اختصاص ۴۵۰۰ میلیارد تومان به طرح‌های دولتی مسکن

پنجره‌ایرانیان؛ دولت در لایحه بودجه ۹۹ بالغ‌بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان را به تکمیل مسکن مهر، طرح اقدام ملی و بازآفرینی شهری اختصاص داده است. هم‌چنین مطابق یک آیین‌نامه، وزارت راه و شهرسازی مجاز است زمین‌های خود را تا سقف ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای دریافت تسهیلات به‌منظور اجرای طرح‌های جامع و تفصیلی در رهن بانک‌های عامل قرار دهد.
  • دوشنبه 18 آذر 1398 ساعت 10:23

به گزارش ایسنا، مطابق بند «ب» تبصره ۸ لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ به دولت اجازه داده می‌شود برای عملیات آماده‌سازی، محوطه‌سازی، تامین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر، طرح‌های بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده و هم‌چنین طرح اقدام ملی تامین مسکن، اقداماتی را به شرح زیر به عمل آورد:

۱- وزارت راه و شهرسازی (از طریق شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن) مجاز است تا سقف ۱۵ هزار میلیارد ریال از محل منابع داخلی و یا تهاتر اراضی و املاک متعلق به شرکت‌های فوق‌الذکر را به قیمت کارشناسی یا فروش از طریق مزایده مشروط به حفظ کاربری و با سازوکار گردش خزانه صرف اجرای طرح‌های فوق کند.

۲- در اجرای ماده (۶۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) در صورت درخواست مالکان اعیانی واحدهای مسکن مهر، شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن مکلف به واگذاری قطعی زمین‌های اجاره‌ای ۹۹ ساله متعلق به خود می‌باشند. منابع حاصله پس از واریز به‌حساب این شرکت‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور، صرف اجرای طرح‌های فوق خواهد شد.

۳- وزارت راه و شهرسازی مجاز است زمین‌های متعلق به شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن را تا سقف ۳۰ هزار میلیارد ریال طی قراردادهایی با بانک‌های عامل و صندوق‌های تامین مالی در رهن آنان قرار داده و متناسب با آن تسهیلات لازم برای اجرای طرح‌های جامع، تفصیلی و آماده‌سازی مصوب را اخذ کند و صرف تکمیل این طرح‌ها کند. از محل فروش عرصه و اعیان طرح‌های تکمیل‌شده با رعایت قوانین و مقررات و گردش خزانه، با بانک‌های عامل تسویه کند و باقی‌مانده را به اجرای طرح‌های صدرالذکر این بند اختصاص دهد.

آیین‌نامه اجرایی این بند به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه‌وبودجه کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

 


ثبت نظر

ارسال