سقوط ۷۰ درصدی معاملات مسکن در فروردین

پنجره‌ایرانیان؛ بازار مسکن در اولین ماه از سال ۱۳۹۹ و در شرایط کرونایی با سقوط ۷۰ درصد و ۵۲ درصد سالیانه معاملات به ترتیب در تهران و کل کشور مواجه شد.
  • سه شنبه 2 اردیبهشت 1399 ساعت 9:29

به گزارش ایسنا، فروردین‌ماه ۱۳۹۹ درحالی‌که بازار مسکن به دلیل شیوع ویروس کرونا با نگرانی از انعقاد قرارداد از سوی خریداران و فروشندگان و نیز تعطیلی دفاتر املاک مواجه بود، در شهر تهران ۱۲۵۰ فقره معامله ملک انجام شد که نسبت به ماه قبل ۸۹ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

 

افت ۷۰ درصدی معاملات کل کشور نسبت به اسفندماه

طبق اعلام اتحادیه مشاوران املاک تهران، در کل کشور نیز طی فروردین ۱۳۹۹ بالغ‌بر ۱۴ هزار و ۹۹۶ قرارداد خریدوفروش ملک به امضا رسیده که نسبت به اسفند پارسال ۷۰ درصد و نسبت به فروردین پارسال ۵۲ درصد افت کرده است.

در بخش اجاره نیز در شهر تهران طی فروردین ۱۳۹۹ بالغ‌بر ۱۴۴۸ اجاره‌نامه به امضا رسیده که نسبت به ماه گذشته و ما مشابه سال گذشته به ترتیب ۸۰ و ۷۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین در کل کشور ۶۴۷۲ قرارداد اجاره در فروردین‌ماه ۱۳۹۹ امضا شده که نسبت به ماه قبل ۷۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۶ درصد کمتر بوده است.

این آمار گویای آن است که در فروردین‌ماه بازار ملک به‌طور کامل متوقف شده و سیگنال‌های قیمتی نمی‌تواند گویای وضعیت واقعی آن باشد؛ هرچند بر اساس شواهد تغییر محسوسی در نرخ‌های پیشنهادی نسبت به اسفندماه دیده نمی‌شود.

 

بازگشایی بازار مسکن از ۳۰ فروردین

واسطه‌های ملکی می‌گویند از روز شنبه ۳۰ فروردین‌ماه که منع فعالیت دفاتر املاک برداشته شده، عمده مراجعات برای آگاهی از وضعیت فعلی بازار انجام شده و کمتر کسی تمایل به انعقاد قرارداد قطعی دارد. معدودی از مالکان نیز قیمت‌های پیشنهادی را اندکی بالا برده‌اند اما فضای کلی بازار، رشد قابل‌ملاحظه نرخ‌ها را نشان نمی‌دهد. فروشندگانی هم که قیمت‌ها را بالا برده‌اند تحت تاثیر وضعیت نامعلوم آینده بازار با توجه به شیوع ویروس کرونا و عدم قطعیت در شرایط اقتصاد کلان و نامعلوم بودن آینده نرخ ارز، اقدام به تغییر نرخ‌های پیشنهادی کرده‌اند.

 

خانه در تهران متری ۱۵.۶ میلیون تومان

بنابراین گزارش، آخرین ماه از سال ۱۳۹۸ بازار مسکن تهران رونق چندانی نداشت و طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، معاملات ۱۰ هزار و ۲۴۲ فقره بود که نسبت به بهمن‌ماه ۲۴ درصد و نسبت به اسفند سال قبل از آن ۲۱ درصد کاهش پیدا کرد. این در حالی است که معمولاً در اسفندماه سال‌های قبل شاهد افزایش معاملات نسبت به بهمن‌ماه بودیم. بااین‌حال بازار مسکن پایتخت از رشد قیمت‌ها بی‌نصیب نماند و میانگین قیمت مسکن شهر تهران نسبت به بهمن‌ماه ۸.۷ درصد و نسبت به اسفندماه سال قبل ۴۲ درصد بالا رفت و به عدد بی‌سابقه ۱۵.۶ میلیون تومان در هر مترمربع رسید. این بالاترین نرخ رشد ماهیانه از اردیبهشت‌ماه تاکنون بوده است.


ثبت نظر

ارسال