توسط معاون وزیر نیرو صورت گرفت:

تشریح سیاست‌های استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر

پنجره ایرانیان: معاون وزیر نیرو درخصوص سیاست‌های وزارت نیرو برای کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر در برنامه توسعه ششم گفت: در برنامه توسعه ششم وزارت نیرو در نظر دارد که حداقل ۵ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر به ویژه نیروگاه‌های بادی و خورشیدی را احداث کند.
  • دوشنبه 24 خرداد 1395 ساعت 10:51

به گزارش صما، هوشنگ فلاحتیان با بیان اینکه در حال حاضر کل ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور حدود ۲۵۰ مگاوات است و دست پیدا کردن به ظرفیت حدود ۵ هزار مگاوات کار بسیار سنگینی است، افزود: این در شرایطی است که قیمت حامل‌های انرژی هم در ایران بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه کشورهایی که توفیق زیادی در زمینه نصب نیروگاه‌های تجدیدپذیر کسب کرده‌اند، جزو کشورهایی هستند که قیمت برق در آنها بالا و انگیزه لازم برای بخش خصوصی در آنجا برای سرمایه‌گذاری بیشتر است تاکید کرد: ولی ما از محل عوارض سی ریال به ازای هر کیلووات ساعتی که مجلس تصویب کرده، تعرفه‌ای را برای خرید برق تجدیدپذیر طراحی کرده‌ایم که توسط سازمان انرژی‌های نو ابلاغ شده و هم اینک در سایت آن سازمان وجود دارد.

فلاحتیان با اعلام اینکه وزارت نیرو در قالب یک برنامه ۲۰ ساله، به صورت تضمینی انرژی تجدیدپذیر را خریداری می‌کند تصریح کرد: ما برای انواع انرژی‌های تجدیدپذیر مثل برق تولیدی از نیروگاه‌های بادی، فتوولت‌های گیاه خورشیدی، زیست توده یا زباله‌سوزها و نیروگاه‌های برق آبی و سایر نیروگاه‌های تجدیدپذیر، تعرفه‌های خاصی را تدوین کرده و در سایت سانا قرار داده‌ایم.

وی در عین حال با بیان اینکه وزارت نیرو از کلیه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی خارجی و داخلی علاقه‌مند در این زمینه برای احداث انواع نیروگاه‌های تجدیدپذیر کاملاً استقبال می‌کند گفت: امیدوار هستیم با شرایطی که فراهم کرده‌ایم، بتوانیم در طول برنامه توسعه ششم به عدد ۵ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر، اتکای بیشتری بر نیروگاه‌های بادی و خورشیدی داشته باشیم.

الزامات اجرایی شدن برچسب انرژی ساختمان 

معاون وزیر نیرو همچنین درخصوص تاثیرات و الزامات اجرایی شدن برچسب انرژی ساختمان و برنامه‌های وزارت نیرو در این بخش اظهار داشت: خوشبختانه قوانین و مقررات بسیار خوبی برای احداث ساختمان در کشور داریم.

وی اضافه کرد: سازمان نظام مهندسی وظیفه دارد با توجه به مقررات ملی ساختمان و به کمک طراحان و مهندسان مشاور، به ساختمان‌هایی اجازه ساخت در کشور بدهند که موضوع کاهش مصرف انرژی در آنها بیش از گذشته مدنظر باشد.

فلاحتیان تاکید کرد: ما به عنوان مسئولین وزارت نیرو همواره دنبال این هستیم که ساختمان‌هایی در کشور ساخته شود که حداقل نیاز را به انرژی چه انرژی برق و چه استفاده از سایر سوخت‌های فسیلی داشته باشد.

وی سوخت‌های فسیلی را شامل سوخت‌هایی دانست که معمولاً با سوخت گاز و یا گازوئیل در موتورخانه‌ها و یا در پکیج‌هایی که در خانه‌ها استفاده می‌شود و ادامه داد: بنابراین این وظیفه که در داخل کشور ساختمان‌ها با الگو و روشی ساخته شود که حداقل انرژی را مصرف کند، برعهده وزارت راه و شهرسازی و ادارات تابعه آن در استان‌ها و همچنین سازمان نظام مهندسی و نظارت‌هایی است که توسط این نهاد در عرصه ساخت و سازها صورت می‌گیرد.

فلاحتیان در عین حال با انتقاد از اینکه در کشور ما به دلیل پائین بودن قیمت حامل‌های انرژی در ایران، معمولا انگیزه لازم و کافی برای هزینه کردن جهت احداث ساختمان‌هایی که مصرف انرژی در آنها کم شود وجود ندارد یا کم است، گفت: لذا ما باید کوشش کنیم که به عنوان یک وظیفه ملی، نگاهمان را به این موضوع تغییر دهیم.

این مسئول تشریح کرد: در این راستا هر کسی که به احداث ساختمان اقدام می‌کند بایستی به استفاده از پنجره‌های دوجداره و عایق کردن بام ساختمان و دیوارها توجه کند که گرما کمتر روی آنها تأثیر داشته باشد.

وی تاکید کرد: سازندگان حتی باید در نحوه رنگ‌آمیزی داخل اماکن مختلف توجه کنند و همچنین باید در رفتار مصرفی خود در داخل اماکنی که زندگی یا کار می‌کنیم یا صنعتی را اداره می‌کنیم، تجدیدنظر کنیم و حساسیت ما نسبت به مصرف انرژی بیشتر شود.

معاون وزیر نیرو خاطر نشان کرد: بهینه‌سازی مصرف انرژی به صورت طبیعی منجر به کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در نیروگاه‌ها و کارخانجات خواهد شد و این کمکی است هم به اقتصاد ملی ما و هم به محیط‌زیست که آسیب کمتری از طریق مصرف سوخت‌های فسیلی به محیط زیست وارد شود.


ثبت نظر

ارسال