عملکرد دولت از نگاه مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها؛

تکمیل بدون حاشیه مسکن مهر بزرگترین ایراد دولت یازدهم بود

پنجره‌ایرانیان: عملکرد دولت یازدهم در بخش مسکن، اگرچه از نگاه برخی مسئولان و کارشناسان مورد انتقاد جدی قرار می‌گیرد، اما از سوی دیگر برخی نیز بر این باورند که با توجه به ظرفیت‌های موجود و وضعیت اقتصادی، عملکرد دولت در این حوزه نسبتا مثبت ارزیابی می‌شود و هرچند دولت بیش از این برای تامین مسکن نیازمندان ورود می‌کرد، اما به دلیل محدودیت منابع مالی، این هدف محقق نشد.
  • چهارشنبه 27 اردیبهشت 1396 ساعت 10:27

 

رونق مسکن صرفا در اختیار وزارت راه نبود

در همین راستا مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی با اشاره به عملکرد موفق دولت یازدهم در بحث مسکن مهر گفت: یکی از سیاست‌های اصلی وزارتخانه این بوده که بتواند مسکن مهر را به‌خوبی مدیریت کند و در استان خراسان رضوی تاکنون نزدیک به 84 هزار واحد مسکن مهر تحویل داده‌شده که 54 هزار واحد در این دولت افتتاح شده است.

محمدرضا اخوان عبدالهیان در گفت‌وگو با «صما» ادامه داد: علاوه بر این طرح جامع مسکن در دولت فعلی تصویب شد و به‌این‌ترتیب دارای یک برنامه مستمر در کشور هستیم. در نوسازی بافت فرسوده و بهسازی بافت‌های ناکارآمد هم اقدامات خوبی انجام شده است.

این مسئول همچنین در خصوص انتقادات واردشده درخصوص تشدید رکود مسکن در دولت یازدهم گفت: اگرچه در دولت یازدهم شاهد رکود تورمی در بخش مسکن بودیم، اما حداقل رویکرد مثبت این بود که تورم‌های عجیب چند سال قبل در بازار مسکن تکرار نشد و قیمت مسکن افزایش پیدا نکرد.

وی درعین‌حال بابیان اینکه اقتصاد مسکن بستگی به موارد متعددی دارد و رونق مسکن صرفا در اختیار وزارت راه و شهرسازی نیست گفت: در اقتصاد کشور، چندین موضوع به یکدیگر متصل هستند و طبیعتاً برای اینکه تولیدکنندگان و متقاضیان موثر قدرت ساخت و خرید پیدا کنند و هر فردی به‌راحتی بتواند صاحب مسکن شود، باید وضعیت اقتصاد کلان کشور بهبود یابد.

 

نقش دولت یازدهم در جلوگیری از افزایش قیمت مسکن

همچنین مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی نیز بابیان اینکه در دولت فعلی، توجه دولت و مخصوصا وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن بیشتر به اتمام مساکن مهر متمرکز بوده است گفت: وزارت راه در کنار توجه به تکمیل و اتمام مسکن مهر، اجرای مسکن اجتماعی و سایر طرح‌ها و استفاده از ابزار دیگر در جهت سرمایه‌گذاری در بخش مسکن ازجمله صندوق توسعه مسکن و بورس را مدنظر قرار داده است.

 داریوش نصر ادامه داد: به‌منظور اتمام مسکن مهر، نسبت به دولت قبل، دولت یازدهم نزدیک به دو برابر اعتبارات به این پروژه‌ها تزریق کرد و به‌نوعی مسکن مهر در دولت کنونی از پیشرفت فیزیکی قابل قبولی برخوردار بود.

وی در ادامه تصریح کرد: از همین رو در استان آذربایجان غربی از مجموع حدود 42 هزار واحد مسکن مهر، 7 هزار واحد باقی مانده است که در شهریورماه و حداکثر تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد.

این مسئول در پاسخ به انتقادات واردشده درخصوص عملکرد ضعیف وزارت راه در تامین مسکن برای اقشار کم‌درآمد جامعه گفت: وزارت راه موفق شد نزدیک به 800 هزار واحد مسکن مهر را به متقاضیان تحویل دهد که این متقاضیان جزو اقشار کم‌درآمد بودند و از همین رو نقش موثری در صاحب‌خانه کردن اقشار ضعیف جامعه داشت.

نصر با اعتقاد به اینکه اقدامات انجام شده در حوزه مسکن مطلوب بوده است عنوان کرد: علاوه بر این، دولت یازدهم بازار مسکن را به نحوی مدیریت کرد که ما در طول چهار سال اخیر شاهد افزایش قیمت مسکن نبودیم و قیمت‌ها در برخی موارد حتی کاهش داشت و این نشان می‌دهد که در بازار مسکن مدیریت خوبی صورت گرفته است.

وی همچنین بابیان اینکه رکود بازار مسکن در دولت یازدهم مطرح بود، اضافه کرد: این رکود در بازار مسکن به دلیل نبود سرمایه و مسائلی بود که در حوزه خریدوفروش‌های بی‌رویه وجود داشت، ولی به‌طورکلی عملکرد دولت و یا وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن مثبت ارزیابی می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی همچنین درباره اثرگذاری ضعیف تسهیلات مسکن بر رونق بازار گفت: از وام‌ها هرچند شاید مردم نتوانسته باشند در حد گسترده از این تسهیلات استفاده کنند، ولی این وام‌ها تحرک زیادی داده به بازار واحدهای مسکونی با متراژهای کوچک داده و جوانانی که به‌تازگی ازدواج کرده‌اند، توانسته‌اند از آن‌ها استفاده کنند.

وی با اشاره به محدودیت منابع مالی دولت تاکید کرد: باید این موضوع را هم در نظر بگیریم که منابع مالی دولت محدود است و با توجه به وضعیت اقتصادی موجود، اینکه ما انتظار داشته باشیم تمام افراد در طول دوره 4 ساله یک دولت صاحب مسکن شوند، ممکن نیست.

نصر مسکن را از اساسی‌ترین کالاها در سبد خانوارها برشمرد و بابیان اینکه دغدغه عمده‌ای که خانوارها در طول عمر با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، این است که بتوانند سرپناهی برای خود داشته باشند گفت: ولی درمجموع دولت باید در بخش عمده‌ای برای تامین مسکن افراد نیازمند ورود می‌کرد که به دلیل منابع مالی و مشکلاتی که مجموعه کشور با آن‌ها درگیر بوده، این امر امکان‌پذیر نشد.

وی خاطرنشان کرد: هرچند بیشتر تمرکز دولت یازدهم روی اتمام مسکن مهر بود، اما درعین‌حال مسکن اجتماعی را هم تصویب و شیوه‌نامه‌های آن را ابلاغ کرده و اجرای بخشی از آن را در حوزه سازمان ملی و واگذاری زمین به تعاونی‌ها، دنبال کرده است.

 

نبود تقاضا و مسکن مهر نیمه‌تمام، عامل اصلی رکود مسکن

در ادامه مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان زنجان نیز بابیان اینکه در دولت یازدهم، پروژه‌‌های مسکن مهر که از دولت قبل باقی مانده بود، منطقا و اجبارا باید به اتمام می‌رسید گفت: با توجه به اینکه در دولت قبل پروژه‌‌های بزرگی با رقم‌های اعتباری زیاد آغاز شده بود، ازجمله برنامه‌های اصلی و اولویت دولت تدبیر و امید از بدو شروع به کار، ساماندهی و اولویت‌بندی پروژه‌های در دست اجرا و نیمه‌تمام ازجمله مسکن مهر بود.

حکیم‌اله وثوقی افزود: در بخش مسکن مهر ساخت نزدیک به دو میلیون واحد پیش‌بینی شده بود که قسمتی از آن‌ها در دولت قبلی به اتمام رسیده و حدود 50 درصد نیز حتی با پیشرفت فیزیکی در حد 10 درصدی به‌صورت نیمه‌تمام باقی مانده بود.

وی افزود: در دولت تدبیر و امید وزارت راه در طول چهار سال فعالیت خود شروع به تکمیل 50 درصد باقی مانده این پروژه‌ها کرد و با توجه به کمبود منابع مالی و افزایش قیمت‌ها و قراردادهایی که قبلا در این خصوص بسته شده بود، طی چند سال اخیر با چالش‌های متعددی در این بخش در کل کشور مواجه شدیم.

وثوقی عنوان کرد: در استان زنجان حدود 34 هزار واحد مسکن مهر در شهرهای بالای 25 هزار نفر وزیر 25 هزار نفر باید ساخته می‌شد که بیش از 40 درصد این پروژه‌ها در دولت یازدهم احداث‌شده و ظرف ماه جاری اختتامیه مسکن مهر را در برنامه کاری خود داریم و به‌عنوان اولین استان در کشور کارنامه مسکن مهر بسته خواهد شد.

وی بابیان اینکه پیشرفت فیزیکی مسکن مهر استان در دولت قبلی 9 درصد بود و در دولت فعلی به 11 درصد به‌صورت ماهانه رسید گفت: یعنی سرعت کار در طول 4 سال فعالیت وزارت راه در بخش مسکن مهر بیشتر از قبل بود.

این مسئول بابیان اینکه دولت یازدهم چندان روی تبلیغات و اطلاع‌رسانی در بخش مسکن مهر کار نکرد گفت: اشکال اینجاست که به دلیل نبود تبلیغات، مردم تصور می‌کنند که دولت قبلی پروژه‌های مسکن مهر بسیار زیادی را با سرعت بالاتری اجرا کرد و در دولت فعلی توجه زیادی به این طرح نشد، درحالی‌که چنین نیست و به‌طور میانگین پیشرفت فیزیکی مسکن مهر در این دولت بالاتر است.

وثوقی ادامه داد: در دولت قبل تبلیغات زیادی در بخش مسکن مهر می‌شد و پروژه‌ها را حتی خود رئیس‌جمهور و هیئت دولت افتتاح می‌کردند؛ اما در دولت فعلی این کار را با عقلانیت، بدون حاشیه و به‌صورت عملیاتی‌تر پیش بردند و زیاد روی تبلیغات کار نشد. لذا شاید در جامعه چنین احساس شود که دولت قبل بیشتر در حوزه مسکن مهر کار کرده و این تصور ظلمی در حق مسئولان دولت یازدهم مخصوصا وزارت راه و شهرسازی است که نسبت به دولت قبلی زحمت بیشتری کشیدند.

وی افزود: علاوه بر این در دولت قبلی درآمد دولت از محل فروش نفت بالاتر بود و می‌توانستند هزینه بیشتری صرف کنند، اما در دولت یازدهم منابع مالی بسیار کم شده بود و با زحمت توانست مسکن مهر را پیش ببرد.

وثوقی همچنین بابیان اینکه در چند سال‌ اخیر افزایش قیمت مسکن اتفاق نیفتاده و کمتر از حد معمول بوده است گفت: قیمت‌ مسکن در حد تورم افزایش نیافته و مساکن مهر نیمه‌تمام شاید یکی از عوامل اصلی باشد که موجب شده تا همچنان مسکن به رونق نرسد.

طبق گزارش اخیر مرکز آمار ایران، بیش از دو میلیون مسکن خالی در کشور وجود دارد و اگرچه در سال‌های اخیر سیاست‌های دولت و وزارتخانه هم این بوده که به بخش مسکن رونق دهد، اما این اتفاق نیفتاد و علت اصلی آن این بود که تقاضای زیادی وجود نداشت تا مسکن به رونق برسد.

 

تنگنای مالی، مشکل عمده اجرای پروژه‌های عمرانی

مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان نیز بابیان اینکه درمجموع اقدامات خوبی در دولت یازدهم انجام شده است گفت: اما ازنظر منابع مالی در تنگنا هستیم و یکی از مشکلات ما در اجرای پروژه‌های عمرانی کمبود و نبود اعتبارات است.

مسعود مالکی افزود: اگر اعتبارات عمرانی به‌موقع تامین شود، می‌توانیم پروژه‌ها را دقیقا براساس مدت‌زمان قرارداد انجام دهیم، ولی اگر اعتبارات تخصیص‌یافته اندک باشد، به همان نسبت اجرای پروژه‌ها طولانی‌تر خواهد شد.

وی افزود: تاکنون از حدود 20 هزار و 800 واحد مسکن مهر استان، 17 هزار و 800 واحد را تحویل داده‌ایم و حدود 2 هزار و 900 واحد باقی مانده که آن‌ها هم تا دو سه ماه آینده رو به اتمام است.

وی ادامه داد: در بخش حاشیه‌نشینی استان ما جزو چند استان برخوردار است که در دولت یازدهم اقدامات بسیار خوبی انجام شده است. ازجمله 21 پروژه توسط شرکت عمران و بهسازی و شهرداری در حوزه بهسازی معابر انجام شده است. همچنین در بخش حاشیه‌نشینی سازمان بهزیستی در بحث ترک اعتیاد و سازمان فنی و حرفه‌ای در بخش آموزش اقدامات خوبی انجام داده است.

مالکی تصریح کرد: در بخش بافت‌های فرسوده هم حدود 600 خانوار را معرفی کرده‌ایم که از تسهیلات 8 درصدی با یارانه 10 درصدی دولت استفاده کنند. در بخش راه هم در سه سال اخیر 725 کیلومتر انواع راه‌های فرعی، اصلی و بزرگراه و 575 راه روستایی ساخته‌ایم. درصد برخورداری راه‌های روستایی حدود 27 درصد در سه سال قبل بوده و الان با 12 درصد رشد به 39 درصد رسیده است.

وی با اشاره به اجرا و تحویل 7 پروژه عمرانی بزرگ در استان ادامه داد: در کل استان از بین 37 شهر موجود برای حدود 30 شهر طرح جامع و برای 25 شهر طرح تفصیلی ابلاغ شده است.

 


ثبت نظر

ارسال