگی برای افزایش آگاهی شهروندان، خود نیز اقدامات مستقیم و علمی در این زمینه انجام دهند.

مدیرکل اداره محیط‌زیست و توسعه ‌پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه شهرداری تهران ازجمله نهادهای پیگیر و عامل به توسعه انرژی‌های نو در سطح پایتخت بوده و برای الگوسازی و فرهنگ‌سازی توسعه انرژی‌های نو اقدامات متعددی را انجام داده است، اظهار کرد: شهرداری تهران در صورت دریافت حمایت‌های مالی و معنوی درصدد انجام اقدامات مؤثرتر و در مقیاس بزرگ‌تر جهت توسعه استفاده از انرژی‌های نو است. بافت عظیم شهری و جمعیت کثیری که در تهران زندگی می‌کنند موجب شده که تهران آلودگی زیست‌محیطی بسیاری را تولید کند درحالی‌که مطابق یافته‌های علمی، تهران و بیشتر شهرهای ایران پتانسیل خوبی برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر دارند.

وی ادامه داد: شهرداری تهران در حال حاضر حدود ۴۰ نقطه یا مکان را به نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس خورشیدی در سطح مناطق مختلف نظیر ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۱۴، ۱۲، ۹، ۱۶، ۱۷، ۲۰، ۲۱ و ۲۲ اختصاص داده است که «نیروگاه‌های منصوبه» در شهرداری تهران با ظرفیت حدود ۶۰۰ کیلووات قابلیت تولید ۹۰۰ مگاوات ساعت برق در سال دارند که این مقدار تولید، از انتشار حدودا ۷۰۰ تن گازهای گلخانه‌ای جلوگیری به عمل می‌آورد و معادل کاشت ۳۵۰۰ اصله درخت در شهر تهران است.

انصاری همچنین اظهار کرد: در برنامه پنج‌ساله سوم، شهرداری تهران در نظر دارد سالانه حداقل ۶۰۰ کیلووات برق از انرژی‌های تجدیدپذیر تولید کند که تعداد ساختمان‌هایی که پروژه در آن اجرا خواهد شد، به‌صورت سالیانه پس از امکان‌سنجی مشخص می‌شوند.

مدیرکل اداره محیط‌زیست و توسعه ‌پایدار شهرداری تهران درباره موانع توسعه ظرفیت‌ انرژی‌های تجدیدپذیر در شهر تهران، ‌ضمن بیان اینکه نقش اصلی در همکاری بین بخشی به‌منظور توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در حوزه تولید برق را وزارت نیرو بر عهده دارد، گفت: شهرداری تهران در سنوات گذشته اقدام به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به صور مختلف نظیر ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس در سطح مناطق ۲۲ گانه و انعقاد قراردادهای خرید تضمینی برق تجدیدپذیر در برخی مناطق کرده بود اما متاسفانه پس از انتشار فهرست اسامی مشمولان مصوبه هیئت‌وزیران مبنی بر تامین ۲۰ درصدی انرژی مصرفی ساختمان‌های نهادهای دولتی و عمومی که به شهرداری تهران نیز در آن فهرست اشاره و ملزم به اجرای مصوبه شده است، وزارت نیرو تعهدات پیشین خود را در راستای قراردادهای گذشته با شهرداری انجام نداده و بالطبع هیچ‌گونه قرارداد جدیدی نیز منعقد نکرده است که این امر، انگیزه شهرداری تهران را برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر - که دارای پتانسیل بسیار بالایی جهت انجام این مهم است - بسیار کم کرده است.

وی ادامه داد: ازاین‌رو پیشنهاد می‌شود وزارت نیرو هم در حوزه مباحث فنی و تخصصی و هم خرید تضمینی همکاری بیشتر و موثرتری با شهرداری تهران داشته باشد.

انصاری در ‌پایان گفت: در حال حاضر اگر متقاضی در زمان صدور پروانه ساختمان متعهد شود که از انرژی‌های تجدیدپذیر در ساختمان خود استفاده و مقررات مبحث ۱۹ ملی ساختمان را رعایت کند، ۱۰ درصد عوارض کاهش می‌یابد و این کار انگیزه و تشویق خوبی برای مالکان خصوصی خواهد بود. مالکان دولتی نیز با توجه به اسناد فرادست موظف و مکلف به‌کارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر هستند.


ثبت نظر

ارسال